Convenio Colectivo de Empresa de AYUNTAMIENTO DE VILALBA DELS ARCS. PERSONAL LAB...IONARIO de Tarragona
Convenios
Convenio Colectivo de Emp... Tarragona

C. Colectivo. Convenio Colectivo de Empresa de AYUNTAMIENTO DE VILALBA DELS ARCS. PERSONAL LABORAL Y FUNCIONARIO de Tarragona

Empresa Provincial. Versión VIGENTE. Validez desde 17 de Octubre de 2014 en adelante

Tiempo de lectura: 93 min

Documento oficial en PDF(Páginas 4-26)

Acord regulador de les condicions de treball dels empleats publics de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs. (Boletín Oficial de Tarragona num. 238 de 16/10/2014)

Preambulo

2014-10645

Generalitat de Catalunya

Departament d Empresa i Ocupació - Serveis Territorials de les Terres de l Ebre

RESOLUCIÓ del Departament d Empresa i Ocupació, de 10 d octubre de 2014, per la qual es disposa el registre i la publicació de L ACORD REGULADOR DE LES CONDICIONS DE TREBALL DELS EMPLEATS PÚBLICS DE L AJUNTAMENT DE VILALBA DELS ARCS.

Vist el text de l Acord regulador de les condicions de treball dels empleats públics de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs, subscrit per la part empresarial representada per l Alcalde senyor Francesc Domènech Solé; i per part dels treballadors la delegada sindical dels treballadors la senyora Mª Rosa Sampé Vaquer del sindicat CCOO, assessorada pels assessors de CCOO el senyor José Ramon Cordoba Marin i la senyora Mª Estela Carrasco Piñana, en data 29 de maig de 2014, i ratificat pel ple de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs de 29 de maig de 2014, segons certificació de la secretària de la corporació; i de conformitat amb el que estableixen l article 90.2 i 3 del Reial decret legislatiu 1-1995, de 24 de març, pel qual s aprova el Text refós de la Llei de l Estatut dels treballadors; l article 2.1 a) del Reial Decret 713-2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball; els articles 68.5 i 170.1 de la Llei orgànica 6-2006, de 19 de juliol, de reforma de l Estatut d autonomia de Catalunya; i el Decret 352-2011, de 7 de juny de reestructuració del Departament d Empresa i Ocupació.

Resolc:

 
1-

Disposar la inscripció del l Acord regulador de les condicions de treball dels empleats públics de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs, en el Registre de convenis i acords col·lectius de treball amb funcionament a través de mitjans electrònics dels Serveis Territorials d Empresa i Ocupació a les Terres de l Ebre.

2-

Disposar-ne la publicació en el Butlletí Oficial de la província de Tarragona.

Notifiqueu aquesta Resolució a la Comissió Negociadora del Conveni col·lectiu.

Directora Serveis Territorials, Departament d Empresa i Ocupació a les Terres de l Ebre, Mercè Miralles Guerrero.

Acord regulador de les condicions de treball dels empleats públics de l ajuntament de Vilalba dels Arcs.

 

Capítol I. Disposicions generals

 
Article 1. Àmbit funcional i personal

1. El present acord s ha negociat entre els representants de l Ajuntament de Vilalba i els representants dels empleats de l Ajuntament.

2. Les normes que hi són contingudes regulen les relacions laborals entre l Ajuntament de Vilalba dels Arcs i el personal laboral i funcionari al seu servei amb caràcter preferent i prioritari.

3. Serà nul qualsevol pacte o acord unilateral fora de les disposicions d aquest Acord i del seu àmbit d aplicació.

4. Queden exclosos expressament de l àmbit d aplicació d aquest Acord:

El personal de les societats mercantils municipals.

El personal contractat en l àmbit dels projectes o plans d ocupació, formació, escoles tallers, tallers d ocupació o similars.

El personal contractat d alta direcció i el personal eventual de confiança o assessorament especial.

Article 2. Àmbit temporal

1. Els efectes d aquest Acord s iniciaran l endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Tarragona i tindrà vigència fins el 31 de desembre de 2017.

2. Aquest Acord restarà automàticament prorrogat per períodes anuals successius en tot el seu contingut, en el cas de no ser objecte de denúncia per alguna de les parts. La denúncia haurà de comunicar-se per escrit amb una antelació mínima de tres mesos de la seva data d acabament o de la de qualsevol de les seves pròrrogues.

3. Aquest Acord perllongarà la seva vigència durant el període de negociació del següent.

4. Es preveu la possibilitat d adoptar acords parcials per modificar algun o alguns punts dels articles abans de la finalització de la vigència d aquest Acord.

Article 3. Garantia ad personam

Es respectaran ad personam les condicions vigents, a títol individual, que qualsevol empleat vingués gaudint amb anterioritat a la signatura del present Acord sempre que la Llei ho permeti i quan aquestes condicions siguin més favorables, en el seu conjunt i còmput anual, a les establertes en aquest Acord.

Article 4. Vinculació a la totalitat

Les condicions pactades en aquest Acord formen un tot orgànic i indivisible, i com a tal, per a la seva aplicació han de ser objecte de consideració global i conjunta.

Article 5. Legislació supletòria

S aplicarà les disposicions legals i reglamentàries vigents en cada moment en tot allò que no estigui previst ni regulat pel present Acord.

Article 6. Comissió Paritària de Control i Seguiment

1. Dins dels trenta dies següents a l entrada en vigor d aquest, es constituirà la Comissió Paritària de Control i Seguiment (en endavant CPCS), que estarà formada per un representant de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs i un representant del personal municipal.

2. La CPCS tindrà les funcions de seguiment, vigilància i interpretació del Conveni, així com l adopció de les mesures necessàries per al desenvolupament i compliment de l Acord, i quantes altres activitats suposin la major eficàcia pràctica d aquest, així com de resoldre i arbitrar els conflictes que puguin sorgir, així com d altres que determinin o puguin determinar les disposicions legals en matèria d Acords i normativa concordant, i d informar sobre els assumptes expressament contemplats en aquest redactat i altres que li puguin ser sotmesos.

3. Els seus acords tindran plena validesa en l àmbit d aquest Acord, i en tots els aspectes formals es regirà per la normativa aplicable al funcionament dels òrgans col·legiats. Perquè els acords siguin vàlids, serà necessària l aprovació per majoria dels membres presents a la sessió.

4. La CPCS es reunirà, prèvia convocatòria de l alcaldia o persona en qui delegui, com a mínim dos cops l any i sempre que ho sol·liciti alguna de les parts. A les reunions de la CPCS podran assistir els assessors-es que cadascuna de les representacions cregui oportú, amb veu però sense vot.

5. En el cas de reclamacions o discrepàncies aquesta Comissió es reunirà en el termini de 15 dies a partir de la comunicació per a resoldre-les.

6. Els seus acords tindran plena validesa en l àmbit d aquest Acord i perquè siguin vàlids caldrà l aprovació per unanimitat dels membres presents a la sessió.

7. Els membres d aquesta Comissió han d observar el sigil professional respecte de les informacions a les que tinguin accés, que s ha de prolongar fins i tot després de deixar de formar part de l esmentada Comissió.

En cas de manca d acord en el si de la CPCS sobre la interpretació o aplicació, ambdues parts negociadores acorden expressament i voluntàriament la submissió de la discrepància als procediments de conciliació i mediació i arbitratge establerts legalment, a petició de qualsevol de les parts.

Capítol II: Condicions de treball

 
Article 7. Organització del treball

1. L organització del treball és facultat exclusiva de l Ajuntament, així com l adopció de les mesures que cregui adients per al control d horari i d assistència, l exigència d una activitat i rendiments normals per a cada lloc de treball i la fixació de paràmetres raonables de la qualitat en la feina, així com la distribució horària i funcional de la jornada de treball en allò no expressament previst.

2. La mobilitat funcional i redistribució del personal en els diferents serveis municipals, en el seu cas, es farà sempre de manera racional i atenent únicament les estrictes necessitats del servei. L Ajuntament respectarà en tot moment les titulacions i categories adquirides, els nivells professionals i les tasques pròpies de cadascun d ells.

3. L Ajuntament de Vilalba dels Arcs haurà d elaborar la proposta de la relació de llocs de treball i valoració dels mateixos.

4. Totes les mesures, acords i decisions que prengui l Ajuntament en base als anteriors conceptes d aquest article, hauran de ser comunicats, prèviament a la seva efectiva aplicació, en sessió de la Comissió Paritària, per la seva negociació. L Ajuntament procurarà el consens amb els treballadors, respectant al màxim els usos existents i les situacions familiars concretes dels afectats.

Article 8. Jornada laboral i horari de treball

1. La jornada laboral no podrà ser inferior a 37,5 hores setmanals de promig en còmput anual o, en tot cas, la que s estableixi en el marc de la legislació vigent de l Estat per tot el sector públic, o en el seu defecte, la que s estableixi en el marc normatiu català de referència, per tots els treballadors de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs.

2. Si durant la vigència d aquest Acord s aprova qualsevol llei o normativa que comporti una reducció o ampliació de la jornada laboral, aquesta s aplicarà seguidament sense esperar a l acabament de la vigència d aquest Acord.

3. L horari de treball es podrà realitzar indistintament de manera intensiva o bé a jornada partida (treball en matí i tarda), en funció de les necessitats dels serveis, les peculiaritats i característiques pròpies de cadascun, i de les directrius de l Ajuntament, escoltada prèviament per la CPCS. Preferentment i com a norma general, el personal d oficines i el d obres i serveis, realitzarà el treball en jornada intensiva.

4. La jornada setmanal és de 5 dies treballats, de dilluns a divendres i 2 dies de descans, dissabte i diumenge.

Els horaris de treball són els següents per a cada categoria, sempre respectant el màxim d hores setmanals:

Personal d administració general: jornada intensiva de dilluns a divendres, de les 8.00 a 15.00 hores i dimarts de 16.30 hores a 19.00 hores de la tarda.

Personal de brigada: jornada partida de dilluns a divendres de 8.00 h a 13.00 h i de 15.00 h. a 17.30 hores.

L excés d hores setmanals, en cas de produir-se, són considerades hores extraordinàries.

Entre l acabament d una jornada i el començament d una altra han de transcórrer com a mínim 12 hores.

5. Tenen consideració de festius els dissabtes, diumenges i festes inter-setmanals per a tot el personal que, per motius de servei, es vegin obligat a treballar.

6. Tot el personal que realitzi més de 6 hores de treball ininterrompudament té dret a 30 minuts diaris de descans amb caràcter no recuperable, en el cas dels empleats amb jornada reduïda aquest serà proporcional a la seva reducció de jornada. Aquest descans no és substituïble per cap mena de compensació i aquest descans no pot afectar el normal funcionament dels serveis prestats pel Ajuntament de Vilalba i els Arcs, per tant, s han d establir torns per cobrir adequadament el servei i garantir l atenció a la ciutadania en tot moment.

Anualment, i amb coneixement previ de la CPCS, es confeccionarà un quadre general de previsió d horaris, descans, vacances i incidències dels diferents treballadors, serveis i treballs de l Ajuntament.

S estableix una flexibilitat horària, en els serveis on les necessitats ho permetin, consistent en la possibilitat de començar i acabar la jornada laboral 60 minuts abans o després de l hora.

L horari d obligada presència al personal administratiu serà de 9 a 14 hores.

Article 9. Calendari laboral

El calendari laboral és un instrument tècnic mitjançant el qual s estableix la distribució de la jornada i els horaris a efectuar pel personal.

Anualment s elaborarà aquest calendari en el que figurarà l horari de treball, els dies festius, descans setmanal i períodes de vacances.

La Mesa General de Negociació es reunirà durant l últim trimestre de l any per tal d elaborar el calendari laboral per a l any següent. Aquest s ha d aprovar abans del 31 de desembre de l any anterior i una vegada s hagi aprovat, s exposarà al tauler d anuncis dels centres i-o serveis.

En el calendari laboral figuren com a festius les festes oficials aprovades pel Departament d Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya i els dies de festa local. La vigília de la festa major, els dies 24 i 31 de desembre es consideren jornades amb torn de guàrdia.

La guàrdia serà establerta per torns, per ordre d antiguitat. Començarà el que menys temps porti treballant a l Ajuntament, amb un horari de 9 a 13 hores, que s ha de compensar amb un dia de festa.

