RESOLUCIÓN de 11 de julio de 2012, del Director General de Administración Local, por la que se publican los estatutos de la Mancomunidad de Servicios Sociales y Culturales de Callosa d'en Sarrià, Polop de la Marina, Tàrbena, Bolulla, Benimantell, Confrides, Guadalest, Benifato y Beniardá., - Diario Oficial de la Generalitat Valenciana, de 18-07-2012

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  • Ámbito: Comunidad Valenciana
  • Boletín: Diario Oficial de la Generalitat Valenciana Número 6821
  • Fecha de Publicación: 18/07/2012
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La disposición transitoria sexta de la Ley 8/2010, de 23 de junio, de la Generalitat, de Régimen Local de la Comunitat Valenciana, dispone que las mancomunidades de la Comunitat Valenciana adaptarán sus estatutos a la nueva regulación contenida en dicho texto legal. La mencionada adaptación, para adquirir eficacia, requiere ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, de acuerdo con lo dispuesto en el artículo 93.4 de la Ley 8/2010.

La Mancomunidad de Servicios Sociales y Culturales de Callosa d'en Sarrià, Polop de la Marina, Tàrbena, Bolulla, Benimantell, Confrides, Guadalest, Benifato y Beniardá, ha procedido, de acuerdo con lo dispuesto en la citada norma, a la adaptación de sus estatutos a la misma.

Remitidos el expediente tramitado y los estatutos aprobados, no se advierte en ellos infracción del ordenamiento jurídico.

Por todo ello, de acuerdo con el artículo 93 de la Ley 8/2010, de 23 de junio, de la Generalitat, de Régimen Local de la Comunitat Valenciana, y el artículo 33.2 del Decreto 110/2011, de 2 de septiembre, del Consell, por el que se aprueba el Reglamento Orgánico y Funcional de la Presidencia y la conselleria de Presidencia, resuelvo:

Artículo único

Publicar en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana los Estatutos de la La Mancomunidad de Servicios Sociales y Culturales de Callosa d'en Sarrià, Polop de la Marina, Tàrbena, Bolulla, Benimantell, Confrides, Guadalest, Benifato y Beniardá, cuyo texto se transcribe a continuación como anexo, al haberse acreditado en el expediente la legalidad de las actuaciones.

Contra la presente resolución, que no pone fin a la vía administrativa, podrán los interesados interponer recurso de alzada ante el superior jerárquico del director general de Administración Local en el plazo de un mes, contado desde el día siguiente al de su publicación, de conformidad con lo previsto en los artículos 107, 114 y 115 de la Ley 30/1992, de 26 de noviembre, de Régimen Jurídico de las Administraciones Públicas y del Procedimiento Administrativo Común. En los litigios entre administraciones públicas no cabe interponer recurso en vía administrativa de acuerdo con lo dispuesto en el artículo 44 de la Ley 29/1998, de 13 julio, Reguladora de la Jurisdicción Contenciosa Administrativa, sin perjuicio de que se utilice cualquier otra vía que se considere oportuna.

Valencia, 11 de julio 2012. El director general de Administración Local: Vicente Saurí Martí.

ANEXO

Estatutos de la Mancomunidad de Servicios Sociales y de Carácter Cultural de Callosa d'en Sarrià, Polop de la Marina, Tárbena, Bolulla, Benimantell, Confrides, Guadalest, Benifato y Beniardá.

Artículo primero

1. Las entidades locales de Callosa d'en Sarrià, Polop de la Marina, Tárbena, Bolulla, Benimantell, Confrides, Guadalest, Benifato y Beniardá, provincia de Alacant, al amparo de lo dispuesto en el ordenamiento jurídico vigente, acuerdan constituirse en Mancomunidad voluntaria de entidades locales para la organización y prestación en forma mancomunada de las obras, servicios o actividades de su competencia, que se recogen en los presentes estatutos.

2. La Mancomunidad tendrá personalidad y capacidad jurídica para el cumplimiento de sus fines específicos.

Artículo segundo

La mancomunidad que se constituye se denominará Mancomunidad de servicios sociales y de carácter cultural de Callosa d'en Sarrià, Polop de la Marina, Tárbena, Bolulla, Benimantell, Confrides, Guadalest, Benifato y Beniardá, y tiene su sede propia en el municipio de Callosa d'en Sarrià.

Artículo tercero

1. Son fines de la Mancomunidad:

a) Mejorar la calidad de vida de todos los ciudadanos en pro de conseguir un mejor bienestar social.

b) Sufragar los gastos de personal adscrito a los servicios sociales.

c) Potenciar y facilitar los recursos necesarios para paliar la problemática social, personal y familiar que se pueda plantear a cualquier ciudadano de los municipios mancomunados.

d) Coordinar los centros y servicios de carácter social de la zona.

e) Atender la problemática sectorial que pueda plantearse.

f) Así como aquellos otros servicios incluidos en el ámbito de la competencia municipal, según los términos de la legislación del Estado y de la comunidad autónoma en cada momento vigente.

2. Para la asunción de nuevos servicios será necesario la conformidad de todas las entidades mancomunadas interesadas por acuerdo del Pleno de los mismos por mayoría absoluta.

3. La Mancomunidad estudiará estas peticiones resolviendo sobre su viabilidad.

4. La prestación y explotación de los servicios podrá realizarla la Mancomunidad conforme a cualquiera de las formas previstas en el ordenamiento jurídico vigente.

5. La prestación de los fines enumerados en el párrafo 1º de este artículo supone la subrogación por parte de la Mancomunidad en la titularidad del servicio, correspondiéndole, por tanto, la gestión integral del mismo, así como todo lo referente a la imposición y ordenación de la tasa que pudiera imponerse.

Artículo cuarto

La Mancomunidad, como entidad local reconocida por la ley, ejercerá cuantas potestades sean conferidas por la legislación vigente que afecte a las entidades de estas características para el cumplimiento de sus fines.

Artículo quinto

1. Los órganos de gobierno de la Mancomunidad serán representativos de los ayuntamientos mancomunados.

2. Los órganos de gobierno son:

a) El pleno de la Mancomunidad.

b) El presidente.

c) El vicepresidente o vicepresidentes, en su caso.

d) La Junta de gobierno (optativo).

3. Podrá igualmente crearse cuantas comisiones informativas se requieran, teniendo en cuenta el número de servicios que la Mancomunidad preste. La creación y composición de estas comisiones se decidirá mediante acuerdo adoptado en sesión extraordinaria que habrá de convocar el presidente dentro de los treinta días siguientes al de la sesión constitutiva., sin perjuicio de la posibilidad de acordar modificaciones en sesiones posteriores.

4. Se creará una comisión especial de cuentas con funcionamiento, competencias y con posición idénticas a las establecidas para la totalidad de las entidades locales, en el artículo 116 de la Ley 7/85, de fecha 2 de abril y demás concordantes en el ordenamiento jurídico.

Artículo sexto

1. El Pleno de la Mancomunidad estará integrado por los vocales representantes de las entidades mancomunadas, elegidos por sus respectivos plenos.

2. A los efectos de la representividad prevista en el artículo 101 de la Ley 8/2010, de Régimen Local de la Comunidad Valenciana, cada municipio estará representado en el Pleno de la Mancomunidad por su alcalde o alcaldesa y otro concejal o concejala, elegido por el Pleno correspondiente por mayoría absoluta y que se mantendrá en tanto no sea revocado por el Pleno que lo eligió o pierda su condición de concejal.

