Última revisión
Modificacion/Interpretacion. Convenio Colectivo de Empresa de AYUNTAMIENTO DE VILAGRASSA de Lleida
Empresa Provincial. Versión VIGENTE. Validez desde 01 de Enero de 2016 en adelante
Aprovacio definitiva Pla d Igualtat (Boletín Oficial de Lleida num. 31 de 16/02/2016)
Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el TRLLMRLC, es fa públic que l'Ajuntament en
sessió plenària amb data 05.11.2015, aprovà provisionalment el Pla d'Igualtat d'Oportunitats de l'Ajuntament
de Vilagrassa.
Atès que s'ha publicat l'anunci en el BOP núm. 251 del dia 31.12.2015 i atès que ha transcorregut el període
d'exposició pública de l'expedient, sense que s'hagin presentat reclamacions, els acords provisionals, han
esdevingut definitius.
Contra els acords definitius, que posen fi a la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós
administratiu davant la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el
termini de dos mesos des de l'endemà de la present publicació, sens perjudici que amb caràcter potestatiu
es pugui interposar recurs de reposició dins el termini d'un mes.
Es fa públic el text íntegre del Pla d'Igualtat d'Oportunitats de l'Ajuntament de Vilagrassa.
ANNEX
Pla d'igualtat d'oportunitats de l'Ajuntament de Vilagrassa
Introducció
Al llarg de la història la dona ha pogut constatar la seva situació de desavantatge i discriminació en favor de
l'home. D'aquesta manera, en diferents àmbits de la societat ha patit aquest rebuig i s'ha vist perjudicada
pels estereotips existents que li han impedit un desenvolupament equitatiu al del sexe contrari. Per aquest
motiu és pel que des de fa uns anys ja es comença a treballar amb la idea de lluitar contra aquesta
discriminació i es realitzen polítiques de gènere i d'igualtat d'oportunitats a nivell europeu. De fet, les
primeres són les organitzades per les Nacions Unides a les Conferències Mundials de les Dones. A
Catalunya aquest treball té el seu origen amb les Primeres Jornades Catalanes de la Dona l'any 1976. Tot i
el treball que s'ha anat desenvolupant fins al moment, encara queda molta feina per fer. És per això, que
hem cregut convenient la redacció d'aquest document escrit per assentar les bases de les actuacions en
matèria d'igualtat d'oportunitats al municipi de Vilagrassa. Aquest document està basat en els resultats de la
Diagnosi de gènere i igualtat d'oportunitats realitzada per l'Ajuntament de Vilagrassa amb la collaboració de
la Universitat de Lleida i de l'Institut Català de Dones durant l'any 2006. El Pla consisteix en configurar un
seguit d'estratègies encaminades a arribar al reconeixement de la tasca de les dones en tots els àmbits de
participació. Aquestes responen a la igualtat d'oportunitats entre homes i dones i s'entenen des del punt de
vista de la tolerància i la convivència, el respecte a la diferència i la millora de la qualitat de vida. D'aquesta
manera els objectius proposats han d'ajudar a eradicar les situacions de discriminació entre ambdós sexes
en benefici del benestar i de la vida en societat.
Per tal de dur a terme les actuacions proposades és bàsic aplicar el principi de transversalitat, ja que és
fonamental incorporar la perspectiva de gènere i la igualtat en el conjunt de les polítiques i actuacions de la
societat. Per aquest motiu cal que treballem tots junts i en tots els àmbits. Finalment els objectius i
actuacions se sotmetran a una avaluació continuada per tal de saberne els resultats i prendre les mesures
pertinents, sempre tenint en compte la perspectiva de gènere i el principi d'igualtat. Aquest Pla d'igualtat
d'oportunitat es desenvolupa mitjançant sis eixos estratègics que fan referència a diversos àmbits de la
nostra societat per tal d'integrar la perspectiva de gènere en el conjunt de les polítiques.
Els eixos són els següents:
1. Incorporar la perspectiva de gènere en tots els àmbits de la gestió municipal.
2. Millorar l'ocupació de les dones i l'accés a un lloc de feina digne.
3. Promocionar la salut de les dones.
4. Fomentar la coeducació i la formació de les dones.
5. Lluitar contra les formes de violència.
6. Fomentar iniciatives socials que afavoreixin la participació de la dona i la igualtat d'oportunitats entre
homes i dones.
MARC NORMATIU
Dret Internacional
El punt de referència dels drets de les dones cal situarlo en la Declaració Universal dels Drets Humans, de
10 de desembre de 1948, en que s'enuncia com a principi fonamental la no discriminació per raó de sexe en
matèria de drets i llibertats i el dret a la igualtat davant la llei.
Dret Comunitari Europeu
Article 16 del Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell, d'11 de juliol de 2006, pel qual s'estableixen
les disposicions generales relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu
i al Fons de Cohesió, i es deroga el Reglament (CE) núm. 1260/1999.