En el cas que alguna festa oficial o el 24 i el 31 de desembre, sigui en dissabte, s ha de traslladar el seu gaudi a un altre dia laborable, no fix, i a lliure elecció de l interessat.

Article 10.- Vacances anuals i festes retribuïdes.

1. Les vacances anuals seran d un mes o de 22 dies feiners (o la part proporcional en cas de treball efectiu inferior a l any), a gaudir prèvia sol·licitud i en funció de les necessitats del servei, tenint en compte que el personal de l administració general haurà de garantir el servei a l oficina. En cas de desacord, les vacances es fixaran per meitats entre Ajuntament i treballador, sempre amb supeditació a les necessitats dels serveis municipals. Als efectes del que es preveu en aquest article, no es consideraran com a dies feiners els dissabtes.

2. Les festivitats locals es fixaran anualment pel propi Ajuntament de conformitat amb l Ordre que emet el Departament d Empresa i Ocupació i seran les dates que l Ajuntament aprovi anualment.

3. Tot el personal funcionari i laboral de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs té dret a gaudir, durant cada any complet de servei en actiu, d un total de 4 dies de lliure disposició retribuïts, per assumptes propis o personals, sense necessitat de justificació.

4. En el cas de no poder disposar-ne dins de l any natural, hauran de fer-se com a màxim fins el dia 31 de gener de l any següent, tret d excepcions expressament autoritzades.

5. Els torns de vacances es confeccionen seguint els criteris establerts en els articles anteriors. S han de comunicar a l Ajuntament durant el primer mes de cada any. Qualsevol canvi en vacances o afers propis ha de ser demanat per escrit, al registre d entrada de l Ajuntament, per a la seva aprovació.

En cas que dos treballadors-es de la mateixa categoria coincidissin sol·licitant les dates de vacances, té prioritat el que tingui fills o filles menors de 16 anys i, en segon lloc, el que tingui més antiguitat a l empresa. Aquest criteri és rotatiu, de forma que l any posterior té preferència el-la que anteriorment no en va tenir.

6. En els supòsits que un empleat, abans de començar el període de vacances prèviament fixat o autoritzat, pogués coincidir en el temps amb una situació d incapacitat temporal, risc durant la lactància, risc durant l embaràs o amb els permisos de maternitat o paternitat o permís acumulat de lactància, una vegada acabada aquesta o aquestes situacions tindrà dret a gaudir-les en període diferent.

Quan les situacions o permisos indicats al paràgraf anterior impedeixin iniciar el gaudi de les vacances dins de l any natural al que corresponguin, aquestes es podran gaudir durant l any natural següent. En el supòsit d incapacitat temporal, el període de vacances es podrà gaudir una vegada hagi finalitzat la incapacitat temporal i sempre que no hagin transcorregut més de 18 mesos a partir del final de l any en que s haguessin originat.

7. En el supòsit que el període de vacances autoritzat coincidís amb el permís de maternitat o paternitat, o una situació d incapacitat temporal, aquest període de vacances quedarà interromput i es podrà gaudir en un període diferent. En el cas que la durada dels permisos esmentats o d aquesta situació d incapacitat temporal impedís el gaudiment de les vacances dins de l any natural al que corresponguessin, aquestes vacances es podran gaudir dins de l any natural següent.

Article 11. Compensació de treballs extraordinaris i urgents.

1. L Ajuntament no abonarà, com a norma general, retribucions per hores extraordinàries, les quals, les parts signants es comprometen a evitar la seva realització continuada o habitual.

2. No obstant, i atenent el caràcter de servei públic i la peculiaritat del Municipi, l Ajuntament podrà cridar els seus treballadors per executar, fora d horari, tasques o treballs de raonada urgència i excepció. Així mateix, els treballadors podran realitzar les seves tasques pròpies, si fos necessari, en dates, actes o esdeveniments tradicionals o d especial rellevància: festes majors, inauguracions i actes oficials, etcètera.

3. Aquests treballs extraordinaris i excepcionals, que no es retribueixin econòmicament, seran compensats amb períodes de descans.

4. Els paràmetres de compensació seran els següents:

Treballs realitzats en horari diürn (de 6:00 a 22:00 hores) de dies no festius, cada hora treballada es compensarà amb una hora i mitja de descans.

Treballs realitzats en dissabtes i dies festius i en horaris nocturns (de 22:00 a 6:00 hores): cada hora treballada es compensarà amb dos hores de descans.

5. En el cas que s abonin, el càlcul es regirà pel mateix percentatge que en els punts anteriors, atenent al preu-hora normal de treball que a cada treballador-a correspongui.

6. Els períodes de descans derivats de treballs extraordinaris es compensaran, en tot cas i fora de casos excepcionals, durant l any que pertoqui. A instàncies d una de les dues parts, en cas de desacord decidirà els dies de descans la CPCS.

7. Acabat l any sense gaudir del descans corresponent, l Ajuntament podrà substituir aquest per una compensació econòmica, en relació i proporcional a la retribució mensual de cada lloc de treball i aplicant els índexs i-o proporcions del punt 4 d aquest article. Aquesta compensació econòmica serà, sempre i en tot cas, una mesura excepcional quan de manera raonada es justifiqui la impossibilitat de gaudir del descans que es compensa

Capítol III. Permisos i llicències

 
Article 12. Permisos i llicències

1. El personal al servei de l Ajuntament de Vilalba i els Arcs, prèvia sol·licitud, tindrà dret als permisos i llicències fixats en els apartats següents. Aquests s hauran de justificar degudament al Departament corresponent en el termini màxim de cinc dies naturals a comptar des del primer dia del permís, llevat de casos urgents justificats. Els permisos i llicències s han de gaudir immediatament a partir de la causa que els ha originat.

2. Amb caràcter general el còmput dels dies de permís-llicència que s estableixin en cada cas tindran la consideració de dies naturals, a excepció dels que vinguin regulats expressament per dies laborables.

3. L atorgament dels permisos-llicències correspon a l Alcalde o òrgan en qui delegui i sempre restarà condicionat al fet que així ho permetin les necessitats dels serveis.

4. Si l empleat no justifica el permís sol·licitat s entendrà no concedit i, per tant, haurà de recuperar el temps que no hagi treballat o el descompte en nòmina d aquest temps.

Article 13. Permisos

1. Tot el personal podrà gaudir, sense pèrdua de drets ni retribucions, de les següents llicències i permisos retribuïts.

Per la mort, accident, hospitalització o malaltia greu d un familiar de primer grau de consanguinitat o afinitat, 3 dies laborables quan es produeixi a la mateixa localitat de residència i-o treball i 5 dies laborables quan sigui fora de la localitat de residència i-o treball.

Per la mort, accident, hospitalització o malaltia greu d un familiar de segon grau de consanguinitat o afinitat, 2 dies laborables quan es produeixi a la mateixa localitat de residència i-o treball i 4 dies laborables quan sigui fora de la localitat de residència i-o treball.

Per canvi de domicili: dos dies hàbils si es produeix dins del mateix municipi i fins a quatre dies hàbils si és fora del municipi.

Per matrimoni o convivència, té una durada de quinze dies naturals consecutius. Els cònjuges o convivents en poden gaudir dins el termini d un any a comptar de la data del casament o de l inici de la convivència. Aquesta referència es fa extensiva a tots els supòsits de parelles de fet sempre que el fet causant s acrediti amb documentació oficial.

Si una persona ha gaudit d aquest permís per formar una unió estable de parella i posteriorment contrau matrimoni amb la mateixa persona, no podrà tornar a gaudir d aquest permís.

El matrimoni s haurà de justificar mitjançant fotocòpia del llibre de família on hi consti la formació de parella estable mitjançant certificat de convivència o d empadronament on resideixi l empleat o inscripció en el Registre de parelles de fet.

Permís per matrimoni d un familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat: té una durada d un dia d absència del lloc de treball que coincidirà amb el dia del casament. Aquest permís és ampliable a dos dies si el matrimoni es produeix fora de Catalunya. S acreditarà mitjançant còpia del llibre de família, del certificat de convivència o de la inscripció en el Registre de parelles de fet.

Per la realització d exàmens finals i proves definitives, en centres acadèmics oficials: durant el dia de la seva realització.

Per al compliment d una obligació inexcusable de caràcter públic o personal i per deures relacionats amb la vida familiar i laboral, per assistència a consultes mèdiques (per raó de malaltia pròpia, del cònjuge o dels fills) sense alternativa horària, per obligacions inexcusables i citacions sense alternativa horària derivades de l educació dels fills i, en general, per qualsevol altra circumstància especial que valori l Ajuntament; el temps necessari.

2. Les excedències, llicències i permisos no retribuïts hauran de sol·licitar-se, en tot cas, per escrit i amb una antelació mínima d un mes.

Article 14 . Permisos per la conciliació de la vida personal, familiar i laboral i per raó de la violència de gènere.

1. Permís de maternitat per naixement, acolliment o adopció d un fill: Per part de la treballadora, setze setmanes ininterrompudes.

Aquest permís és ampliable en dues setmanes en el cas de discapacitat del fill-a, i per cada fill a partir del segon en part múltiple. El permís es distribuirà a opció de la treballadora, sempre que sis setmanes siguin immediatament posteriors al part. En el cas de defunció de la mare, l altre progenitor pot gaudir de la totalitat, o en el seu cas, de la part que resti de permís.

No obstant, l anterior, i sense perjudici de les sis primeres setmanes immediatament posteriors al part, en el cas que els dos progenitors treballin, la mare, al iniciar-se el permís per maternitat, podrà optar a que l altre progenitor gaudeixi d una part determinada i ininterrompuda del període de descans posterior al part, bé de forma simultània o successiva amb el de la mare.

En el cas de que ambdós progenitors gaudeixin simultàniament del permís, la suma d aquests no podrà allargar-se més de setze setmanes o de les corresponents en cas de part múltiple o discapacitat del fill-a.

En el cas de part prematur i en aquells en que, per qualsevol causa, el neonat hagi de ser hospitalitzat immediatament després del part, aquest permís s ampliarà el temps d hospitalització del fill-a, amb un màxim de tretze setmanes addicionals.

2. Permís per adopció o acolliment, tant preadoptiu com permanent o simple: setze setmanes ininterrompudes.

El termini es comptarà a l elecció del treballador-a, a partir de la decisió administrativa o judicial d acollida o a partir de la resolució judicial d adopció.

En cas que ambdós progenitors treballin, el permís es pot distribuir a opció dels interessats, el qual podran gaudir de forma simultània o successiva, sempre en períodes ininterromputs.

En el cas de que ambdós progenitors gaudeixin simultàniament del permís, la suma d aquests no podrà allargar-se més de setze setmanes.

3. Permís de paternitat per naixement, acolliment o adopció d un fill: quatre setmanes ininterrompudes a gaudir pel pare o l altre progenitor a partir de la data de naixement, de la decisió administrativa d acolliment o de la resolució judicial d adopció.

Aquest permís és independent del permís compartit dels punts 1 i 2 anteriors d aquest mateix article.

4. Els treballadors-es que hagin fet ús dels permisos de part o maternitat, paternitat i adopció o acolliment tindran dret, un cop acabat el permís, a reintegrar-se al seu lloc de treball en condicions que no resultin menys favorables que a l inici del permís, així com a beneficiar-se de qualsevol millora en les condicions de treball a les que hauria tingut dret durant la seva absència.

5. Els progenitors amb fills o filles discapacitats-des tenen dret conjuntament a permisos d absència del lloc de treball per poder assistir a reunions o visites en els centres educatius especials o sanitaris on rebin suport. Així mateix, tenen dret a dues hores de flexibilitat horària diària per poder conciliar els horaris dels centres d educació especial o dels altres centres on el fill o filla discapacitat rep atenció.

6. Les dones embarassades tenen dret a absentar-se del lloc de treball per assistir a exàmens prenatals i a tècniques de preparació per al part, durant el temps necessari per dur a terme aquestes pràctiques.

Les parelles que opten per l adopció o l acolliment permanent o preadoptiu tenen dret a absentar-se del lloc de treball per dur terme els tràmits administratius requerits per l administració competent fets a Catalunya, durant el temps necessari, amb la justificació prèvia que s han de fer dins la jornada de treball.

7. Per lactància d un fill menor de dotze mesos tindrà dret a una hora d absència del treball, que es podrà dividir en dues fraccions. Aquest dret es pot substituir per una reducció de la jornada normal en mitja hora a l inici i al final de la jornada, o en una hora a l inici o al final de la jornada.