3. A los efectos de votaciones, en el Pleno de la Mancomunidad se utilizará el sistema de voto ponderado, correspondiendo a cada municipio un número de votos que se asignará tomando como referencia la escala prevista en la legislación de régimen electoral general para la determinación del número de concejales que corresponden a los municipios, si bien los estatutos, atendiendo a la tipología poblacional de los municipios que conforman la mancomunidad, podrán, con carácter excepcional y debidamente justificados, reajustar los votos de alguno o algunos tramos de población para lograr una mayor representatividad.

El número de habitantes que servirá de base para la aplicación de esta escala será el de la población de los municipios que se haya tomado como referencia en las elecciones municipales inmediatamente precedentes a la constitución de la mancomunidad.

El voto será emitido por el alcalde o alcaldesa de cada municipio, si estuviese presente en la sesión, y en su defecto por el concejal designado como segundo vocal por el Pleno de esa corporación.

El resto de aspectos relativos al régimen de funcionamiento, sesiones y competencias de los órganos de la mancomunidad se ajustará a lo establecido en los correspondientes estatutos y a lo establecido para los ayuntamientos en la normativa de régimen local.

4. Las entidades nombrarán un segundo vocal de cada uno de los representantes en la Mancomunidad, el cual emitirá el voto en defecto o ausencia del alcalde.

5. El mandato de vocales coincide con el de sus respectivas corporaciones. Los vocales del Pleno de la Mancomunidad perderán dicha condición cuando pierdan la condición de concejal, o así lo acuerde el pleno del ayuntamiento representado.

Artículo séptimo

1. Tras la celebración de elecciones locales y dentro del plazo previsto por la ley para designación de representantes en órganos colegiados, las entidades locales deberán nombrare l Vocal y suplente representantes suyos en la Mancomunidad, debiéndose de comunicar el resultado de la misma.

2. Hasta la fecha de constitución del nuevo pleno actuará en funciones el anterior y su presidente.

3. Transcurrido el plazo para la designación de los vocales por las entidades y dentro de los 10 días siguientes se procederá a la constitución del nuevo pleno de la Mancomunidad y designación del presidente.

4. Durante el período a que se refiere el párrafo 2, sólo se podrá llevar a cabo la gestión ordinaria de la Mancomunidad.

5. Después de cada proceso electoral municipal y una vez que los ayuntamientos hayan comunicado a la mancomunidad su representante en la misma, el presidente en funciones convocará la sesión plenaria para la constitución y elección de los órganos de gobierno, todo ello de conformidad con lo establecido en los estatutos.

Esta sesión se celebrará dentro de los tres meses siguientes a la constitución de los ayuntamientos. Si no se convocara dentro del plazo señalado, quedará automáticamente convocada para el último día hábil de dicho plazo.

Artículo octavo

1. Corresponde al Pleno de la Mancomunidad

a) Aprobar el presupuesto.

b) Aprobar la plantilla.

c) Ejercer acciones en defensa de los derechos de la Mancomunidad; oponerse en asuntos litigiosos en que ésta sea demandada y entablar toda clase de recursos en asuntos de cualquier grado o jurisdicción.

d) Proponer la modificación o reforma de Estatutos.

e) Aprobar, revisar, adquirir y enajenar el patrimonio de la Mancomunidad.

f) Aprobación de ordenanzas, censuras de cuentas, reconocimientos de créditos, operaciones de réditos, concesión de quitas y esperas, y cualquier clase de compromisos económicos.

g) Aprobar los planes y proyectos necesarios para el establecimiento, desarrollo y gestión de las obras, servicios o actividades previstas como fines de la Mancomunidad.

h) Admisión y separación de miembros de la Mancomunidad.

i) Establecimiento de méritos para los concursos de funcionarios de habilitación nacional.

j) Aprobación de las bases que regirán las pruebas de acceso a la función pública de la Mancomunidad.

k) Determinar la formad e gestionar los servicios.

l) Creación, estructuras y régimen de funcionamiento de la comisión de gobierno.

m) La incorporación de los fines previstos en el artículo 3 no prestados inicialmente.

n) Todas cuantas la legislación atribuye al pleno de los ayuntamientos para el cumplimiento de sus fines.

Artículo noveno

1. El presidente de la Mancomunidad será elegido por el Pleno de la Mancomunidad, entre sus miembros, por mayoría absoluta.

2. Podrán ser candidatos a la presidencia todos y cada uno de los vocales que componen el pleno.

3. Sin ningún candidato obtiene mayoría absoluta en la primera votación, se celebrará veinticuatro horas después un asegunda votación, resultando elegido aquel que obtenga mayor número de votos. En caso de empate resultará elegido el de mayor edad.

4. Para la destitución del presidente se seguirá el mismo procedimiento que el establecido en la legislación vigente para la destitución del alcalde.

Artículo diez

El presidente designará uno o varios vicepresidentes, en número máximo de dos, que la sustituirán por el orden de su nombramiento en caso de ausencia, vacante o enfermedad.

Artículo once

1. Comprende al presidente de la Mancomunidad las siguientes competencias:

a) Dirigir el gobierno y administración de la Mancomunidad.

b) Convocar, presidir y levantar las sesiones del pleno, de la comisión de gobierno y de cualesquiera otros órganos municipales.

c) Dirigir, inspeccionar e impulsar los servicios, obras y actividades de la Mancomunidad.

d) Ordenar pagos, rendir cuentas y administrar los fondos y bienes de la Mancomunidad.

e) Rendir anualmente las cuentas de Administración del patrimonio.

f) Disponer gastos dentro de los límites de su competencia.

g) Desempeñar la jefatura de personal de la Mancomunidad.

h) Formular por los técnicos correspondientes el proyecto de presupuesto de la Mancomunidad.

i) Contratar obras, servicios y suministros, siempre que su cuantía no exceda del 5% de los recursos ordinarios del presupuesto, ni del 50% del límite general aplicable a la contratación directa, con arreglo al procedimiento legalmente establecido.

j) Representar a la Mancomunidad en toda clase de actos y negocios jurídicos.

k) Otorgar poderes a procuradores para comparecer en juicio y fuera de él.

l) Visar con su firma las certificaciones que se expidan de los actos y documentos de la Mancomunidad.

m) Ejercer cuantas acciones sean necesarias para el buen funcionamiento de los servicios de la Mancomunidad.

n) Todas aquellas que la normativa de régimen local atribuye al alcalde para el cumplimiento de las competencias que tiene atribuidas.

2. El presidente puede delegar el ejercicio de sus atribuciones, salvo la de convocar y presidir las sesiones del pleno y de la comisión de gobierno y las enumeradas en los apartados a), g) y k).

Artículo doce

1. La comisión de gobierno se integra por el presidente y un número de vocales no superior al tercio del número legal de los mismos, nombrados y separados libremente por aquél, dando cuenta al pleno.

2. Corresponde a la comisión de gobierno:

a) La asistencia al presidente en el ejercicio de sus atribuciones.

b) Las atribuciones que el presidente u otro órgano municipal le delegue. No son delegables las atribuciones reservada sal pleno en el artículo 8, apartados a), b), d), f), g), h), i), j), k), l) y m).

Artículo trece

1. El pleno funciona en régimen de sesiones ordinarias de periodicidad preestablecida y extraordinaria.

2. El pleno celebrará sesión ordinaria como mínimo una vez al trimestre, y extraordinaria cuando así lo decida el presidente o lo solicite la cuarta parte, al menos, del número legal de vocales del pleno. En este último caso la celebración del mismo no podrá demorarse por más de dos meses desde que fuera solicitada.

Artículo catorce

1. Las sesiones del pleno han de convocarse al menos con cinco días hábiles de antelación. En la convocatoria se hará constare el orden del día.