El Tractat d'Amsterdam, de l'1 de maig de 1999, reforça el compromís europeu en relació a la igualtat entre
dones i homes, ja que inclou entre els objectius de la Comunitat Europea la promoció de la igualtat entre
dones i homes art. 2 del Tractat de la Comunitat Europea .
Durant el Consell Europeu de 23 i 24 de març de 2006 els Estats Membres van aprovar el Pacte Europeu
per a la Igualtat de Gènere. En aquest Pacte els Estats es comprometen en l'aplicació de polítiques
destinades a afavorir l'ocupació de les dones i a garantir un equilibri entre la vida professional i la vida
privada de les persones.
El mes de desembre de 2006 es va crear l'Institut Europeu de la Igualtat de Gènere, per a donar suport
tècnic al desenvolupament de les polítiques de Igualtat..
Dret Estatal
A partir de la Constitució Espanyola es van anar aprovant una sèrie de reformes de la legislació civil, laboral
i penal, que tenien per objecte la eliminació de la discriminació per raó de sexe de l'ordenament jurídic
espanyol.
Una vegada assolida la igualtat formal s'han aprovat una sèrie de lleis per anar avançant en la Igualtat real i
efectiva. Les més recents són les següents:
1. Llei 30/2003, de 13 d'octubre, sobre mesures per a incorporar la valoració de l'impacte de gènere en les
disposicions normatives que elabori el Govern del Estat, la qual constata que les decisions polítiques que,
en principi, semblen no sexistes, podem tenir diferent impacte en les dones i en els homes.
2. Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a las persones en
situació de dependència, mitjançant la que es pretén configurar un sistema integrat que abordi des de una
perspectiva global el fenomen de la dependència.
3. Llei 3/2007, de 22 de març, per a la Igualtat Efectiva de dones i de homes, la qual té com finalitat
l'eliminació de totes les manifestacions de discriminació, directe o indirecta, per raó de sexe i promoció de la
igualtat real entre dones i homes en qualsevol dels àmbits de la vida i, en especial, en les esferes política,
civil, laboral, econòmica, social i cultural.
4. RD 432/2008, del 12 d'abril, que crea el Ministeri d'Igualtat, amb la finalitat de realitzar la proposta i
execució de les polítiques del Govern en matèria d'igualtat, lluita contra tota classe de discriminació i contra
la violència de gènere.
A més en matèria de violència de gènere s'han aprovat diverses lleis sent les més importants:
1. Llei 27/2003 de 31 de juliol, reguladora de l' Ordre de protecció de las víctimes de la violència domèstica,
d'acord amb la qual, i entre les mesures cautelars que el Jutge pot acordar, es troba l'ordre de protecció, per
aquells casos de violència domèstica en què resulti una situació objectiva de risc per a la víctima. Aquesta
ordre de protecció confereix un estatut integral, el qual comprendrà tant mesures penals la presó
provisional de l'agressor, la prohibició d'aproparse o comunicarse amb la víctima com mesures civils us
del domicili familiar, guarda i custòdia dels fills, la prestació d'aliments, així com aquelles altres mesures
d'assistència i protecció social que siguin necessàries per atorgar aquesta protecció integral.
2. La Llei Orgànica 11/2003 de 29 de setembre, de mesures concretes en matèria de seguretat ciutadana,
violència domèstica i integració social dels estrangers i la Llei Orgànica 15/2003 de 25 d'octubre van
modificar el Codi Penal i introduir el delicte de mal tractament domèstic.
3. La Llei Orgànica 1/2004 de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de
Gènere, resulta aplicable a les dones víctimes de violència exercida per els que són o han estat seus
cònjuges o els que estan o han estat lligats a elles per relacions d'afectivitat, encara que no hagi
convivència. La Llei estableix mesures de protecció integral, la finalitat de les quals és prevenir, sancionar i
eradicar aquesta violència i prestar assistència a les víctimes. Així ens trobem amb mesures de
sensibilització, prevenció, detecció i intervenció en els diferents àmbits: educatiu, sanitari, social, de la
publicitat, judicial, policial,.... A més, la Llei Orgànica 1/2004 de 28 de desembre, ha acordat la creació del
Jutjats de Violència sobre la Dona que coneixen tant de les causes penals (ordre de protecció, instrucció de
les causes penals, enjudiciament de les faltes...) com de les causes civils relacionades ( separacions,
divorci, relacions paternofilials, filiació...).
Dret Autonòmic
L'Estatut d'Autonomia de 2006 preveu com a valor i com a dret la igualtat i, a més, a l'article 19 estableix
que totes les dones tenen dret al lliure desenvolupament de llur personalitat i capacitat personal, i a viure
amb dignitat, seguretat i autonomia, lliures d'explotació, maltractaments i de tota mena de discriminació.