A petició de l interessat o interessada, les hores del permís de lactància es poden compactar per gaudir-ne en jornades senceres de treball, consecutives o repartides per setmanes, sense alterar el moment d inici del període de permís i tenint en compte les necessitats del servei.

Aquest dret es pot exercir indistintament per un o altre progenitor en el cas que ambdós treballin.

8. Permís per cura de fill menor afectat per càncer o per una altra malaltia greu. L empleat tindrà dret, sempre que ambdós progenitors, adoptants o acollidors de caràcter preadoptiu o permanent treballin, a una reducció de la jornada de treball de com a mínim la meitat de la durada d aquesta, percebent les retribucions íntegres, per a la cura, durant l hospitalització i tractament continuat, del fill menor d edat afectat per càncer (tumors malignes, melanomes o carcinomes) o per qualsevol altra malaltia greu que impliqui un ingrés hospitalari de llarga durada i requereixi la necessitat de la seva cura directa, contínua i permanent acreditada per l informe del Servei Públic de Salut o òrgan administratiu sanitari de la comunitat autònoma o, en el seu cas, de l entitat sanitària concertada corresponent i, com a màxim, fi ns que el menor compleixi els 18 anys.

Quan concorrin en ambdós progenitors, adoptants o acollidors de caràcter preadoptiu o permanent, per al mateixsubjecte i fet causant, les circumstàncies necessàries per a tenir dret a aquest permís o, en el seu cas, puguin tenir la condició de benefi ciaris de la prestació establerta per a aquest fi en el Règim de la Seguretat Social que els sigui d aplicació, l empleat tindrà dret a la percepció de les retribucions íntegres durant el temps que duri la reducció de la seva jornada de treball, sempre que l altre progenitor, adoptant o acollidor de caràcter preadoptiu o permanent, sense perjudici del dret a la reducció de jornada que li correspongui, no cobri les seves retribucions íntegres en virtud d aquest permís o com a benefi ciari de la prestació establerta per a aquest fi en el Règim de la Seguretat Social que li sigui d aplicació. En cas contrari, únicament es tindrà dret a la reducció de jornada, amb la conseqüent reducció de retribucions.

Així mateix, en el supòsit que ambdós prestin els seus serveis a l ajuntament, es podrà limitar el seu exercici simultani per raons fonamentades en el correcte funcionament del servei.

9. Permís sense retribució per atendre un familiar: es poden concedir permisos sense retribució per atendre un familiar fi ns al segon grau de consanguinitat o afi nitat per un període mínim de deu dies i màxim de tres mesos, prorrogable, excepcionalment, fi ns a tres mesos més. Aquest permís és incompatible amb l autorització de compatibilitat, que resta suspesa d ofi ci fi ns a l acabament del permís

10. Permís per violència de gènere sobre la dona treballadora: les faltes d assistència de les treballadores víctimes de violència de gènere, totals o parcials, tindran la consideració de justifi cades pel temps i en les condicions que determini els serveis socials d atenció o de salut.

Així, les treballadores víctimes de violència sobre la dona, per fer efectiva la seva protecció o el seu dret d assistència social integral, tindran dret a la reducció de la jornada com la conseqüent disminució proporcional retributiva, o la reordenació del temps de treball, a través de l adaptació de l horari de treball, de l aplicació de l horari fl exible o qualsevol altra forma d ordenació del temps que sigui aplicable, en els termes que per aquest supòsit estableixi l Administració Pública competent en cada cas.

Article 15. Llicències

1. Per assumptes propis sense sou. El personal funcionarial de carrera i el personal laboral fi x al servei de l Ajuntament de Vilalba i els Arcs tindran la possibilitat de disposar d una llicència no retribuïda fi ns a un màxim de sis mesos cada dos anys, mantenint-se les condicions del lloc de treball, sempre que es pugui garantir el funcionament del servei.

2. Llicències per estudis relacionats amb el lloc de treball. Es poden concedir llicències per estudis sobre matèries relacionades directament amb el lloc de treball al personal funcionarial de carrera i al personal laboral fi x, sempre que hi hagi un informe favorable del cap del departament/àrea en el qual l empleat presta els seus serveis. Només si aquesta es concedeix per interès propi de l administració l empleat té dret a percebre les seves retribucions.

L apreciació d aquest interès de l administració correspon a l Alcaldia i al Departament de Secretaria.

3. Les llicències per a exercir funcions sindicals, representació de personal o formació sindical s han de sol·licitar amb una antelació mínima de quaranta vuit hores, sempre que sigui possible, al Departament de Secretaria.

Article 16. Reduccions de jornada

1. Les reduccions de jornada són incompatibles amb l autorització de compatibilitat, que resta suspesa d ofi ci fi ns al fi niment del termini de la reducció. No es pot concedir la reducció de jornada a 2 persones pel mateix fet causant, llevat que l exerceixin d una manera alternativa i sense que el termini global superi l establert com a màxim.

2. Reducció de jornada per discapacitat legalment reconeguda

2.1. Les persones amb una discapacitat legalment reconeguda que, per aquest motiu, han de rebre tractament en centres públics o privats tenen dret a una reducció de jornada de treball equivalent al temps que hi han de dedicar, sense pèrdua de llurs retribucions íntegres

2.2. Per a gaudir d aquesta reducció de jornada cal un informe del servei mèdic corresponent que justifi qui la necessitat del tractament, la periodicitat o durada aproximada i la necessitat que es dugui a terme en l horari laboral.

3. Reducció de jornada d un terç o de la meitat amb dret al 80% o al 60% de les retribucions

Els empleats poden gaudir d una reducció d un terç o de la meitat de la jornada de treball, amb la percepció del 80% o del 60% de la retribució, respectivament, en els supòsits següents:

a) Per a tenir cura d un fi ll o fi lla menor de sis anys, sempre que se n tingui la guarda legal.

b) Per a tenir cura d una persona amb discapacitat psíquica, física o sensorial que no faci cap activitat retribuïda, sempre que se n tingui la guarda legal.

c) Perquè tenen a càrrec un familiar, fi ns al segon grau de consanguinitat o afi nitat, amb una incapacitat o disminució reconeguda igual o superior al 65% o amb un grau de dependència que li impedeix ésser autònom, o que requereix dedicació o atenció especial.

d) Les dones víctimes de la violència de gènere, per a fer efectiva llur protecció o llur dret a l assistència social íntegra.

4. Reducció de la jornada amb disminució proporcional de les retribucions

4.1. Els empleats que per raons de guarda legal tinguin a la seva cura directa algun menor de menys de dotze anys, una persona gran que requereixi especial dedicació, o una persona amb discapacitat que no desenvolupi cap activitat retribuïda, té dret a la reducció de la seva jornada de treball, amb la disminució de les retribucions que correspongui.

4.2. Té el mateix dret l empleat que necessiti encarregar-se de la cura directa d un familiar, fi ns al segon grau de consanguinitat o afi nitat, que per raons d edat, accident o malaltia no es pugui valer pel seu compte i que no desenvolupi cap activitat retribuïda.

5. Els empleats amb reducció de jornada no podran realitzar hores extraordinàries/serveis extraordinaris efectuats fora de la jornada normal de treball.

Capítol III. Grups professionals

 
Article 17. Classifi cació professional

1. La classifi cació professional té per objecte la determinació, ordenació i defi nició dels diferents nivells o grups professionals que puguin ser assignats als empleats d acord amb les tasques i funcions que efectivament desenvolupin, de forma que cada nivell pugui ser assimilat a un dels grups o subgrups professionals de classifi cació.

2. Es determinaran els nivells en què s agrupen els empleats públics inclosos en l àmbit d aplicació d aquest Acord, segons la titulació mínima necessària per accedir-hi:

Grup A1: Tècnic superior: Títol universitari de grau, llicenciat, doctor o equivalent.

Grup A2: Tècnic mitjà: Títol de grau, diplomat o equivalent.

Grup B: Tècnic de grau superior: Títol de tècnic superior o equivalent (pendent de desenvolupament per la normativa).

Grup C1: Administratiu, tècnics especialistes, tècnics auxiliars: Títol de batxillerat, formació professional de segon grau o equivalent.

Grup C2: Auxiliars i personal especialitzat: Títol de graduat escolar, graduat en secundària obligatòria, formació professional de primer grau o equivalent.

Grup AP: Personal subaltern o d ofi cis no especialitzats: Certifi cat d escolaritat o certifi cat d estudis primaris.

Article 18. Tasques de categoria superior

1. Quan les necessitats del servei ho exigeixin, l Ajuntament podrà assignar al seu personal funcions, tasques o responsabilitats diferents de les corresponents al lloc de treball que acompleixin, sempre que resultin adequades a la seva classifi cació, grau, quan les necessitats del servei ho justifi quin, sense minva en les retribucions.

2. L empleat que realitzi funcions superiors a les del seu grup professional per un període no superior a sis mesos durant un any o a vuit mesos durant dos anys tindrà dret a percebre la diferència salarial corresponent al lloc desenvolupat. Aquesta assignació econòmica transitòria s acordarà a través d un decret de presidència i es comunicarà a la representació dels empleats.

Aquesta situació no consolidarà el canvi de grup ni les retribucions satisfetes per raó del grup ocupat provisionalment.

Aquesta compensació econòmica no serà d aplicació en els casos de substitució derivada de vacances, de baixes temporals de curta durada o similars.

3. Un cop superat aquest termini, si les funcions desenvolupades no fossin de caràcter de substitució i hi hagués un lloc de treball vacant, l Ajuntament podrà iniciar els procediments reglamentaris necessaris per a efectuar la cobertura de la vacant i sempre que la legislació vigent ho permeti.

Article 19. Tasques de categoria inferior

Només en casos excepcionalment motivats, i d urgència i necessitat raonades, l Ajuntament podrà destinar els seus treballadors a realitzar feines de nivell inferior. Aquesta situació no podrà excedir dels sis mesos en un període d un any.

En aquests casos les retribucions no es veuran afectades.

Sempre amb el consentiment previ i preceptiu del treballador afectat, i amb el coneixement de la Comissió Paritària.

Article 20. Ingrés i promoció interna

1. Ingrés: La selecció del personal s ha de fer de conformitat amb les normes legals que resultin d aplicació.

2. Promoció interna: L Ajuntament es compromet a cobrir mitjançant promoció interna les vacants produïdes a la plantilla o totes les places possibles de les que es convoquin per oferta pública. A les convocatòries per poder cobrir les places mitjançant el procediment de promoció interna s hi pot presentar tot el personal de l Ajuntament, sempre que reuneixi els requisits exigits per accedir a la plaça en qüestió.

El procediment de selecció s ha de fer mitjançant els sistema previst a la normativa que regula la promoció interna del personal al servei de les administracions locals. La Comissió Paritària s ha de pronunciar prèviament a l aprovació pel Ple o Junta de Govern sobre la proposta de les bases reguladores de la selecció corresponent.

Article 21. Incompatibilitats.

Seran d aplicació al personal afectat pel present Acord les normes sobre incompatibilitats vigents en matèria de funció pública estatal i autonòmica per a les administracions públiques.

Article 22. Formació professional

1. Es reconeix la formació com un dret i un deure del personal; per tant, l Ajuntament ha de garantir el dret de tota la plantilla a assistir a cursos de formació i reciclatge, adequats al seu nivell, categoria i condicions professionals, en un pla d igualtat.

2. L Ajuntament facilitarà la formació contínua dels treballadors al seu servei, així com l obtenció de títols acadèmics i laborals, procurant ajustar horaris, vacances, etcètera, per tal de facilitar l assistència als cursos corresponents, en la mesura que les necessitats del servei ho permetin. En el Pressupost municipal de cada any, l Ajuntament hi consignarà crèdit destinat a la formació dels empleats municipals. Tot el personal, individualment i com a mínim, tindrà dret a una acció formativa cada dos anys, adequada al seu respectiu lloc de treball. La planifi cació formativa anual haurà de ser sotmesa, per al seu coneixement, a la Comissió Paritària.

3. L assistència als cursos de formació s haurà d organitzar de forma que el servei corresponent no quedi desatès.

Aquells empleats que per motiu de l organització del servei els hi sigui impossible participar en cursos de formació en algun dels anys de vigència d aquest Conveni, l any següent tindran preferència per a exercir aquest dret.