2. El pleno se constituye válidamente con la asistencia de un tercio del número legal de miembros del mismo, que nunca podrá ser inferior a tres. Tal quórum debe de mantenerse a lo largo de toda la sesión.

3. En todo caso, se requiere la asistencia del presidente y del secretario de la Mancomunidad, o de quienes legalmente les sustituyan.

Artículo quince

1. Los acuerdos del pleno se adoptan, por regla general, por mayoría simple de los miembros representantes. Existe mayoría simple cuando los votos afirmativos son más que los negativos.

2. Es necesario el voto favorable del tercio como mínimo del número total de municipios en la Mancomunidad además de la mayoría absoluta del número de votos por representante según lo establecido en el artículo 6.3 de estos estatutos para la adopción de acuerdos en las siguientes materias:

a) Propuesta de modificación o ampliación de los estatutos.

b) Aprobación del presupuesto de la Mancomunidad.

c) aprobación de ordenanzas y tarifas de carácter general que afecten a los usuarios de los servicios.

d) Aprobación de las cuentas.

e) Aprobación de la plantilla de la Mancomunidad.

f) Concertar créditos.

g) Acordar la prestación de los servicios contemplados en el apartado e) del párrafo 1º, del artículo 3.

h) Creación, estructura y régimen de los servicios de funcionamiento de la comisión de gobierno, en su caso.

i) La asunción de los nuevos servicios previstos en el apartado e) del artículo 3.

j) Determinación de la forma de gestión de los servicios.

k) Aprobación de cuotas extraordinarias.

Artículo dieciséis

1. La función pública de secretaria, comprensiva de la fe pública y asesoramiento legal preceptivo, así como el control y fiscalización, intervención de la gestión económica-financiera y presupuestaria, y la contabilidad, tesorería y recaudación serán encomendados a funcionarios con habilitación de carácter nacional y se cubrirán por concurso entre los funcionarios que ostenten tal carácter, de conformidad con lo dispuesto en el ordenamiento jurídico vigente.

2. Hasta tanto se creen estas plazas, dichas funciones serán desempeñadas por los funcionarios que ostenten tan carácter, nombrados por el pleno de la Mancomunidad de conformidad con la legislación vigente entre los funcionarios que ostenten la función de secretaría en los ayuntamientos mancomunados.

3. En caso de vacante, una vez creadas las plazas, el procedimiento de incorporación será similar al previsto para el resto de las entidades locales.

Artículo diecisiete

1. El resto del personal de la Mancomunidad será seleccionado mediante los sistemas de oposición, concurso y concurso-oposición, respetando en todo caso los principios constituciones de publicidad, mérito y capacidad.

2. Hasta tanto se provean las plazas convocadas, éstas podrán cubrirse interinamente o con personal laboral de carácter temporal, según sus funciones, por las personas que, respetando los principios señalados en el párrafo anterior, sean oportunamente seleccionadas.

3. Las plazas vacantes deberán sacarse a oferta de empleo en el primer trimestre de cada año.

4. El nombramiento y régimen del personal eventual, en su caso, será idéntico al previsto para las corporaciones locales por la legislación vigente.

Artículo dieciocho

1. La hacienda de la Mancomunidad está constituida por los siguientes recursos:

a) Ingresos de derecho privado.

b) Subvenciones y otros ingresos de derecho público.

c) Tasas por la prestación de servicios o la realización de actividades de su competencia.

d) Contribuciones especiales por la ejecución de obras o para establecimiento, ampliación o mejora de servicios de la competencia de la Mancomunidad.

e) Los procedentes de operaciones de crédito.

f) Multas.

g) Las aportaciones de los municipios mancomunados.

h) Cualquier otro recurso que se establezca a favor de las mancomunidades por disposiciones legales que se dicten.

Artículo diecinueve

1. Para la imposición, exacción, liquidación y cobranza de los recursos enumerados en el artículo anterior la Mancomunidad aprobará las ordenanzas fiscales correspondientes a los distintos servicios, teniendo dichas ordenanzas fuerza obligatoria en todos los municipios integrantes, una vez aprobada.

2. Corresponderá a los municipios facilitar a la Mancomunidad toda la información precisa para la formación de padrones, altas, bajas y demás modificaciones referidas a los contribuyentes afectados por los distintos servicios que contribuyan los fines regulados en artículos anteriores.

3. La Mancomunidad podrá en todo momento, por sus propios medios, comprobar la veracidad y exactitud de los datos a que se refiere el número anterior.

Artículo veinte

1. Las aportaciones económicas que deberán efectuar los municipios integrados en la Mancomunidad podrán ser ordinarias y extraordinarias, y serán, en cualquier caso, proporcionales al número de habitantes de cada uno de dichos municipios en relación con el costo del servicio a mancomunar, también serán los gastos generales. Dichas aportaciones sufrirán las alteraciones propias de las variaciones del número de habitantes de cada municipio, teniendo en cuenta las revisiones anuales que afecten a los mismos.

2. Serán aportaciones económicas ordinarias las siguientes:

a) Las destinadas a sufragar el funcionamiento de la Mancomunidad en lo referente a sus servicios generales.

b) Las destinadas al mantenimiento y conservación de los servicios a mancomunar.

c) Las que tengan por objeto sufragar gastos de primer establecimiento de los servicios a mancomunar. Estas aportaciones deben ser en dinero, o en bienes muebles o inmuebles que figuren debidamente inventariados por los respectivos ayuntamientos, computándose en este caso el valor de lo aportado por cada municipio, previa comprobación técnica de su idoneidad para el fin a que se destina y tasación de su importe actual por el pleno de la Mancomunidad.

3. Serán aportaciones extraordinarias las que obligatoriamente realizarán los municipios mancomunados en la proporción que a cada uno correspondan según lo establecido en el artículo 21 de estos estatutos, por importe necesario para enjugar el déficit que resulte al liquidar la mancomunidad sus presupuestos. Estas aportaciones tendrán carácter de subvención a fondo perdido para su efectividad les serán de aplicación las normas de los artículos 21 y 21.1 de estos estatutos.

Artículo veintiuno

Las aportaciones de los municipios a la Mancomunidad tienen la consideración de pagos obligatorios y preferentes para las entidades mancomunadas.

Artículo veintidós

1. Las aportaciones económicas de los municipios se realizarán en la forma y plazos que determine el pleno. En caso de que algún municipio se retrase en el pago de su cuota en más de un trimestre, el presidente requerirá su pago en el plazo de veinte días. Transcurrido dicho plazo sin haber hecho efectivo el débito, el presidente podrá solicitar de los órganos de la Administración central, autonómica o provincial, la retención de las cuotas pendientes, con cargo a las cantidades que por cualquier concepto fueran liquidadas a favor del Ayuntamiento deudor a fin de que las entregue a la Mancomunidad.

2. Esta retención es autorizada expresamente por los ayuntamientos mancomunados en el momento de aprobación de los presentes estatutos, siempre que se acompañe el certificado del descubierto reglamentario en cada caso.

3. El mantenimiento reiterado en situación de deudor a la Mancomunidad por parte de una entidad local será cusa suficiente para proceder a su separación definitiva pudiendo reclamarse las cantidades debidas y los gastos derivados de conformidad con los apartados 1 y 2 de este artículo.

Para la separación definitiva será imprescindible acuerdo del pleno de la Mancomunidad por mayoría absoluta y, ratificación al menos por igual número de las entidades mancomunadas, excepto la que sea objeto de separación. En todo caso se seguirá el procedimiento establecido en el art. 28,e) de los presentes estatutos.

Artículo veintitrés.