4. Els empleats tenen dret a absentar-se del centre de treball el nombre d hores necessàries per a l assistència als esmentats cursos. Aquest temps es computa com a treball efectiu i, en cap cas, representa una minva de les retribucions.

5. L Ajuntament ha d assumir les despeses ocasionades amb motiu de la formació dels seus treballadors en formació continuada.

L Ajuntament de Vilalba dels Arcs pagarà les dietes de km. i la matrícula, sempre i quan sigui raonable.

6. La sol·licitud de formació formulada per l empleat/ada haurà de ser aprovada per l alcalde o per la Comissió Paritària, en cas de dubte.

Totes les sol·licituds hauran de presentar-se en el termini màxim de 10 dies abans del seu inici. L Alcalde resoldrà la sol·licitud, un cop valorat l interès, adequació, les necessitats del servei i l existència de consignació pressupostària segons les normes establertes.

En cap cas la participació en un curs de formació suposarà l abonament d hores o serveis extraordinaris.

Article 23. Preavís de cessament

Tots els empleats que desitgin renunciar voluntàriament a prestar els seus serveis a l Ajuntament de Vilalba i els Arcs hauran de comunicar-ho per escrit, mitjançant instància d entrada al registre general de l Ajuntament de Vilalba i els Arcs, i complint els requisits següents de preavís:

Per als empleats compresos dins dels grups professionals C2 i AP: 15 dies.

Per als empleats compresos en el grup professional C1: un mes.

Per als empleats compresos en els grups professionals A1, A2 i B: 3 mesos.

En el supòsit que els empleats no preavisessin del seu cessament dintre dels períodes referits, se ls descomptarà de la liquidació fi nal l import dels dies de retard de preavís. Aquesta condició vincularà igualment a l Ajuntament en tots aquells supòsits en què hagi de preavisar a l empleat per extinció o cessament, en el seu contracte o nomenament, sempre que així ho reguli la normativa preceptiva.

Article 24. Període de prova

Els períodes de prova es regiran de la manera següent:

Grups professionals A1, A2 i B: 6 mesos.

Grups professionals C1 i C2: 3 mesos.

Grup professional AP: 1 mes.

El Ajuntament de Vilalba dels Arcs informarà als representants del personal d aquells empleats que no haguessin superat el període de prova.

Capítol IV. Condicions econòmiques

 
Article 25. Estructura salarial

Les retribucions del personal al servei d aquest Ajuntament són bàsiques i complementàries.

Les retribucions s ajustaran als conceptes següents:

Sou base: és l assignat en funció del grup o subgrup de classifi cació professional al que pertany el personal d aquest ajuntament. La seva quantitat serà la que fi xi anualment la Llei de pressupostos generals de l Estat. De percepció mensual.

Antiguitat (triennis): els triennis comporten l abonament d una quantitat fi xa per cada grup o subgrup de classifi cació professional per cada 3 anys de serveis. Aquest complement s abonarà a partir del primer dia del mes següent al compliment del trienni. En el supòsit que en aquests tres anys de serveis l empleat hagués ocupat diferents subgrups de classifi cació, el trienni el meritarà en el subgrup de classifi cació en el que estigués prestant els serveis en el moment del perfeccionament del trienni. Aquest complement és de percepció mensual i de caràcter consolidable.

També es consideraran, previ reconeixement dels mateixos, els serveis prestats en altres administracions públiques.

Complement de destinació/Complement de lloc: és un complement retributiu de caràcter objectiu vinculat al lloc de treball desenvolupat. Retribueix el nivell del lloc de treball que es desenvolupa. L assignació del nivell es realitza atenent als criteris següents: preparació tècnica, responsabilitat de les funcions encomanades a cada lloc, especialització, competència, comandament i complexitat del lloc de treball. De percepció mensual i de carácter consolidable.

Complement específi c/complement personal: està destinant a retribuir les característiques de cada lloc de treball en funció d alguns dels factors següents: dedicació, difi cultat tècnica, responsabilitat, incompatibilitat, perillositat o penositat, i eventualment disponibilitat horària pels desplaçaments de manera habitual per raó del servei i per l aportació del vehicle particular per dur a terme aquests moviments. De percepció mensual. No es poden asignar més d un complement específi c per lloc de treball. Aquest complement és d índole funcional i la seva percepció dependrà exclusivament de l exercici de l activitat professional i del lloc de treball assignat, per la qual cosa no tindrà el caràcter de consolidable.

Complement de productivitat: està destinat a retribuir l especial rendiment, l activitat extraordinària, l interès i la iniciativa o esforç amb que l empleat desenvolupa el seu treball i el rendiment o els resultats obtinguts. Les quantitats que es percebin per aquest concepte no originaran cap tipus de drets individuals.

Article 26. Augments salarials

L increment de les retribucions dels empleats d aquest Ajuntament durant la vigència del present Acord serà aquell que es fi xi en les respectives Lleis de pressupostos generals de l Estat o altra legislació d obligada aplicació per al personal de l administració local.

Article 27. Fons per a la millora de la prestació dels serveis públics

1. Entenent les parts que els recursos humans constitueixen un element imprescindible en la prestació del Server públic i conscients que cal fer un esforç per tal d incentivar i reconèixer la seva participació en la millora de la qualitat tant de la prestació de serveis i del treball dels empleats públics com de la gestió de la corporació, s ha de crear un fons per atendre aquestes necessitats i per a cada any de vigència del present Acord regulador.

2. La quantitat corresponent a cada any, així com la seva distribució entre el personal, ha de ser establerta per la Comissió Paritària en funció del grau d assoliment dels objectius.

Article 28. Nòmines i pagues extraordinàries

1. El rebut de la nòmina ordinària es pagarà mitjançant transferència bancària. La data límit per tal que aquesta s ingressi serà l últim dia del mes. No obstant això, quan aquest sigui dissabte o festiu l ingrés es farà el dia laborable anterior.

2. S estableixen 2 pagues extraordinàries per any, que correspondran cadascuna a una mensualitat dels conceptes retributius vigents en cada moment per la normativa d aplicació. Aquestes s abonaran el 15 de juny i el 15 de desembre, o el dia laborable anterior en cas que sigui dissabte o festiu.

3. Les dues pagues extraordinàries es meritaran de la manera següent:

Paga mes de juny: de l 1 de desembre al 31 de maig.

Paga mes de desembre: de l 1 de juny al 30 de novembre.

4. El personal percebrà la retribució corresponent a la part proporcional del temps treballat i de la jornada efectuada.

5. La situació de malaltia comuna i accident no laboral no repercutirà en l import de les pagues extraordinàries.

Article 29. Indemnització per raó del servei

1. En els casos que, de forma circumstancial i degudament autoritzada i justifi cada, el personal hagi d exercir la seva tasca fora del nucli urbà del Municipi es tindrà dret a percebre les següents indemnitzacions per raó del servei:

Per ús de vehicle propi: 0,30 euros/km.

Mitja dieta (dinar): 12.00 euros

Dieta sencera (dinar i sopar): Justifi cació tiquets.

Transport públic: l import dels bitllets.

L assistència a una ofi cina judicial o administrativa per motius relacionats amb el servei fora de l horari de treball, ha de ser compensada com a temps de treball extraordinari.

2. Per a percebre l import de la indemnització per raó de servei, l empleat ha de justifi car la despesa realitzada presentant la sol·licitud pertinent signada pel seu cap i els justifi cants oportuns.

Article 30. Gratifi cacions i hores extraordinàries

1. Tenen la consideració d hores extraordinàries i de gratifi cacions per serveis extraordinaris i per exigències estrictes del servei, aquell nombre d hores, degudament autoritzades i acreditades pel responsable jeràrquic i/o alcalde, que l empleat realitzi fora de la jornada normal diària i que excedeixi de la jornada màxima ordinària de treball en còmput setmanal.

Aquestes respondran sempre a necessitats en períodes d acumulació de feina, absències imprevistes, situacions d emergències que puguin sorgir i exigències estrictes del servei.

Els treballadors a temps parcial no podran realitzar hores extraordinàries excepte per prevenir o reparar sinistres i d altres d anys extraordinaris i urgents.

Els empleats amb jornada reduïda no podran realitzar hores extraordinàries/serveis extraordinaris efectuats fora de la jornada normal de treball.

2. Els representants del personal seran informats de les gratifi cacions i/o les hores extraordinàries concedides als empleats públics de l Ajuntament. Aquests no faran un ús indegut d aquesta informació i hauran de vetllar d acord amb el que estableix la Llei de Protecció de dades de caràcter personal.

3. La corporació es compromet a estudiar, durant la vigència d aquest Acord, el còmput d hores extraordinàries, a l efecte de procurar reduir-ne el nombre.

4. Les hores extraordinàries, degudament autoritzades, es poden compensar mitjançant retribució econòmica o mitjançant el gaudi del temps equivalent de descans retribuït. Això últim sempre que les necessitats del servei ho permetin i de comú acord entre el/la treballador/a i l empresa, d acord amb el barem següent:

Les hores realitzades en període nocturn (entre les 22.00 i les 6.00 h) i les fetes en dies festius (diumenge i festivitats reconegudes com a tals pel Departament d Empresa i Ocupació) equivalen al doble de la quantitat fi xada com a preu/hora segons salari, o 2 hores de festa.

Compensació econòmica:

Ordinàries: hora base + 50%

Nocturnes: hora base + 100%

Festives: hora base + 100%

Festives i nocturnes: hora base + 100%

Hora base = salari base, antiguitat (en el seu cas), complement destinació, complement específi c, complement de productivitat pel còmput anual de l any en curs i prorrata de pagues extres.

Compensació en descans:

Ordinàries: 1 hora i 30 minuts

Nocturnes: 2 hores

Festives: 2 hores

Festives i nocturnes: 2 hores

Capítol V. Acords socials

 
Article 31. Conservació d estris i eines

1. Queda prohibit al personal emprar les eines, estris, materials, equips, màquines, productes de neteja, etc. per a ús propi o de tercers, tant dins com fora dels centres de treball, llevat que hi hagi autorització expressa.

Article 32. Vestuari.

1. L Ajuntament facilitarà als empleats els equips de vestir necessaris quan les condicions de treball a realitzar aixa ho facin necessari. El vestuari constarà de dues mudes d estiu i dues d hivern (camisa i pantalons), dues jaquetes o armilles i un anorac d hivern per qui faci feines al carrer.

2. L empleat/ada serà responsable de la cura i netedat de cada equip. En el supòsit que el l empleat/ada deixés de complir amb aquestes obligacions, serà responsable directe, facultant-se a l Ajuntament per a imposar la sanció que procedeixi, igualment serà sancionat si durant el mateix treball no utilitzés l equip o si durant el mateix es desposseís d ell o part d ell, sense causa justifi cada i/o sense autorització o coneixement del seu superior.

3. Queda prohibit utilitzar els equips per a fi ns particulars quan un empleat no hagués de prestar servei.

4. No hi haurà periodicitat establerta per la renovació de vestuari, i es farà quan sigui necessari pel normal desgast de cada peça.

Article 33. Seguretat i salut en el treball.

1. L Ajuntament i el personal afectat per aquest Acord han de donar compliment rigorós a les disposicions sobre salut i seguretat en el treball vigents.

2. El/la treballador/a té dret a una protecció efi caç de la seva integritat física i a una adequada política de seguretat i salut laboral. Així mateix té el dret de participar en la formulació de la política de prevenció del seu centre de treball i en el control de les mesures adoptades en el seu desenvolupament, mitjançant els seus representants legals.

3. Són obligacions de l empleat/ada:

Observar i posar en pràctica les mesures de prevenció de riscs que s adoptin legalment i reglamentàriament.

Conèixer detalladament i concretament els riscos als quals està exposat en el seu lloc de treball, com també les avaluacions d aquests riscos i les mesures preventives per evitar-los.

Paralitzar el seu treball si considera que es troba exposat a un risc greu, imminent o inevitable i no compta amb la protecció adequada. S haurà de comunicar tan aviat com sigui possible al responsable del servei i al delegat de prevenció.

Vigilància de la seva salut dirigida a detectar precoçment possibles mals originats pels riscos a que està exposat.

Assistir als cursos de formació de prevenció de riscos promoguts per l Ajuntament.

Totes aquelles altres competències i obligacions determinades per la legislació vigent.

Són obligacions genèriques per part de l Ajuntament:

Complir les disposicions que en matèria de seguretat i salut laboral siguin d aplicació pertinent (Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals). Adoptar totes les mesures que calguin per a la més perfecta organització i plena efi càcia de la prevenció dels riscos que puguin afectar la vida, la integritat i la salut dels/les treballadors/es.

Planifi car, promoure i desplegar les mesures i accions necessàries per aconseguir una adequada prevenció d accidents laborals i malalties professionals, i assumir els costos econòmics que se n puguin derivar.

Promoure una revisió mèdica anual (adequada al lloc de treball i a l edat del/la treballador/a), que és obligatòria per a l empresa i voluntària per al treballador/a amb els serveis generals de salut pública per tal que conegui les malalties infecto-contagioses i la seva prevenció, inclosa, fi ns i tot, la vacunació.

Totes aquelles altres competències i obligacions determinades per la legislació vigent.

Article 34. Incapacitat temporal.

1. L Ajuntament de Vilalba dels Arcs complementarà les prestacions que percebrà el personal funcionari inclòs en el règim general de la Seguretat Social i el personal al servei de l Ajuntament en el sentit següent:

a) Quan la situació d incapacitat temporal derivi de contingències comunes:

Fixar durant els tres primers dies un complement retribuïu fi ns arribar al 50% de les retribucions que percebi el treballador en el mes anterior al de causar-se la incapacitat, exceptuant aquells conceptes vinculats a la persona i que requereixin una presència efectiva més enllà de la jornada ordinària de treball.

Fixar del quart al vintè dia un complement retribuïu que, sumat a la prestació econòmica reconeguda per la Seguretat Social, sigui tal que, en cap cas, sumades ambdues quantitats se superi el 75% de les retribucions que puguin correspondre en el mes anterior al de causar-se la incapacitat, exceptuant aquells conceptes vinculats a la persona i que requereixin una presència efectiva més enllà de la jornada ordinària de treball.

Fixar a partir del vintè dia en endavant un complement retribuïu que, sumat a la prestació econòmica reconeguda per la Seguretat Social, suposi el 100% de les retribucions que puguin correspondre en el mes anterior al de causar-se la incapacitat, exceptuant aquells conceptes vinculats a la persona i que requereixin una presència efectiva més enllà de la jornada ordinària de treball.

b) Quan la situació d incapacitat temporal derivi de contingències professionals, establir que la prestació reconeguda per la Seguretat Social es complementarà des del primer dia fi ns arribar al 100% de les retribucions que es percebin en el mes anterior al de causar-se la incapacitat, exceptuant aquells conceptes vinculats a la persona i que requereixin una presència efectiva més enllà de la jornada ordinària de treball.

2. L esmentat complement retribuïu no serà d aplicació als empleats i empleades públics que a l entrada en vigor del

Reial decret llei 20/2012, que fou el 15 de juliol, es trobin en situació d incapacitat temporal, als quals se ls aplicarà la normativa anterior a aquesta data.

3. Excepcionalment, i de forma degudament justifi cada, s establirà un complement retribuïu des del primer dia de baixa i fi ns que s assoleixi com a màxim el 100% de les retribucions que gaudien en cada moment, en els supòsits següents:

a) Hospitalització.

b) Intervenció quirúrgica.

c) Malaltia greu, prenen com a referència el llistat de malalties greus establert per la normativa vigent.

d) Dones embarassades, quan es puguin produir complicacions mèdiques derivades de l embaràs, i dones víctimes de la violència de gènere.

e) Lesions que suposen una manca de mobilitat per desplaçar-se al lloc treball.

f) Grips amb un màxim de set dies naturals consecutius una vegada a l any i bronquitis amb un màxim de set dies naturals consecutius una vegada a l any.

En tots aquests supòsits correspon al treballador o treballadora acreditar que es troba en alguna d aquestes situacions.

4. Amb caràcter general el comunicat de baixa ha de ser presentat amb efectes del primer dia de baixa. Es disposa de tres dies des de l expedició per aportar-lo, llevat supòsits de força major.

5.Tot això, s entén sense perjudici de l obligació del treballador de comunicar l absència al treball dins les dues hores següents a la d inici de la jornada ordinària de treball.

6. Establir que el descompte en nòmina no serà d aplicació als quatre dies d absència al llarg de l any natural, dels quals únicament tres podran tenir lloc en dies consecutius, sempre que estiguin motivats per malaltia o accident i no donin lloc a incapacitat temporal.

En qualsevol cas, és necessari que l absència sigui per motius de salut i que el treballador o treballadora comuniqui l absència dins les dues hores següents a la d inici de la jornada ordinària de treball.

L Ajuntament de Vilalba dels Arcs podrà sol·licitar en qualsevol moment a l empleat o empleada que acrediti l absència amb un document que justifi qui els motius de salut que han impedit l assistència al lloc treball.

Les indisposicions durant la jornada laboral s entendran incloses dins aquests quatre dies i es computaran per hores, llevat que es justifi qui l absència amb justifi cant de visita mèdica.

7. La no presentació del comunicat de baixa o justifi cació de l absència quan sigui requerit es considerarà una absència injustifi cada que comportarà la corresponent reducció proporcional d havers.

8. L Ajuntament podrà dintre de les previsions previstes per la legislació vigent, verifi car l estat de la persona malalta mitjançant la mútua d accidents de treball. La negativa del personal dels esmentats controls mèdics determina la suspensió dels drets econòmics establerts com a millores del règim de la seguretat social a càrrec del consistori.

9. En els casos de malaltia degudament acreditada i sobrevinguda immediatament abans o després de començar les vacances anuals, produirà únicament un ajornament d aquestes, quan es tracti de vacances pactades individualment. En aquest cas, els dies de vacances ajornats es podran recuperar durant els divuit mesos posteriors a l any natural en funció de les necessitats del servei.

Article 36. Altres millores socials.

1. L Ajuntament concertarà una pòlissa d assegurança que garantirà la següent prestació en situacions derivades d accident de treball o malaltia professional (AT/MP): en els supòsits de mort o d incapacitat permanent (en els graus d absoluta i gran invalidesa). S adjunta copia de la pòlissa com Annex 2.

2. L Ajuntament abonarà als seus treballadors una gratifi cació única i extraordinària pels següents esdeveniments familiars, que s hauran de justifi car documentalment:

Per matrimoni o formació de parella: 120,00 euros.

Per naixement o adopció de fi ll/a: 90,00 euros.

3. Els empleats/ades municipals tenen dret a bestretes reintegrables per import d una mensualitat íntegra en un màxim de 14 mesos, o de dues mensualitats íntegres a tornar en un màxim de 24 mesos. Aquestes s atorgaran per ordre de sol·licitud i d acord amb criteris de necessitat demostrable.

La quantia d aquest article quedarà refl ectida en les bases d execució del pressupost general de l Ajuntament.

4. Es computaran, a tots els efectes, com a horari laboral que correspongui les reunions de la Comissió Paritària, en allò referent als representants dels treballadors. Així mateix, i per tal que aquests puguin informar dels acords i reunions de la Comissió Paritària, el conjunt del personal municipal tindrà dret a la celebració, dins d horari laboral i sense perjudici per a les retribucions i per al servei, d una reunió o assemblea semestral, ampliable a mensual quan el motiu sigui la negociació d aquest o d un nou Acord col·lectiu.

Article 35. Jubilacions i contracte de relleu per al personal laboral

1. L edat de jubilació del personal laboral, així com els requisits per jubilar-se, seran els establerts en cada moment a la normativa aplicable.

2. L Ajuntament de Vilalba facilitarà, sempre que s arribi a un acord entre ambdues parts, un contracte a temps parcial per jubilació parcial a aquells treballadors amb 61 anys i a jornada completa que, prèviament, ho haguessin sol·licitat a l Ajuntament i que compleixin, entre d altres, els requisits següents:

Acreditar un període d antiguitat en aquest Ajuntament d almenys 6 anys immediatament anteriors a la data de la jubilació parcial.

Que la reducció de la seva jornada estigui compresa entre un mínim d un 25% i un màxim d un 75%.

Acreditar un període de carència de 30 anys de cotització efectiva, sense que, a aquests efectes, es tingui en compte la part proporcional corresponent per pagues extraordinàries.

A partir de l 1 de gener de l any 2013 en els supòsits de treballadors amb discapacitat o trastorn mental el període de carència exigit serà de 25 anys.

Realitzar simultàniament i conjuntament el contracte de treball a temps parcial de la persona jubilada i el contracte de relleu.

3. El contracte de relleu es podrà realitzar a jornada completa o a temps parcial. En tot cas, la durada de la jornada haurà de ser, com a mínim, igual a la reducció de jornada acordada pel treballador substituït. L horari de treball de l empleat rellevista podrà completar el del treballador substituït o podrà ser simultani.

4. El lloc de treball del treballador rellevista podrà ser el mateix que el del treballador substituït o un altre del mateix grup professional.

5. El personal funcionarial es jubilarà d acord amb els termes i requisits que es contemplen a la Llei 7/2007, de 12 d abril, de l Estatut bàsic de l empleat públic (en endavant EBEP).

Article 36. Excedències

1. Condicions generals

1.1. El personal laboral temporal, inclòs el personal indefi nit (no fi x) i el personal funcionarial interí, amb una antiguitat mínima de tres anys a l Ajuntament de Vilalba i els Arcs, li serà d aplicació l article 36 a excepció dels apartats 2, 3, 8 I 10. La durada màxima per aquest personal temporal serà la legalment prevista depenent del tipus d excedència, tenint en compte que si la plaça es cobreix en propietat abans de la fi nalització de l excedència sol·licitada la persona que gaudeix de l excedència causarà baixa defi nitiva a l Ajuntament de Vilalba dels Arcs.

1.2. No es poden acumular 2 períodes d excedència en el cas que s esdevingui una nova causa. Si durant el període d excedència un nou fet causant dóna dret a un altre període d excedència, l inici d aquesta posa fi al primer.

1.3. L exercici simultani de l excedència per 2 persones que presten els seus serveis en el sector públic per raó d un mateix fet causant només és permès, amb l autorització prèvia, si ho sol·liciten d una manera expressa els interessats i si no afecta el funcionament dels serveis.

1.4. Si un cop fi nida la causa que ha originat la declaració de l excedència voluntària la persona afectada no sol·licita el reingrés en el termini d un mes, es declara d ofi ci la situació d excedència voluntària per interès particular.

2. Excedència voluntària per interès particular

2.1. Personal funcionarial

2.1.1. Els funcionaris de carrera podran demanar l excedència voluntària per interès particular quan hagin prestat serveis efectius en qualsevol de les administracions públiques durant un mínim de cinc anys immediatament anteriors a la data de sol·licitud.

2.1.2. La concessió d aquesta excedència queda subordinada a les necessitats del servei degudament motivades i no es pot declarar quan a l empleat se li instrueixi expedient disciplinari o estigui pendent del compliment d una sanció.

2.1.3. Els funcionaris en situació d excedència voluntària per interès particular no meritaran retribucions, ni se ls computarà el temps que romanguin en aquesta situació a efectes d ascens, triennis i drets en el règim de Seguretat Social que sigui d aplicació.

2.1.4. Els funcionaris de carrera tindran dret a la reserva de la plaça durant els cinc primers anys. Un cop fi nalitzat aquest període el funcionari excedent només conserva un dret preferent a reingressar a les places vacants d igual o similar categoria a la seva que hi hagi o que es produeixi a l Ajuntament de Vilalba dels Arcs.

2.1.5. Si el funcionari sol·licita el reingrés i no es concedeix per manca de lloc vacant, continuarà en situació d excedència voluntària per interès particular fi ns que la vacant es produeixi.

2.1.6. Els funcionaris que accedeixin a la situació d excedència voluntària hauran de sol·licitar el reingrés amb una antelació mínima de trenta dies a la seva fi nalització.

2.2. Personal laboral

2.2.1. El personal laboral fi x podrà sol·licitar l excedència voluntària per interès particular si acredita un mínim d un any d antiguitat al servei de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs del Tarragonès. La durada d aquesta situació no podrà ser inferior a quatre mesos ni superior a cinc anys.

2.2.2. Aquest dret només es podrà tornar a exercir pel mateix empleat en cas que hagin transcorregut quatre anys des del fi nal de l excedència anterior.

2.2.3. La concessió d aquesta excedència queda subordinada a les necessitats del servei degudament motivades i no es pot declarar quan a l empleat se li instrueixi expedient disciplinari o estigui pendent del compliment d una sanció.