1. La Mancomunidad aprobará anualmente un presupuesto de conformidad con lo dispuesto en la legislación de régimen local vigente.

2. El presupuesto constituye la expresión cifrada, conjunta y sistemáticamente de las obligaciones que, como máximo, pueden reconocer, y de los derechos con vencimiento o que se prevean realizar durante el correspondiente ejercicio económico.

3. Se incluirá en el presupuesto las inversiones que se pretendan realizar, así como sus fuentes de financiación.

Artículo veinticuatro.

1. El patrimonio de la Mancomunidad estará integrado por toda clase de bienes, derechos y acciones que legítimamente adquiera, bien en el momento de su constitución o con posterioridad, a tal efecto deberá formarse un inventario, de conformidad con lo dispuesto en las disposiciones vigentes en la materia.

2. La participación de cada entidad mancomunada en este patrimonio se fijará tanto inicialmente, como en lo sucesivo en función del número de habitantes de derecho de cada entidad, según el último padrón quincenal.

No obstante, y dadas las características de las aportaciones de la Mancomunidad, podrán ser tenidos en cuenta otros factores de ponderación.

Artículo veinticinco

La Mancomunidad se constituye por tiempo indefinido.

Artículo veintiséis

La modificación de los estatutos se acomodará al mismo procedimiento y requisitos que los exigidos para su aprobación.

La modificación de los estatutos en aspectos no constitutivos se ajustará al procedimiento que en los propios estatutos se establezca. Para la aprobación de este tipo de modificación es suficiente el acuerdo del órgano plenario de la mancomunidad, adoptado por mayoría absoluta. Previamente requerirán la aprobación inicial por el Pleno de la mancomunidad, la audiencia a los Ayuntamientos mancomunados durante un mes y resolución definitiva por el Pleno de la Mancomunidad por mayoría absoluta.

En caso de disolución de una mancomunidad, la misma mantendrá su personalidad jurídica en tanto no sea adoptado por el pleno el acuerdo de liquidación y distribución de su patrimonio, el cual se publicará en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

Artículo veintisiete

1. Para la incorporación a la Mancomunidad de un nuevo municipio será necesario:

a) El voto favorable de la mayoría absoluta de los miembros de la corporación interesada.

b) El voto favorable de la mayoría absoluta de los vocales del pleno de la Mancomunidad.

2. La aportación inicial de los municipios incorporados a la Mancomunidad, con posterioridad a su constitución vendrá determinada por el índice del patrimonio de la Mancomunidad por habitantes, multiplicado por el número de habitantes de derecho de la entidad que solicita la inclusión.

De no existir tal patrimonio, aportará la cuota que resulte de multiplicar la cantidad a que se refiere el apartado 1) del artículo 20 por el número de habitantes de derecho del municipio y por un número de años que no podrá exceder de cinco.

La cuota resultante de la valoración podrá ser exigida en el momento de la incorporación de la entidad local a la Mancomunidad o quedar diferida para el supuesto de la disolución o, en su caso, separación de la Mancomunidad.

3. Asimismo deberá aportar todos los gastos que se originen con motivo de su inclusión en la Mancomunidad.

Artículo veintiocho

Para la separación voluntaria de la mancomunidad de cualquiera de los municipios que la integran será necesario:

a) Que lo solicite la corporación interesada, previo acuerdo adoptado por la mayoría absoluta en el pleno de la misma.

b) Que se encuentre al corriente del pago de sus aportaciones.

c) Deberá abonar todos los gastos que se originen con motivo de su separación, y la parte del pasivo contraído por la Mancomunidad a su cargo.

d) Que se vote favorablemente por la mayoría absoluta de los vocales del pleno de la Mancomunidad.

e) Adhesión y separación de municipios.

1. La adhesión y separación voluntaria de uno o varios municipios deberá solicitarse mediante acuerdo plenario de la corporación afectada, adoptado con el voto favorable de la mayoría absoluta del número legal de miembros que la integren.

2. El procedimiento para la adhesión y separación de municipios se ajustará al procedimiento que en los propios estatutos se establezca, precisando, en todo caso, del acuerdo del órgano plenario de la mancomunidad, adoptado por mayoría absoluta.

3. Con independencia de lo que, en su caso, puedan establecer los estatutos, serán causas de separación forzosa de municipios:

a. El persistente incumplimiento del pago de sus aportaciones.

b. El incumplimiento de aquellas otras actuaciones necesarias para el correcto desenvolvimiento de la mancomunidad a las que venga obligado por los estatutos.

4. La decisión de separación forzosa requiere la tramitación del correspondiente procedimiento que se establezca en los propios estatutos, que deberá ir precedido de requerimiento previo y de otorgamiento de un plazo para el cumplimiento de las obligaciones. Si estas no se hicieren efectivas en dicho plazo, se adoptará acuerdo de separación forzosa y se concluirán los trámites señalados en los estatutos para la separación definitiva.

5. Los estatutos regularán la separación unilateral de un municipio, que, en todo caso comportará la obligación de notificarlo con un año de antelación y la de cumplir con todos los compromisos pendientes.

Artículo veintinueve

1. La separación de una o varias corporaciones no obligará al pleno a practicar liquidaciones de la Mancomunidad, quedando dicho derecho en suspenso hasta el día de la disolución de la misma, fecha en la que entrará o entrarán a participar en la parte alícuota que le corresponda o correspondan de la liquidación de bienes de la Mancomunidad.

En el supuesto de que la aportación inicial estuviese constituida por elementos del servicio propios del ayuntamiento, se podrá por la Mancomunidad, a la vista de las circunstancias concurrentes, hacer efectiva total o parcialmente la liquidación con los mismos elementos aportados.

2. Tampoco podrán, las corporaciones separadas, alegar derecho de propiedad de los bienes y servicios de la Mancomunidad, aunque radique en su término municipal.

Artículo treinta

La Mancomunidad se disolverá por alguna de las siguientes causas:

a) Por desaparición del fin para la que fue creada.

b) Cuando así lo acuerde el pleno de la Mancomunidad y los ayuntamientos mancomunados, con el voto favorable de la mayoría absoluta legal de sus miembros.

c) Por llevarse a cabo la prestación de los servicios objeto de la misma por el Estado, comunidad autónoma, diputación provincial, por absorción de las competencias municipales respectivas.

Artículo treinta y uno

1. Cuando los ayuntamientos mancomunados decidan disolver la Mancomunidad, adoptarán el correspondiente acuerdo previo en el que manifiesten este propósito, requiriéndose para su validez la mayoría absoluta de votos de los miembros que legalmente los integren.

2. A la vista de los acuerdos municipales, el pleno de la Mancomunidad, en el plazo de los 30 días siguientes a la recepción de la comunicación de los mismos, nombrará una comisión liquidadora, compuesta por el presidente y, al menos, cuatro vocales. En ella se integrarán para cumplir sus funciones asesoras el secretario y también el interventor si existiese. Podrá igualmente convocar a sus reuniones a expertos determinados, a los solos efectos de oír su opinión o preparar informes o dictámenes en temas concretos de su especialidad.

3. La comisión, en término no superior a tres meses, hará un inventario de bienes, servicios y derechos de la Mancomunidad; cifrará sus recursos, cargas y débitos, y relacionará a su personal, procediendo más tarde a proponer al pleno de le entidad la oportuna distribución o integración de los mismos en los ayuntamientos mancomunados, teniendo en cuenta los mismos datos que hayan servido para la formación del patrimonio.

También señalará el calendario de actuaciones liquidadoras, que no excederá a seis meses.

4. La propuesta, para ser aprobada válidamente, requerirá el voto favorable de la mayoría absoluta de los miembros del pleno de la entidad. Una vez aprobada, la propuesta será vinculante para los ayuntamientos mancomunados.

5. En todo caso, verificada la integración del personal en las respectivas municipalidades, serán respetados todos los derechos de cualquier orden o naturaleza que el mismo tuviese en la Mancomunidad.

DISPOSICIÓN ADICIONAL

Única

Los registros de las diversas entidades locales mancomunadas tendrán la consideración de registros delegados del de la Mancomunidad a todos los efectos de entrada salida y presentación de documentos.

DISPOSICIONES TRANSITORIAS

Primera

Dentro del mes siguiente a la aprobación definitiva de los estatutos, deberán las corporaciones mancomunadas, designar el representante que les corresponda, debiendo comunicar el nombre y domicilio de éstos a la secretaría de la asamblea constituyente.

Segunda

La asamblea constituyente, en el plazo idéntico, convocará a todos los representantes de las entidades mancomunadas con el único objeto de constituir el pleno y nombrar al que será el presidente de la Mancomunidad, actuando de secretario el que lo sea del ayuntamiento, donde se celebre la sesión.

DISPOSICIÓN FINAL

Única

En lo no previsto por los presentes estatutos, resultará de aplicación lo establecido en la legislación para las entidades locales, tanto a nivel nacional como autonómico.

VERSION EN VALENCIANO

La disposició transitòria sexta de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de Règim Local de la Comunitat Valenciana, disposa que les mancomunitats de la Comunitat Valenciana adaptaran els estatuts a la nova regulació que conté este text legal. L'adaptació esmentada, per tal que tinga eficàcia, s'ha de publicar en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que disposa l'article 93.4 de la Llei 8/2010.

La Mancomunitat de Servicis Socials i Culturals de Callosa d'en Sarrià, Polop, Tàrbena, Bolulla, Benimantell, Confrides, Guadalest, Benifato i Beniardá, d'acord amb el que disposa la norma esmentada, hi ha adaptat els estatuts.

S'han examinat l'expedient tramitat i els estatuts aprovats, i no s'hi advertix cap infracció de l'ordenament jurídic.

Per tot això, d'acord amb l'article 93 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de Règim Local de la Comunitat Valenciana, i l'article 33.2 del Decret 110/2011, de 2 de setembre, del Consell, pel qual aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Presidència i la Conselleria de Presidència, resolc:

Article únic

Publicar en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana els Estatuts de la Mancomunitat de Servicis Socials i Culturals de Callosa d'en Sarrià, Polop, Tàrbena, Bolulla, Benimantell, Confrides, Guadalest, Benifato i Beniardá, el text dels quals es transcriu a continuació com a annex, després que s'ha acreditat en l'expedient la legalitat de les actuacions.

Contra esta resolució, que no posa fi a la via administrativa, les persones interessades poden interposar-hi un recurs d'alçada davant del superior jeràrquic del director general d'Administració Local, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que preveuen els articles 107, 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. En els litigis entre administracions públiques, no es pot interposar recursos en via administrativa, d'acord amb el que disposa l'article 44 de la Llei 29/1998, de 13 juliol, Reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, sense perjuí que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.

València, 11 de juliol de 2012. Vicente Saurí Martí: El director general d'Administració Local.

ANNEX

Estatuts de la Mancomunitat de Servicis Socials i de Caràcter Cultural de Callosa d'en Sarrià, Polop, Tàrbena, Bolulla, Benimantell, Confrides, Guadalest, Benifato i Beniardá.

Article primer

1. Les entitats locals de Callosa d'en Sarrià, Polop de la Marina, Tàrbena, Bolulla, Benimantell, Confrides, Guadalest, Benifato i Beniardá, a la província d'Alacant, a l'empara del que disposa l'ordenament jurídic, acorden constituir-se com a mancomunitat voluntària d'entitats locals per a l'organització i prestació de forma mancomunada de les obres, servicis o activitats de la seua competència que s'arrepleguen en estos estatuts.

2. La Mancomunitat té personalitat i capacitat jurídica per al compliment dels seus fins específics.

Article segon

La mancomunitat que es constituïx es denomina Mancomunitat de Servicis Socials i de Caràcter Cultural de Callosa d'en Sarrià, Polop, Tàrbena, Bolulla, Benimantell, Confrides, Guadalest, Benifato i Beniardá, i té la seu pròpia en el municipi de Callosa d'en Sarrià.

Article tercer

1. Són fins de la Mancomunitat:

a) Millorar la qualitat de vida de tots els ciutadans en pro d'aconseguir un millor benestar social.

b) Sufragar els gastos de personal adscrit als servicis socials.

c) Potenciar i facilitar els recursos necessaris per a pal·liar la problemàtica social, personal i familiar que es puga plantejar a qualsevol ciutadà dels municipis mancomunats.

d) Coordinar els centres i servicis de caràcter social de la zona.

e) Atendre la problemàtica sectorial que puga plantejar-se.

f) La resta de servicis inclosos en l'àmbit de la competència municipal, segons els termes de la legislació de l'Estat i de la comunitat autònoma en cada moment.

2. Per a l'assumpció de nous servicis, serà necessària la conformitat de totes les entitats mancomunades interessades, per un acord del ple per majoria absoluta.

3. La Mancomunitat estudiarà estes peticions i resoldrà sobre la seua viabilitat.

4. La prestació i explotació dels servicis podrà dur-la a terme la mancomunitat d'acord amb qualsevol de les formes previstes en l'ordenament jurídic.

5. La prestació dels fins enumerats en el paràgraf 1r d'este article suposa la subrogació per part de la mancomunitat en la titularitat del servici. Li correspon, per tant, la gestió integral, així com tot el que fa a la imposició i ordenació de la taxa que puga imposar-se.

Article quart

La Mancomunitat, com a entitat local reconeguda per la llei, exercirà totes les potestats que siguen conferides per la legislació que afecte les entitats d'estes característiques per al compliment dels seus fins.

Article quint

1. Els òrgans de govern de la Mancomunitat seran representatius dels ajuntaments mancomunats.

2. Els òrgans de govern són:

a) El ple de la Mancomunitat.

b) El president.

c) El vicepresident o vicepresidents, si és el cas.

d) La Junta de Govern (optatiu).

3. Es poden també crear totes les comissions informatives que es requerisquen, tenint en compte el nombre de servicis que la mancomunitat preste. La creació i composició d'estes comissions es decidirà mitjançant un acord adoptat en una sessió extraordinària que haurà de convocar el president dins dels trenta dies següents al de la sessió constitutiva, sense perjuí de la possibilitat d'acordar-ne modificacions en sessions posteriors.

4. Es crearà una comissió especial de comptes amb funcionament, competències i amb posició idèntiques a les establides per a la totalitat de les entitats locals en l'article 116 de la Llei 7/1985, de data 2 d'abril i la resta de concordants en l'ordenament jurídic.

Article sext

1. El Ple de la Mancomunitat estarà integrat pels vocals representants de les entitats mancomunades, triats pels plens respectius.

2. Als efectes de la representativitat prevista en l'article 101 de la Llei 8/2010, de Règim Local de la Comunitat Valenciana, cada municipi està representat en el Ple de la Mancomunitat per l'alcalde o alcaldessa i un altre regidor o regidora elegit pel ple corresponent per majoria absoluta i que es mantindrà fins que no siga revocat pel ple que el va elegir o perda la condició de regidor.