2.2.4. Els treballadors en situació d excedència voluntària per interès particular no meritaran retribucions, ni se ls computarà el temps que romanguin en aquesta situació a efectes d ascens, triennis i drets en el règim de Seguretat Social que sigui d aplicació.

2.2.5. Els treballadors fi xos tindran dret a la reserva de la plaça durant els cinc anys.

2.2.6. Els treballadors que accedeixin a la situació d excedència voluntària hauran de sol·licitar el reingrés amb una antelació mínima de trenta dies a la seva fi nalització, en cas de no fer-ho perden el seu dret a reingressar i això suposa la pèrdua de la condició de personal laboral fi x i, en conseqüència, causaran baixa defi nitiva de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs.

3. Excedència voluntària per a tenir cura d un fi ll o fi lla

3.1. L excedència voluntària per a tenir cura d un fi ll o fi lla es pot sol·licitar en qualsevol moment a partir del naixement o de la sentència o la resolució judicial de constitució de l adopció o l acolliment.

3.2. Aquesta excedència té una durada màxima de 3 anys, a comptar de la data del naixement o de la sentència o la resolució judicial en el cas d acolliment o adopció.

3.3. El període d excedència computa als efectes de reconeixement de triennis, de consolidació del grau personal i del sistema de previsió o drets passius. Així mateix, durant tot el període d excedència la persona afectada té pret a la reserva del lloc de treball amb destinació defi nitiva.

3.4. L excedència per a tenir cura d un fi ll o fi lla és incompatible amb l autorització de compatibilitat, que resta suspesa d ofi ci fi ns que fi nalitzi el termini d excedència.

4. Excedència voluntària per a cura de familiars

4.1. L excedència voluntària per a cura de familiars es pot sol·licitar per a tenir cura d un familiar fi ns al segon grau de consanguinitat o afi nitat inclòs, amb la condició que no es pugui valer i que no pugui exercir cap activitat retribuïda.

4.2. Aquesta excedència pot ésser atorgada per un període mínim de 3 mesos i màxim de 3 anys. El període concret d excedència és determinat segons l acreditació del grau de dependència i la durada estimada d aquesta.

4.3. El període d excedència computa als efectes de reconeixements de triennis, de consolidació del grau personal i del sistema de previsió o drets passius. Així mateix, durant tot el període d excedència la persona afecta té dret a la reserva del lloc de treball amb destinació defi nitiva.

5. Excedència voluntària per al manteniment de la convivència

5.1. L excedència voluntària per al manteniment de la convivència es pot sol·licitar, per una durada mínima de 2 anys i màxima de 15 anys, si el cònjuge o la cònjuge o el convivent o la convivent ha de residir en un altre municipi perquè hi ha obtingut un lloc de treball estable.

5.2. El període d excedència no computa als efectes de triennis, de grau personal i de drets passius, ni comporta la reserva de la destinació.

6. Excedència voluntària per violència de gènere

6.1. L excedència voluntària per violència de gènere s atorga a les dones víctimes de la violència de gènere pel temps que sol·licitin.

6.2. El període d excedència computa als efectes de reconeixement de triennis, de consolidació del grau personal i del sistema de previsió o drets passius i comporta la reserva del mateix lloc de treball durant 6 mesos. Si les actuacions judicials ho exigeixen, es pot prorrogar aquest període per tres mesos i fi ns a divuit com a màxim, amb efectes idèntics als assenyalats anteriorment, a fi de garantir l efectivitat del dret de protecció de la víctima.

6.3. Durant els dos primers mesos d aquesta excedència l empleada té dret a percebre les retribucions íntegres i, si s escau, les prestacions familiars per fi ll a càrrec.

7. Excedència per incompatibilitats

7.1. Es troba en aquesta situació el personal funcionarial de carrera i el personal laboral fi x de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs que passa a prestar serveis en un nou lloc del sector públic que, de conformitat amb la normativa aplicable sobre incompatibilitats, resulti incompatible amb el que estigui desenvolupant.

7.2. Aquesta situació es manté mentre persisteixi la causa que la va originar. Una vegada s ha produït el cessament en aquesta, l empleat l ha de comunicar a la corporació d origen i ha de sol·licitar el reingrés al servei actiu en el termini màxim de 30 dies. En defecte, passarà a la situació d excedència voluntària per interès particular.

7.3. Si sol·licitat el reingrés no hi hagués vacant amb dotació pressupostària, es passarà a la situació d excedència forçosa prevista al Decret Legislatiu 1/1997, per la qual s aprova la refosa en un text únic dels preceptes de determinats textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública (en endavant RFPC).

8. Excedència forçosa (aplicable al personal laboral)

El personal laboral al servei de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs podrà sol·licitar l excedència forçosa, la qual dóna dret a la conservació del lloc de treball i al còmput de l antiguitat de la seva vigència, per a la designació o l elecció per a un càrrec públic que impossibiliti l assistència a la feina. El reingrés s ha de sol·licitar dintre del mes següent al cessament en el càrrec públic.

9. Serveis especials (aplicable al personal funcionarial)

9.1. El personal funcionarial al servei de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs es declararà en situació de serveis especials en els supòsits establerts a la normativa vigent.

9.2. Els empleats en situació de serveis especials han de percebre les retribucions del lloc o el càrrec que ocupin, sense perjudici del dret a percebre els triennis d antiguitat que tinguin reconeguts en cada moment.

9.3. El temps que es mantinguin en aquesta situació se ls ha de computar als efectes d ascensos, reconeixement de triennis, promoció interna i drets en el règim general de la Seguretat Social que els sigui aplicable.

9.4. Els empleats que es trobin en situació de serveis especials tenen dret, almenys, a reingressar al servei actiu en les condicions i amb les retribucions corresponents a la categoria, nivell o esglaó de la carrera consolidats, d acord amb el sistema de carrera administrativa vigent a l administració pública a la qual pertanyin.

10. Serveis en altres administracions públiques (aplicable al personal funcionarial)

El personal funcionarial de carrera que, en virtut dels processos de transferències o pels procediments de provisió de llocs de treball obtinguin destinació en una administració pública diferent, han de ser declarats en la situació de serveis en altres administracions públiques.

Article 37. Assetjament sexual a la feina

El personal de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs té dret que es respecti la seva intimitat i té dret que la seva dignitat sigui considerada. És per això que es vetllarà per la seva protecció en el cas d ofenses verbals o físiques de naturalesa sexual.

Les ofenses verbals o físiques de naturalesa sexual a la pressió i l assetjament sexual a la feina per part de companys, companyes, superiors o subordinats/des seran considerats faltes greus o molt greus tenint en compte els fets i les circumstàncies i en cas oportú es notifi caran a l autoritat competent.

Article 38. Assetjament moral o mobbing

És l actitud que consisteix en el maltractament persistent, deliberat i sistemàtic d un o diversos membres d una organització, de superior, igual o inferior jerarquia en l empresa, cap a un individu, tenint, entre d altres objectius, la seva anul·lació psicològica i social i el seu abandonament de l organització, en perjudici del seu àmbit laboral i de la seva salut.

Les persones que se sentin assetjades laboralment poden posar-ho immediatament en coneixement de la direcció de la corporació municipal i dels representants dels/les treballadors/es, per escrit, i ambdós, conjuntament, han de demanar les dades i dur a terme el seguiment adequat per prendre les mesures adients amb la major rapidesa i discreció que el cas requereixi.

Article 39. Assegurances per responsabilitat civil o penal

L Ajuntament ha de contractar una pòlissa d assegurances que garanteixi la responsabilitat civil i la defensa penal per a tot el personal de l Ajuntament que, per raó de treball o servei, es vegi involucrat en procediments d aquest mena.

Aquesta pòlissa també ha de cobrir el permís de conduir per a tots/es els/les treballadors/es que, per motiu de treball o servei, es vegin obligats a utilitzar vehicles municipals o propis, dedicats a afers municipals. En l elecció de la companyia d assegurances així com en les condicions de la pòlissa han d intervenir els/les representants sindicals

Article 40. Pòlissa d assegurances de vida i accidents

L empresa ha de contractar una pòlissa d assegurances d accident i de vida per a cada treballador/a, per cobrir la mort per motius de treball o la invalidesa permanent per causes d accident laboral o malaltia professional.

Article 41. Assistència jurídica

L Ajuntament ha de garantir l assistència jurídica dels/les treballadors/es que actuïn com a denunciants o denunciats en un judici a conseqüència de l exercici de les seves funcions.

Capítol VI

 
Article 42. Igualtat de tracte entre homes i dones

L Ajuntament està obligat a respectar la igualtat de tracte i oportunitats en l àmbit laboral, i, amb aquesta fi nalitat, haurà d adoptar les mesures encaminades a evitar qualsevol tipus de discriminació laboral entre homes i dones, mesures que s hauran de negociar, i en el seu cas, acordar, amb la representació dels treballadors.

Les mesures d igualtat han d encaminar-se a la elaboració i aplicació d un pla d igualtat amb els continguts que seran objecte de negociació i que estan recollits per la "Ley Orgánica 3/2007 de 22 de Marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres".

Capítol VII. Règim disciplinari

 
Article 43. Deures dels empleats públics. Codi de conducta

Els empleats de l Ajuntament han de desenvolupar amb diligència les tasques assignades i vetllar pels interessos generals amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l ordenament jurídic. Han d actuar d acord amb els principis d objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confi dencialitat, dedicació al servei

públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, efi càcia, honradesa, promoció de l entorn cultural i mediambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes, que inspiren el Codi de conducta dels empleats públics confi gurat pels principis ètics i de conducta regulats en els articles posteriors.

Article 44. Principis ètics

1. Els empleats de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs han de respectar la Constitució i la resta de normes que integren l ordenament jurídic.

2. La seva actuació ha de perseguir la satisfacció dels interessos generals de la ciutadania i s ha de fonamentar en consideracions objectives orientades cap a la imparcialitat i l interès comú, al marge de qualsevol altre factor que expressi posicions personals, familiars, corporatives, de client o qualssevol altres que puguin topar amb haches principi.

3. Han d ajustar la seva actuació als principis de lleialtat i bona fe amb l administració en la qual prestin els seusserveis, i amb els seus superiors, companys, subordinats i amb la ciutadania.

4. La seva conducta s ha de basar en el respecte dels drets fonamentals i llibertats públiques, evitant tota actuació que pugui produir cap discriminació per raó de naixement, origen racial o ètnic, gènere, sexe, orientació sexual, religió o conviccions, opinió, discapacitat, edat o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

5. S han d abstenir en els assumptes en què tinguin un interès personal, així com de tota activitat privada o interès que pugui suposar un risc de plantejar confl ictes d interessos amb el seu lloc públic.

6. No han de contraure obligacions econòmiques ni intervenir en operacions fi nanceres, obligacions patrimonials o negocis jurídics amb persones o entitats quan això pugui suposar un confl icte d interessos amb les obligacions del seu lloc públic.

7. No han d acceptar cap tracte de favor o situació que impliqui privilegi o avantatge injustifi cat, per les persones físiques o entitats privades.

8. Han d actuar d acord amb els principis d efi càcia, economia i efi ciència, i vigilar la consecució de l interès general i el compliment dels objectius de l organització.

9. No han d infl uir en l agilitació o resolució de tràmit o procediment administratiu sense una causa justa i, en cap cas, quan això comporti un privilegi en benefi ci dels titulars dels càrrecs públics o el seu entorn familiar i social immediat o quan suposi un menyscabament dels interessos de tercers.

10. Han de complir amb diligència les tasques que els corresponguin o se ls encomanin i, si s escau, resoldre dins el termini escaient els procediments o expedients de la seva competència.

11. Han d exercir les seves atribucions segons el principi de dedicació al servei públic i abstenir-se no només de conductes contràries a aquest principi, sinó també de qualssevol altres que comprometin la neutralitat en l exercici dels serveis públics.

12. Han de guardar secret de les matèries classifi cades o altres la difusió de les quals estigui prohibida legalment, mantenir la discreció deguda sobre els assumptes que coneguin per raó del seu càrrec, i no poden fer ús de la informació obtinguda per a benefi ci propi o de tercers,o en perjudici de l interès públic.

Article 45. Principis de conducta

Els empleats públics de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs actuaran d acord amb els principis de conducta fi xats en les lleis, amb els protocols i procediments d actuació que estableixi el Ajuntament de Vilalba i els Arcs i, en concret, amb els principis següents:

1. Han de tractar amb atenció i respecte la ciutadania, els seus superiors i la resta d empleats públics.

2. L acompliment de les tasques corresponents al seu lloc de treball s ha de fer de forma diligent, complint la jornada i l horari establert.