3. Per a les votacions, en el Ple de la Mancomunitat s'utilitza el sistema de vot ponderat: correspon a cada municipi un nombre de vots que s'assigna prenent com a referència l'escala prevista en la legislació de règim electoral general per a la determinació del nombre de regidors que corresponen als municipis, si bé els estatuts, atenent la tipologia poblacional dels municipis que conformen la mancomunitat, poden, amb caràcter excepcional i ben justificat, reajustar els vots d'algun o alguns trams de població per a aconseguir una major representativitat

.

El nombre d'habitants que servirà de base per a l'aplicació d'esta escala serà el de la població dels municipis que s'haja pres com a referència en les eleccions municipals immediatament precedents a la constitució de la mancomunitat.

El vot serà emés per l'alcalde o alcaldessa de cada municipi, si està present en la sessió i, si no hi és, pel regidor designat com a segon vocal pel ple de la corporació.

La resta d'aspectes relatius al règim de funcionament, sessions i competències dels òrgans de la mancomunitat s'ajusta al que establixen els estatuts i al que establix per als ajuntaments la normativa de règim local.

4. Les entitats han de nomenar un segon vocal de cada un dels representants en la mancomunitat, el qual emetrà el vot en absència de l'alcalde.

5. El mandat de vocals coincidix amb el de les corporacions respectives. Els vocals del Ple de la Mancomunitat perden esta condició quan perden la condició de regidors o quan ho acorde el ple de l'ajuntament representat.

Article sèptim

1. Després de la celebració d'eleccions locals i dins del termini previst per la llei per a la designació de representants en òrgans col·legiats, les entitats locals han de nomenar el vocal i el suplent representants seus en la mancomunitat, i han de comunicar el resultat.

2. Fins a la data de constitució del nou ple, actuen en funcions l'anterior i el seu president.

3. Transcorregut el termini per a la designació dels vocals per les entitats i dins dels 10 dies següents, s'ha de constituir el nou ple de la Mancomunitat i designar el president.

4. Durant el període a què es referix el paràgraf 2, només es pot dur a terme la gestió ordinària de la Mancomunitat.

5. Després de cada procés electoral municipal i una vegada que els ajuntaments hagen comunicat a la mancomunitat el representant, el president en funcions ha de convocar la sessió plenària per a la constitució i l'elecció dels òrgans de govern, tot això de conformitat amb el que establixen els estatuts.

Esta sessió ha de tindre lloc dins dels tres mesos següents a la constitució dels ajuntaments. Si no es convoca dins del termini assenyalat, quedaria automàticament convocada per a l'últim dia hàbil d'eixe termini.

Article octau

1. Correspon al Ple de la Mancomunitat

a) Aprovar el pressupost.

b) Aprovar la plantilla.

c) Exercir accions en defensa dels drets de la mancomunitat; oposar-se en els assumptes litigiosos en què esta siga demandada i entaular qualsevol classe de recursos en assumptes de qualsevol grau o jurisdicció.

d) Proposar la modificació o reforma dels estatuts.

e) Aprovar, revisar, adquirir i alienar el patrimoni de la mancomunitat.

f) Aprovació d'ordenances, censures de comptes, reconeixements de crèdits, operacions de rèdits, concessió de lleves i esperes, i qualsevol classe de compromisos econòmics.

g) Aprovar els plans i els projectes necessaris per a l'establiment, el desplegament i la gestió de les obres, els servicis o les activitats previstes com a fins de la mancomunitat.

h) Admissió i separació de membres de la mancomunitat.

i) Establiment de mèrits per als concursos de funcionaris d'habilitació nacional.

j) Aprovació de les bases que regiran les proves d'accés a la funció pública de la mancomunitat.

k) Determinar la forma de gestionar els servicis.

l) Creació, estructures i règim de funcionament de la comissió de govern.

m) La incorporació dels fins previstos en l'article 3 no prestats inicialment.

n) Totes les que la legislació atribuïx al ple dels ajuntaments per al compliment dels seus fins.

Article nové

1. El president de la mancomunitat el tria el Ple de la Mancomunitat, entre els seus membres, per majoria absoluta.

2. Poden ser candidats a la presidència tots i cada un dels vocals que componen el ple.

3. Si cap candidat no obté majoria absoluta en la primera votació, se'n celebra vint-i-quatre hores després la segona, i resulta triat el que obtinga el nombre més gran de vots. En cas d'empat, és elegit el de més edat.

4. Per a la destitució del president se seguix el mateix procediment que el que establix la legislació per a la destitució de l'alcalde.

Article deu

El president designa un o dos vicepresidents, que el substituïxen per l'orde del nomenament en cas d'absència, vacant o malaltia.

Article onze

1. El president de la Mancomunitat té les competències següents:

a) Dirigir el govern i l'administració de la mancomunitat.

b) Convocar, presidir i alçar les sessions del ple, de la comissió de govern i de qualssevol altres òrgans municipals.

c) Dirigir, inspeccionar i impulsar els servicis, les obres i les activitats de la mancomunitat.

d) Ordenar pagaments, retre comptes i administrar els fons i els béns de la mancomunitat.

e) Retre anualment els comptes de l'Administració del patrimoni.

f) Disposar gastos dins dels límits de la seua competència.

g) Exercir la direcció del personal de la mancomunitat.

h) Formular amb els tècnics corresponents el projecte de pressupost de la mancomunitat.

i) Contractar obres, servicis i subministraments, sempre que la quantia no excedisca el 5% dels recursos ordinaris del pressupost, ni el 50% del límit general aplicable a la contractació directa, d'acord amb el procediment legalment establit.

j) Representar a la mancomunitat en qualsevol classe d'actes i negocis jurídics.

k) Atorgar poders a procuradors per a comparéixer en juí i fora de juí.

l) Visar amb la firma els certificats que s'expedisquen dels actes i els documents de la mancomunitat.

m) Exercir totes les accions que siguen necessàries per al bon funcionament dels servicis de la mancomunitat.

n) Totes les que la normativa de règim local atribuïx a l'alcalde per al compliment de les competències que té atribuïdes.

2. El president pot delegar l'exercici de les seues atribucions, excepte la de convocar i presidir les sessions del ple i de la comissió de govern i les enumerades en els apartats a), g) i k).

Article dotze

1. La comissió de govern la integren el president i un nombre de vocals no superior al terç del nombre legal, nomenats i separats lliurement pel president, que en ret compte al ple.

2. Correspon a la comissió de govern:

a) Assistir el president en l'exercici de les seues atribucions.

b) Les atribucions per a què el president o un altre òrgan municipal la delegue. No són delegables les atribucions reservades al ple en els apartats a), b), d), f), g), h), i), j), k), l) i m) de l'article 8.

Article tretze

1. El ple funciona en règim de sessions ordinàries de periodicitat establida i extraordinàries.

2. El ple celebrarà sessió ordinària com a mínim una vegada al trimestre, i extraordinària quan ho decidisca el president o ho sol·licite la quarta part, almenys, del nombre legal de vocals del ple. En este últim cas, la celebració no es pot demorar per més de dos mesos des que se sol·licite.

Article catorze

1. Les sessions del ple s'han de convocar almenys amb cinc dies hàbils d'antelació. En la convocatòria s'ha de fer constar l'orde del dia.

2. El ple es constituïx vàlidament amb l'assistència d'un terç del nombre legal dels membres, que mai pot ser inferior a tres. Este quòrum s'ha de mantindre al llarg de tota la sessió.

3. En tots els casos es requerix l'assistència del president i del secretari de la mancomunitat, o de les persones que legalment els substituïsquen.

Article quinze

1. Els acords del ple s'adopten, per regla general, per majoria simple dels membres representants. Hi ha majoria simple quan els vots afirmatius són més que els negatius.

2. És necessari el vot favorable del terç com a mínim del nombre total de municipis en la Mancomunitat a més de la majoria absoluta del nombre de vots per representant, segons el que establix l'article 6.3 d'estos estatuts, per a l'adopció d'acords en les matèries següents:

a) Proposta de modificació o ampliació dels estatuts.

b) Aprovació del pressupost de la Mancomunitat.

c) Aprovació d'ordenances i tarifes de caràcter general que afecten els usuaris dels servicis.

d) Aprovació dels comptes.

e) Aprovació de la plantilla de la Mancomunitat.

f) Concertar crèdits.

g) Acordar la prestació dels servicis previstos en l'apartat e) del paràgraf 1r, de l'article 3.

h) Creació, estructura i règim dels servicis de funcionament de la comissió de govern.

i) L'assumpció dels nous servicis previstos en l'apartat e) de l'article 3.

j) Determinació de la forma de gestió dels servicis.

k) Aprovació de quotes extraordinàries.

Article setze

1. La funció pública de secretaria, que abasta la fe pública i l'assessorament legal preceptiu, així com el control i fiscalització, intervenció de la gestió econòmica, financera i pressupostària, i la comptabilitat, tresoreria i recaptació seran encomanats a funcionaris amb habilitació de caràcter nacional i es cobriran per concurs entre els funcionaris que tinguen este caràcter, d'acord amb el que disposa l'ordenament jurídic.

2. Fins que es creen estes places, estes funcions les exerciran els funcionaris que tinguen este caràcter, nomenats pel ple de la Mancomunitat d'acord amb la legislació entre els funcionaris que tinguen la funció de secretaria en els ajuntaments mancomunats.

3. En el cas de vacant, una vegada creades les places, el procediment d'incorporació serà semblant al previst per a la resta de les entitats locals.

Article dèsset

1. La resta del personal de la Mancomunitat serà seleccionat per mitjà dels sistemes d'oposició, concurs i concurs oposició, que ha de respectar en tots els casos els principis constitucionals de publicitat, mèrit i capacitat.

2. Fins que es proveïsquen les places convocades, es poden cobrir interinament o amb personal laboral de caràcter temporal, segons les seues funcions, per les persones que, respectant els principis assenyalats en el paràgraf anterior, siguen seleccionades oportunament.

3. Les places vacants s'han de traure a oferta d'ocupació en el primer trimestre de cada any.

4. El nomenament i el règim del personal eventual, si és el cas, és idèntic al previst per a les corporacions locals per la legislació.

Article díhuit

1. La hisenda de la Mancomunitat està constituïda pels recursos següents:

a) Ingressos de dret privat.

b) Subvencions i altres ingressos de dret públic.

c) Taxes per la prestació de servicis o la realització d'activitats de la seua competència.

d) Contribucions especials per l'execució d'obres o per a establiment, ampliació o millora de servicis de la competència de la mancomunitat.

e) Els procedents d'operacions de crèdit.

f) Multes.

g) Les aportacions dels municipis mancomunats.

h) Qualsevol altre recurs que s'establisca a favor de les mancomunitats per disposicions legals que es dicten.

Article dènou

1. Per a la imposició, exacció, liquidació i cobrança dels recursos enumerats en l'article anterior, la mancomunitat ha d'aprovar les ordenances fiscals corresponents als distints servicis, que tindran força obligatòria en tots els municipis integrants, una vegada aprovades.

2. Correspondrà als municipis facilitar a la Mancomunitat tota la informació necessària per a la formació de padrons, altes, baixes i la resta de modificacions referides als contribuents afectats pels distints servicis que contribuïsquen als fins regulats en articles anteriors.

3. La Mancomunitat pot en qualsevol moment, pels seus propis mitjans, comprovar la veracitat i l'exactitud de les dades a què es referix el número anterior.

Article vint

1. Les aportacions econòmiques que han d'efectuar els municipis integrats en la Mancomunitat poden ser ordinàries i extraordinàries, i seran, en tots els casos, proporcionals al nombre d'habitants de cada un dels municipis en relació amb el cost del servici que s'ha de mancomunar, també els gastos generals. Estes aportacions patiran les alteracions pròpies de les variacions del nombre d'habitants de cada municipi, tenint en compte les revisions anuals que els afecten.

2. Seran aportacions econòmiques ordinàries les següents:

a) Les destinades a sufragar el funcionament de la Mancomunitat pel que fa als servicis generals.

b) Les destinades al manteniment i conservació dels servicis que es mancomunen.

c) Les que tinguen com a objecte sufragar gastos de primer establiment dels servicis mancomunats. Estes aportacions han de ser en diners o en béns mobles o immobles que figuren ben inventariats pels respectius ajuntaments. Es computa en este cas el valor del que aporta cada municipi, després de la comprovació tècnica de la idoneïtat per al fi a què es destina i la taxació de l'import actual pel ple de la mancomunitat.

3. Seran aportacions extraordinàries les que obligatòriament han de fer els municipis mancomunats en la proporció que corresponga a cada un segons el que establix l'article 21 d'estos estatuts, per l'import necessari per a eixugar el dèficit que resulte en liquidar la mancomunitat els seus pressupostos. Estes aportacions tindran caràcter de subvenció a fons perdut per a l'efectivitat se'ls apliquen les normes dels articles 21 i 21.1 d'estos estatuts.

Article vint-i-u

Les aportacions dels municipis a la Mancomunitat tenen la consideració de pagaments obligatoris i preferents per a les entitats mancomunades.

Article vint-i-dos

1. Les aportacions econòmiques dels municipis es duran a terme de la manera i en els terminis que determine el ple. En el cas que algun municipi es retarde en el pagament de la quota en més d'un trimestre, el president el requerirà en el termini de vint dies. Transcorregut el termini, si no ha fet efectiu el dèbit, el president pot sol·licitar dels òrgans de l'Administració central, autonòmica o provincial la retenció de les quotes pendents, amb càrrec a les quantitats que es liquiden per qualsevol concepte a favor de l'ajuntament deutor a fi que les entregue a la mancomunitat.

2. Esta retenció és autoritzada expressament pels ajuntaments mancomunats en el moment d'aprovació dels presents estatuts, sempre que s'adjunte el certificat del descobert reglamentari en cada cas.

3. El manteniment reiterat en situació de deutor a la Mancomunitat per part d'una entitat local serà causa suficient per a la separació definitiva, i es poden reclamar les quantitats degudes i els gastos derivats de conformitat amb els apartats 1 i 2 d'este article.

Per a la separació definitiva serà imprescindible l'acord del ple de la mancomunitat per majoria absoluta, i la ratificació almenys per un nombre igual de les entitats mancomunades, excepte la que siga objecte de separació. En tots els casos se seguirà el procediment establit en l'article 28.e d'estos estatuts.

Article vint-i-tres

1. La mancomunitat ha d'aprovar anualment un pressupost d'acord amb el que establix la legislació de règim local.

2. El pressupost constituïx l'expressió xifrada, conjuntament i sistemàticament, de les obligacions que, com a màxim, poden reconéixer i dels drets amb venciment o que es preveja fer durant l'exercici econòmic.

3. S'han d'incloure en el pressupost les inversions que es pretenga realitzar, així com les seues fonts de finançament.

Article vint-i-quatre

1. El patrimoni de la Mancomunitat està integrat per qualsevol classe de béns, drets i accions que adquirisca legítimament, bé en el moment de la constitució o després. Per a això, s'ha de fer un inventari d'acord amb el que establisquen les disposicions vigents en la matèria.