3. Han d obeir les instruccions i ordres professionals dels superiors, llevat que constitueixin una infracció manifesta de l ordenament jurídic, cas en què les han de posar immediatament en coneixement dels òrgans d inspecció procedents.

4. Han d informar a la ciutadania sobre les matèries o assumptes que tinguin dret a conèixer, i facilitar l exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions.

5. Han d administrar els recursos i béns públics amb austeritat i no utilitzar-los en profi t propi o de persones pròximes. Així mateix, tenen el deure de vetllar per la seva conservació.

6. S ha de rebutjar qualsevol regal, favor o servei en condicions avantatjoses que vagi més enllà dels usos habituals, socials i de cortesia, sense perjudici del que estableix el Codi penal.

7. Han de garantir la constància i permanència dels documents per a la seva transmissió i lliurament als seus responsables posteriors.

8. Han de mantenir actualitzada la seva formació i qualifi cació.

9. Han d observar les normes sobre seguretat i salut laboral.

10. Han de posar en coneixement dels seus superiors o dels òrgans competents les propostes que considerin adequades per a millorar el desenvolupament de les funcions del departament/àrea en què estiguin destinats. A aquests efectes es pot preveure la creació de la instància adequada competent per centralitzar la recepció de les propostes dels empleats públics o administrats que serveixin per a millorar l efi càcia en el servei.

11. Han de garantir l atenció a la ciutadania en la llengua que sol·liciti sempre que sigui ofi cial en el territori.

Article 46. Règim disciplinari

1. El règim disciplinari dels empleats públics de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs s ajustarà a allò que disposa l EBEP, la RFPC, el Decret 214/1990, de 30 de juliol, pel qual s aprova el Reglament del personal al servei de les entitats locals, el Decret 243/1995, de 27 de juny, pel qual s aprova el Reglament de règim disciplinari de la funció pública de l Administració de la Generalitat de Catalunya, la resta de normativa aplicable i aquest Acord.

2. L Ajuntament de Vilalba dels Arcs corregirà disciplinàriament les infraccions comeses pel seu personal en l exercici de les seves funcions i càrrecs, sense perjudici de la responsabilitat patrimonial o penal que se n pugui derivar.

3. La potestat disciplinària s exercirà d acord amb els principis següents:

Principi de legalitat i tipicitat de les faltes i sancions.

Principi d irretroactivitat de les disposicions sancionadores no favorables i de retroactivitat de les favorables al presumpte infractor.

Principi de proporcionalitat, aplicable tant a la classifi cació de les infraccions i sancions com a l aplicació.

Principi de culpabilitat.

Principi de presumpció d innocència.

4. S ha de donar compte de la incoació i dels resultats dels expedients disciplinaris als òrgans de representació del personal.

5. Les faltes comeses pels empleats poden ser lleus, greus i molt greus.

5.1. Es consideren com a faltes lleus:

a) El retard, la negligència o el descuit en el compliment de les funcions.

b) La lleugera incorrecció envers el públic o el personal al servei de l Administració.

c) La manca d assistència al treball injustifi cada d un dia.

d) L incompliment de la jornada i l horari sense causa justifi cada, si no constitueix falta greu.

e) Les faltes repetides de puntualitat sense causa justifi cada de tres a cinc dies al mes.

f) L incompliment de l horari en el seu còmput mensual.

g) La negligència en la conservació dels locals, del material i dels documents del servei, si no causa perjudicis greus.

h) No lliurar el comunicat de baixa per malaltia al Departament de Secretaria en el termini previst a l article 31 d aquest Acord, des de la data de la mateixa, llevat que es comprovi la impossibilitat d haver-ho fet.

i) L incompliment dels deures i les obligacions dels empleats, sempre que no constitueixi falta greu o molt greu.

j) L absència del lloc de treball en la jornada laboral sense causa justifi cada.

k) L incompliment o el compliment negligent de les ordres de treball emeses pels superiors dins del seu àmbit de competències i responsabilitat sempre que no repercuteixi negativament en el servei.

l) L incompliment de les normes relatives a incompatibilitats, si no comporta l execució de tasques incompatibles o que requereixen la compatibilitat prèvia.

5.2. Es consideren com a faltes greus:

a) L incompliment de les ordres que provenen dels superiors i autoritats que pugui afectar a la tasca del lloc de treball, llevat que constitueixi infracció manifesta de l ordenament jurídic o que representin un perill per a la integritat física dels empleats, fi ns i tot fora del seu horari ordinari.

b) L abús d autoritat en l exercici del seu càrrec.

c) La falta repetida de puntualitat sense causa justifi cada durant més de cinc dies i menys de deu al mes.

d) La manca de consideració envers els administrats o el personal al servei de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs en l exercici de les seves funcions.

e) Les conductes constitutives de delicte dolós relacionades amb el servei o que causin un dany a l Administració o als administrats o als companys.

f) El fet d originar enfrontaments en el centre de treball o de prendre-hi part.

g) La tolerància dels superiors respecte de la comissió de faltes greus o molt greus dels seus subordinats.

h) L incompliment del deure de reserva professional, pel que fa als assumptes que coneix per raó del seu càrrec, quan causin perjudici a l Administració o s utilitzin en benefi ci propi.

i) El fet de causar per negligència o mala fe danys greus en els locals, els materials o els documents del servei.

j) L atemptat greu contra la dignitat dels seus companys o de l Administració.

k) La intervenció en un procediment administratiu havent-hi motius d abstenció establerts per via legal.

l) L exercici d activitats compatibles amb el desenvolupament del seu treball sense haver obtingut l autorització pertinent.

m) La manca de rendiment que afecti el funcionament normal dels serveis, si no constitueix falta molt greu.

n) Les accions o omissions dirigides a evadir els sistemes de control d horari o impedir que siguin detectats els incompliments injustifi cats de la jornada i l horari de treball.

o) La pertorbació greu del servei.

p) La realització d activitats alienes al servei dintre de la jornada de treball.

q) L emissió d informes, adopció d acords o actuacions manifestament il·legals quan causin perjudici a l Administració o als ciutadans i no constitueixi falta molt greu.

r) La reincidència en faltes lleus.

s) L incompliment de les normes i mesures de seguretat i salut en el treball, quan se n puguin derivar riscos per a la salut o la integritat física del treballador o dels treballadors afectats.

t) La falta d assistència al treball sense causa justifi cada durant dos o tres dies al mes.

u)En general, l incompliment greu dels deures i les obligacions derivats del treball encomanat a l empleat.

w) El fet de no acudir a la feina simulant malalties o indisposicions.

x) L embriaguesa o toxicomania en hores de servei.

y) L encobriment, per part dels responsables d àrees/departament, de les negligències, faltes d assistència,

incompliment dels deures professionals o absències a la feina, dels empleats al seu càrrec.

5.3. Faltes molt greus:

a) L incompliment del deure de fi delitat a la Constitució o a l Estatut d Autonomia de Catalunya, en l exercici de la funció pública.

b) Tota actuació que suposi discriminació per raó d origen racial o ètnic, religió o conviccions, discapacitat, edat o orientació sexual, llengua, opinió, lloc de naixement o veïnatge, sexe o qualsevol altra condició o circumstància personal o social, així com la persecució per raó d origen racial o ètnic, religió o conviccions, discapacitat, edat o orientació sexual i la persecució moral, sexual i per raó de sexe.

c) L abandonament del servei, així com no fer-se càrrec voluntàriament de les tasques o funcions que tenen encomanades.

d) L adopció d acords manifestament il·legals que causin un perjudici greu a l Administració o als ciutadans.

e) La publicació o utilització indeguda de la documentació o informació a què tinguin o hagin tingut accés per raó del seu càrrec o funció.

f) La negligència en la custòdia de secrets ofi cials, declarats així per llei o classifi cats com a tals, que sigui causa de la seva publicació o que en provoqui la difusió o coneixement indegut.

g) Les ofenses verbals o físiques a les autoritats municipals o a les persones que treballin a l Ajuntament de Vilalba i els Arcs, o als familiars que convisquin amb ells.

h) La falta notòria de rendiment en les funcions essencials inherents al lloc de treball o funcions encomanades.

i) La violació de la imparcialitat, utilitzant les facultats atribuïdes per infl uir en processos electorals de qualsevol naturalesa i àmbit.

j) La desobediència oberta a les ordres o instruccions d un superior, llevat que constitueixin infracció manifesta de l ordenament jurídic o que representin un perill per a la integritat física de l empleat.

k) La prevalença de la condició d empleat públic per obtenir un benefi ci indegut per a si mateix o per a un altre.

l) L obstaculització a l exercici de les llibertats públiques i drets sindicals.

m) La realització d actes encaminats a coartar el lliure exercici del dret de vaga.

n) La participació en vagues als qui la tinguin expressament prohibida per llei.

o) L incompliment de l obligació d atendre els serveis essencials en cas de vaga.

p) L incompliment de les normes sobre incompatibilitats quan això doni lloc a una situació d incompatibilitat.

q) L assetjament laboral.

r) L embriaguesa habitual o toxicomania, si repercuteixen negativament en la feina.

s) El fet de causar, per negligència greu o per mala fe, danys molt greus al patrimoni i béns de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs.

t) El fet d haver estat sancionat per la comissió de tres faltes greus en el període d un any.

6. Sancions

6.1. Per raó de les faltes comeses es poden imposar les sancions següents:

a) Separació del servei dels funcionaris, que en el cas dels funcionaris interins comporta la revocació del nomenament, i que només pot sancionar la comissió de faltes molt greus.

b) Acomiadament disciplinari del personal laboral, que només pot sancionar la comissió de faltes molt greus i comporta la inhabilitació per ser titular d un nou contracte de treball amb el Ajuntament de Vilalba dels Arcs.

c) Suspensió ferma de funcions, o de feina i sou en el cas del personal laboral, amb una durada màxima de 6 anys, en el cas de falta molt greu; per més de 15 dies i menys d 1 any en el cas de faltes greus; per menys de 15 dies en el cas de faltes lleus.

d) Demèrit, que consisteix en la penalització als efectes de carrera, promoció o mobilitat voluntària.

e) Advertència.

f) Destitució del càrrec en el cas de funcionaris d habilitació de caràcter estatal per la comissió de faltes molt Graus i greus.

g) Qualsevol altra que s estableixi per llei.

6.2. Escau la readmissió del personal laboral fi x quan sigui declarat improcedent l acomiadament acordat com a conseqüència de la incoació d un expedient disciplinari per la comissió d una falta molt greu.

6.3. L abast de cada sanció s ha d establir tenint en compte el grau d intencionalitat, descurança o negligència que es reveli en la conducta, el dany a l interès públic, la reiteració o reincidència, així com el grau de participació.

6.4. Les sancions específi ques per la comissió de faltes molt greus són:

a) La separació del servei.

b) La suspensió de funcions, amb pèrdua de les retribucions corresponents, per més d un any i menys de sis.

c) La destitució del càrrec de comandament.

d) La rescissió del nomenament d interí o l acomiadament disciplinari pel personal laboral.

e) La pèrdua de dos o tres graus personals.

6.5. Les sancions específi ques per la comissió de faltes greus són:

a) La suspensió de funcions, amb pèrdua de retribucions, per més de quinze dies i fi ns a un any.

b) La destitució del càrrec de comandament.

c) La rescissió del nomenament d interí o l acomiadament disciplinari pel personal laboral.

d) La pèrdua d un o dos graus personals.

Article 47. Procediment disciplinari

1. Disposicions generals:

1.1. No es poden imposar sancions per faltes molt greus o greus si no és en virtut d expedient instruït a haches efecte amb audiència de la persona interessada.

1.2. Per la comissió d una falta lleu, s instruirà el corresponent procediment sumari, donant audiència a l interessat o interessada.

1.3. Quan de la instrucció d un procediment disciplinari resulti l existència d indicis fundats de criminalitat, se n ha de suspendre la tramitació i s ha de posar en coneixement del ministeri fi scal. Els fets declarats provats per resolucions judicials fermes vinculen l Administració.

1.4. El procediment disciplinari ha de respondre als principis d efi càcia, celeritat i economia processal, amb respecte ple als drets i garanties de defensa del presumpte responsable, quedant establerta la deguda separació entre la fase instructora i la sancionadora.