2. La participació de cada entitat mancomunada en este patrimoni es fixa tant inicialment, com per al futur d'acord amb el nombre d'habitants de dret de cada entitat, segons l'últim padró quinzenal.

No obstant això, i ateses les característiques de les aportacions de la mancomunitat, es pot tindre en compte altres factors de ponderació.

Article vint-i-cinc

La mancomunitat es constituïx per temps indefinit.

Article vint-i-sis

La modificació dels estatuts s'acomoda al mateix procediment i requisits que els exigits per a aprovar-los.

La modificació dels estatuts en aspectes no constitutius s'ajusta al procediment que s'establix en els estatuts mateix. Per a l'aprovació d'este tipus de modificació, és suficient l'acord de l'òrgan plenari de la mancomunitat, adoptat per majoria absoluta. Primer requeriran l'aprovació inicial del ple de la mancomunitat, l'audiència dels ajuntaments mancomunats durant un mes i la resolució definitiva del Ple de la Mancomunitat per majoria absoluta.

En el cas de dissolució de la mancomunitat, manté la personalitat jurídica fins que no adopte el ple l'acord de liquidació i distribució del patrimoni, el qual s'ha de publicar en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

Article vint-i-set

1. Per a la incorporació a la Mancomunitat d'un nou municipi és necessari:

a) El vot favorable de la majoria absoluta dels membres de la corporació interessada.

b) El vot favorable de la majoria absoluta dels vocals del ple de la mancomunitat.

2. L'aportació inicial dels municipis incorporats a la mancomunitat, després de la constitució, la determina l'índex del patrimoni de la mancomunitat per habitants, multiplicat pel nombre d'habitants de dret de l'entitat que sol·licita la inclusió.

Si no hi ha cap patrimoni, ha d'aportar la quota que resulte de multiplicar la quantitat a què es referix l'apartat 1) de l'article 20 pel nombre d'habitants de dret del municipi i per un nombre d'anys que no pot excedir els cinc.

La quota que resulte de la valoració pot ser exigida en el moment de la incorporació de l'entitat local a la mancomunitat o pot quedar diferida per al supòsit de la dissolució o, si és el cas, separació de la mancomunitat.

3. Així mateix, haurà d'aportar tots els gastos que s'originen amb motiu de la inclusió en la mancomunitat.

Article vint-i-huit

Per a la separació voluntària de la mancomunitat de qualsevol dels municipis que la integren, és necessari:

a) Que ho sol·licite la corporació interessada, amb l'acord previ adoptat per la majoria absoluta en el seu ple.

b) Que es trobe al corrent del pagament de les aportacions.

c) Ha d'abonar tots els gastos que s'originen amb motiu de la separació i la part del passiu contret per la Mancomunitat a càrrec seu.

d) Que hi vote favorablement la majoria absoluta dels vocals del ple de la Mancomunitat.

e) Adhesió i separació de municipis.

1. L'adhesió i separació voluntària d'un o més municipis s'ha de sol·licitar mitjançant un acord plenari de la corporació afectada, adoptat amb el vot favorable de la majoria absoluta del nombre legal de membres que la integren.

2. El procediment per a l'adhesió i separació de municipis s'ajusta al procediment que els estatuts establixen, i necessita, en tots els casos, l'acord de l'òrgan plenari de la mancomunitat, adoptat per majoria absoluta.

3. Amb independència del que, si és el cas, puguen establir els estatuts, són causes de separació forçosa de municipis:

a. L'incompliment persistent del pagament de les aportacions.

b. L'incompliment de les altres actuacions necessàries per al funcionament correcte de la mancomunitat a què estiga obligat pels estatuts.

4. La decisió de separació forçosa requerix la tramitació del procediment que establixen els estatuts, que ha d'anar precedit d'un requeriment previ i d'atorgament d'un termini per al compliment de les obligacions. Si no es fan efectives en el termini, s'ha d'adoptar un acord de separació forçosa i s'han de concloure els tràmits assenyalats en els estatuts per a la separació definitiva.

5. Els estatuts regulen la separació unilateral d'un municipi, que, en tots els casos comporta l'obligació de notificar-la amb un any d'antelació i la de complir tots els compromisos pendents.

Article vint-i-nou

1. La separació d'una o diverses corporacions no obliga el ple a practicar liquidacions de la mancomunitat. Este dret queda en suspens fins al dia de la dissolució de la mancomunitat, data en què entrarà o entraran a participar en la part alíquota que li corresponga de la liquidació de béns de la Mancomunitat.

En el cas que l'aportació inicial estiga constituïda per elements del servici propis de l'ajuntament, la mancomunitat pot, a la vista de les circumstàncies, fer efectiva totalment o parcialment la liquidació amb els mateixos elements aportats.

2. Les corporacions separades tampoc no poden al·legar el dret de propietat dels béns i servicis de la Mancomunitat, encara que es trobe en el seu terme municipal.

Article trenta

La Mancomunitat es dissol per alguna de les causes següents:

a) Per desaparició del fi per al qual es crea.

b) Quan ho acorden el ple de la mancomunitat i els ajuntaments mancomunats, amb el vot favorable de la majoria absoluta legal dels membres.

c) Perquè l'Estat, la comunitat autònoma o la diputació provincial duguen a terme la prestació dels servicis que té com a objecte, per absorció de les competències municipals respectives.

Article trenta-un

1. Quan els ajuntaments mancomunats decidisquen dissoldre la mancomunitat, han d'adoptar l'acord previ en què manifesten este propòsit, que requerix per a ser vàlid la majoria absoluta de vots dels membres que legalment els integren.

2. A la vista dels acords municipals, el ple de la Mancomunitat, en el termini dels 30 dies següents a la recepció de la comunicació, ha de nomenar una comissió liquidadora, composta pel president i, almenys, quatre vocals. S'hi ha d'integrar, per a complir les funcions assessores, el secretari i també l'interventor, si n'hi ha. Pot també convocar a les reunions experts determinats, només per tal de sentir la seua opinió o de preparar informes o dictàmens en temes concrets de la seua especialitat.

3. La comissió, en un termini no superior a tres mesos, ha de fer un inventari de béns, servicis i drets de la Mancomunitat; xifrar els seus recursos, càrregues i dèbits, i allistar el personal. Més tard ha de proposar al ple de l'entitat la distribució o integració en els ajuntaments mancomunats, tenint en compte les mateixes dades que hagen servit per a la formació del patrimoni.

També ha d'assenyalar el calendari d'actuacions liquidadores, que no ha d'excedir a sis mesos.

4. La proposta, per a ser aprovada vàlidament, requerix el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del ple de l'entitat. Una vegada aprovada, la proposta és vinculant per als ajuntaments mancomunats.

5. En tots els casos, verificada la integració del personal en les municipalitats respectives, s'han de respectar tots els drets de qualsevol orde o naturalesa que tinga en la mancomunitat.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única

Els registres de les diverses entitats locals mancomunades tenen la consideració de registres delegats del de la mancomunitat per a entrades, eixida i presentació de documents.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera

Dins del mes següent a l'aprovació definitiva dels estatuts, les corporacions mancomunades han de designar el representant que els corresponga i han de comunicar el nom i l'adreça a la secretaria de l'assemblea constituent.

Segona

L'assemblea constituent, en un termini igual, ha de convocar tots els representants de les entitats mancomunades amb l'únic objecte de constituir el ple i nomenar el president de la mancomunitat. Hi actua de secretari la persona que ho siga de l'ajuntament on se celebre la sessió.

DISPOSICIÓ FINAL

Única

En tot allò que no preveuen estos estatuts, s'aplica el que establix la legislació per a les entitats locals, tant en l'àmbit nacional com en l'autonòmic.


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