2. Inici de l expedient:

2.1. Amb caràcter previ a la incoació d un expedient disciplinari es pot acordar la realització d una informació reservada per tal de determinar l existència de possibles responsabilitats i, en conseqüència, adoptar les resolucions que corresponguin en funció de d aquesta.

2.2. El procediment s inicia i s impulsa sempre d ofi ci. La competència per iniciar-lo és de l alcaldia de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs, o qui per delegació d aquella, exerceixi el comandament directe del personal. En aquesta resolució es nomenarà l instructor/a del procediment que en tot cas recaurà en un funcionari o funcionària pública que pertanyi a un cos o a una escala d igual o superior grup al de la persona inculpada Alhora es nomenarà també un secretari o secretària de l expedient que recaurà també en un funcionari o funcionària pública.

A l instructor/a i secretari/ària de l expedient els són aplicables les causes d abstenció i recusació previstes a la legislació vigent.

2.3. Una vegada iniciat el procediment, es pot acordar l adopció de mesures provisionals per tal d assegurar l efi càcia de la resolució que es pugui dictar, si hi ha elements de judici sufi cient.

2.4. La incoació del procediment ha de notifi car-se a la persona inculpada, a l instructor/a i al secretari/ària.

2.5. En el cas que s incoï expedient disciplinari a un empleat o empleada, s ha de notifi car l esmentada incoació a la corresponent secció sindical o òrgans de representació de personal, a fi que puguin comparèixer i ser escoltats durant la tramitació del procediment.

2.6. L esmentada notifi cació s ha de dur a terme, així mateix, quan la incoació de l expedient es practiqui dins de l any següent al cessament de l inculpat/da en alguna de les condicions enumerades en el paràgraf anterior. També s ha d efectuar si l inculpat/da és candidat/a durant el període electoral, sempre que en ambdós casos així ho faci constar.

3. Instrucció de l expedient:

3.1. L instructor/a ordenarà la pràctica de totes les diligències que siguin adequades per a la identifi cació i la comprovació dels fets i, en particular, de les proves que puguin conduir al seu aclariment i la determinació de les responsabilitats susceptibles de sanció. Entre aquestes diligències cal prendre declaració a l inculpat/da.

3.2. A la vista de les actuacions practicades, i en un termini no superior a un mes comptador a partir de la incoació del procediment, l instructor/a formularà el corresponent plec de càrrecs que comprendrà els fets sobre els quals es fonamenta l acusació amb expressió, si escau, de la falta o faltes presumptament comeses.

3.3. El plec de càrrecs es notifi carà a l inculpat/da, el qual disposa de deu dies per fer al·legacions i sol·licitar, si ho considera convenient, la pràctica de les proves que per a la seva defensa cregui necessàries, així com també l accés a l expedient íntegre.

3.4. Contestat el plec o transcorregut el termini sense fer-ho, l instructor/a pot acordar la pràctica de les proves que consideri oportunes, disposant un termini de quinze dies comptadors des de la notifi cació de la seva admissió a tràmit. En tot cas, l instructor/a pot denegar la pràctica de la prova o proves que consideri innecessàries mitjançant resolució motivada.

Per a la pràctica de les proves proposades i per a les d ofi ci, quan es consideri oportú, s ha de notifi car a l inculpat/da la data i hora de la realització.

3.5. Dins els deu dies següents es formularà la proposta de resolució que ha de contenir: una exposició breu i precisa dels fets, amb ressenya del resultat de la prova; les normes legals aplicables; les consideracions que serveixin de base a la proposta raonant la qualifi cació dels fets, i la tipifi cació de la falta o faltes i la sanció o resolució que es proposa.

La proposta de resolució s ha de notifi car a l interessat/da per tal que, en el termini de 5 dies, pugui al·legar davant l instructor/a el que consideri convenient per a la seva defensa.

4. Resolució:

4.1. Un cop escoltat l inculpat/da o transcorregut el termini sense cap al·legació, s ha de trametre, amb carácter immediat, l expedient complet a l òrgan que hagi acordat la incoació del procediment, el qual el trametrà a l òrgan competent per:

a) Dictar la corresponent resolució.

b) Retornar l expedient a l instructor/a per practicar noves actuacions per a un millor coneixement i/o per esmerar defectes observats, quan així es consideri pertinent.

c) Retrotraure l expedient al període d instrucció si els defectes causen indefensió de l inculpat/da.

4.2. La resolució, que posa fi al procediment disciplinari, s ha d adoptar en el termini de vuit dies comptadors des de la recepció de la proposta.

Capítol VIII.Condicions sindicals

 
Article 48. Llibertat sindical

L Ajuntament de Vilalba dels Arcs garanteix el dret a la lliure sindicació i organització dels seus empleats, i a la no discriminació, perjudici o sanció per causa de la seva afi liació i exercici del seus drets sindicals.

Article 49. Competències i facultats dels delegats de personal

La representació dels empleats i empleades inclosos en l àmbit personal d aquest Acord tenen capacitat de negociació en tot allò que afecti els empleats i empleades, sempre que no siguin exclusius del poder organitzatiu i de les facultats de la direcció de l Ajuntament de Vilalba dels Arcs, d acord amb la legislació vigent.

Els Delegats de Personal poden:

Disposar d assessors al seu càrrec.

Expressar col·legiadament i lliurement les seves opinions en matèries pròpies del seu àmbit de representació.

Orientar, assessorar i assistir el personal afectat per aquest Conveni, en qüestions i peticions de tot tipus que facin referència a la seva relació amb l Ajuntament, així com als drets i deures que se n deriven.

En cas que l Ajuntament pretengui externalitzar o contractar amb empreses exteriors serveis d importància rellevant que puguin afectar personal propi de l Ajuntament, prèviament s han de mantenir consultes i negociacions amb la representació dels treballadors sobre la situació laboral del personal afectat.

Article 50. Drets de la representació del personal

Els delegats de Personal gaudeixen dels següents drets:

Accedir i circular lliurement per les dependències de l Ajuntament, sempre que no es destorbi el normal funcionament dels corresponents serveis.

Assistir a totes aquelles reunions entre l Ajuntament i els ens sindicals amb veu i sense vot.

Publicar i distribuir lliurement les comunicacions d interès professional, laboral, social i sindical.

Disposar d un crèdit de 15 hores mensuals per a l exercici de les funcions representatives, computables com a treball efectiu. Aquestes hores es poden acumular entre membres del mateix sindicat. No s han de computar com a hores sindicals les que s utilitzin per a la negociació col·lectiva, ni tampoc les de reunions convocades a instàncies de la corporació, ni les utilitzades en reunions de la Comissió Paritària, ni tampoc aquelles que es requereixen per a la discussió, negociació i/o aprovació del present Conveni. Tampoc no s hi ha de computar les de requeriment per part de les autoritats laborals competents.

No ésser discriminats en la seva promoció econòmica o professional per raó de l exercici de la seva representació i activitat sindical.

Ésser informats d aquelles prestacions de serveis que contracti l Ajuntament.

Ésser informats de totes aquelles qüestions de caire laboral referents a qualsevol treballador municipal o bé a un cert col·lectiu en concret. A tal efecte, se ls hi facilitarà tota aquella documentació que es sol·liciti i que en base a la

Llei, pugui proporcionar-se.

Emetre informes abans de l adopció d acords de caire laboral, negociar-los, alhora que suscitar noves propostes.

Qualsevol canvi de lloc de treball, que suposi modifi cacions de funcions, categoria, retribució o variació horària,

s ha de notifi car prèviament als representants dels treballadors/es. En qüestió d horaris s ha de ser especialment respectuosos i no ha de signifi car cap perjudici per a l afectat/da.

Tenir accés als butlletins ofi cials, a les bases de dades de legislació i jurisprudència i a la bibliografi a que els pugui resultar d interès i que l Ajuntament té disponible.

Poder considerar com a accident laboral, a tots els efectes, en el cas que els Delegats de Personal en pateixin algun, durant l exercici del seu càrrec.

Article 51. Obligacions de la representació del personal.

Els Delegats de Personal tenen les obligacions següents:

Complir i respectar els acords i pactes negociats amb l Ajuntament.

Mantenir la discreció professional obligada, ja sigui de manera individual o col·lectiva, sobre totes aquelles matèries de les quals tenen informació específi ca per raó del seu càrrec, fi ns i tot després d haver acabat el mandat corresponent.

Article 52. Mitjans materials.

Per desenvolupar les seves activitats, la representació del personal i les seccions sindicals amb representació din l Ajuntament, tenen dret a la utilització d un local adequat, i també a l ús dels mitjans materials necessaris, facilitats per la corporació, per al compliment de les seves funcions.

Article 53. Assemblees

1. Els/les treballadors/es poden exercir el seu dret a reunir-se en assemblea en hores de feina. Disposen d un mínim de 36 hores anuals, a banda de les necessàries per discutir i aprovar aquest acord.

2. Estan legitimats/des per convocar les assemblees:

a) Els/les delegats/des de personal.

b) Els delegats o delegades de les seccions sindicals reconegudes per l empresa.

c) Un mínim del 30% dels empleats/des públics.

3. Correspon a l alcalde o en qui delegui la responsabilitat de personal, rebre la convocatòria i comprovar el compliment dels següents requisits:

Formular la petició per escrit amb una antelació de 48 hores.

Assenyalar el dia, l hora i el lloc on es fa l assemblea.

Les dades dels sol·licitants que han d estar legitimats per fer la convocatòria, tal com es preveu en l apartat anterior.

L assemblea s ha de fer dins de la jornada laboral, preferentment fora de l horari d atenció al públic, llevat dels casos de vaga.

La convocatòria s ha d adreçar a la totalitat del personal afectat per aquest acord.

Si dins del termini de 24 hores a la data de celebració de l assemblea l alcalde o persona en qui delega no formula cap objecció, es pot fer sense cap altre requisit

Article 54. Serveis mínims

En cas d assemblea o vaga legal, els serveis mínims són els essencials, i han de ser negociats pels òrgans convocants i la corporació.

Disposicions addicionals

Primera. Els permisos, reduccions de jornada i excedències inclosos en aquest acord es fan extensius a totes les parelles de fet o de dret, independentment de la seva orientació sexual i a les seves relacions familiars, ja siguin de fet o de dret

Segona. La Corporació es compromet a elaborar, d acord amb el que determina la disposició addicional vuitena de la Llei 7/2007, un Pla d Igualtat d aplicació a l Ajuntament, de comú acord amb la representació sindical i en un termini màxim de sis mesos d ençà de l aprovació d aquest Acord.

DISPOSICION TRANSITÒRIES

 
D.T. ÚNICA

Durant el primer any de l acord, l Ajuntament de Vilalba dels Arcs es compromet a elaborar la relació de llocs de treball, per a la seva posterior negociació, per tal d equiparar l estructura salarial del personal laboral a la del personal funcionari.

DISPOSICIONES DEROGATÒRIES

 
D.DT. ÚNICA

Aquest Acord deixa sense efectes qualsevol altre pacte anterior, ja sigui individual o col·lectiu.

DISPOSICIONS FINALS

 
D.F. 1ª

Aquest Acord es podrà ampliar, amb noves propostes i acords, o modifi car durant tota la seva vigència.

Les modifi cacions i/o ampliacions que s acordin seguiran els mateixos tràmits i gestions que per a l aprovació inicial del Acord, i tindran, com a norma general, efectes anuals (a partir de l 1 de gener).

D.F. 2ª

Aquest acord es registrarà, dipositarà i publicarà de conformitat amb el que disposa la legislació vigent d aplicació.

Annex I. Graus de consanguinitat i afi nitat

Graus empleat - cònjuge (afi nitat)

1r Pares (consanguinitat)/sogres (afi nitat)

Fills (consanguinitat/gendres (afi nitat)

2n Germans (consanguinitat)/cunyats (afi nitat)

Avis (consanguinitat)/avis cònjuge (afi nitat)

Néts (consanguinitat)/néts cònjuge (afi nitat)

3r Oncles (consanguinitat)/oncles cònjuge (afi nitat)

Nebots (consanguinitat)/nebots cònjuge (afi nitat)

Besavis (consanguinitat)/besavis cònjuge (afi nitat)

Besnéts (consanguinitat)/besnéts cònjuge (afi nitat)

4t Cosins (consanguinitat)/cosins cònjuge (afi nitat)