Amb anterioritat a l'aprovació de l'actual Estatut d'Autonomia cal destacar les següents actuacions:
1. En 1989 es va crear l'Institut Català de la Dona.
2. En abril de 2002 s'acorda el Pla integral de prevenció de la violència de gènere i d'atenció a les dones
que la pateixen.
3. El 21 d'octubre de 2003 s'estableix que els punts de coordinació de les ordres de protecció de les
víctimes de violència domèstica siguin les Oficines d'Atenció a la Víctima del Delicte.
4. Finalment, en 2005 s'aprova el Pla d'acció i de desenvolupament de les polítiques de dones (20052007),
entre els objectius del qual es troba aconseguir la transversalitat de les polítiques de govern per fer realitat la
Igualtat entre dones i homes.
També cal destacar diverses lleis del Parlament de Catalunya que han suposat un avenç en polítiques
d'igualtat, quan a l'equilibri entre la vida professional i privada i la violència de gènere:
1. La Llei 4/2001, de 9 d'abril, estableix que tota disposició de caràcter general ha d'anar acompanyada d'un
informe interdepartamental d'impacte de gènere de les mesures que estableix la disposició i va atribuir a
l'Institut Català de la Dona l'elaboració d'aquest informe.
2. La Llei 8/2006, de 5 de juliol, de mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral del personal
al servei de les Administracions Públiques de Catalunya, adopta diverses mesures per afavorir la conciliació
i l'equilibri entre els àmbits personal, laboral i familiar de les persones al servei de les Administracions de
Catalunya.
3. La Llei 5/2008, del 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista, on es reconeix el
caràcter innovador i exemplar de les actuacions polítiques dels ens locals en l'abordatge de la violència de
gènere i en l'establiment de protocols d'actuació conjunta que han inspirat bona part dels continguts
d'aquest text legal. Aquesta llei amplia el concepte legal de violència de gènere a tota violència que pateixen
les dones pel sol fet serho i estableix mesures integrals respecte a la prevenció, la detecció i la
sensibilització respecte a la violència de gènere i reconeix els drets de les dones que la pateixen a l'atenció,
l'assistència, la protecció, la recuperació i la reparació integral.
4. La Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, per la qual hi hagi
l'establiment de mesures d'acció positiva que afavoreixin l'accés a l'ocupació de les dones o l'eliminació de
situacions de discriminació en les seves condicions de treball, la millora de la formació, de l'ocupabilitat de
les dones i de la seva permanència en el mercat de treball i reconeixement del dret a la conciliació de la vida
personal i laboral i el foment d'una major corresponsabilitat entre dones i homes en l'assumpció de les
obligacions familiars.
5. Dins la Llei 7/2007, de 12 d'abril, de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic s'hi especifica l'obligació de les
administracions publiques d'adoptar Plans d'Igualtat referents a la pròpia organització:
Disposició addicional vuitena. Plans d'igualtat
1. Les Administracions Públiques estan obligades a respectar la Igualtat de tracte i d'oportunitats en l'àmbit
laboral i amb aquesta finalitat, hauran d'adoptar mesures dirigides a evitar qualsevol tipus de discriminació
laboral entre dones i homes.
2. Sense perjudici d'allò disposat en l'apartat anterior, les Administracions Publiques hauran d'elaborar i
aplicar un pla d'igualtat a desenvolupar en el conveni collectiu o acord de condicions de treball del personal
funcionari que sigui aplicable, en els termes previstos en aquest.
Els beneficis d'un Pla d'Igualtat per l'entitat més enllà de donar compliment a la legislació, redunden en
l'optimització dels recursos humans i dels processos per adequarlos al principi d'igualtat efectiva d'homes i
dones. També en l'Avantprojecte de llei per a una nova ciutadania i per a la igualtat de dones i homes, es
dóna especial rellevància a la necessitat que les administracions públiques desenvolupin mesures per
garantir la igualtat en l'àmbit intern i procedimental, i així s'explicita en el seu Títol II: Mecanismes per
garantir el dret a la Igualtat de dones i homes en l'administració pública. Dins d'aquest títol també s'hi
especifica l'obligació de les administracions locals en la implantació de Plans d'Igualtat de dones i homes:
Article 22. Plans d'Igualtat de dones i homes
1. Les Institucions de la Generalitat, l'Administració de la Generalitat i els organismes públics vinculats o que
en depenen, i l'Administració local de Catalunya, han d'aprovar, en el termini de dos anys des de l'entrada
en vigor d'aquesta Llei, un Pla d'Igualtat de dones i homes a desenvolupar en el conveni collectiu o acord
de condicions de treball, adreçat al personal que hi presta serveis, amb l'objectiu de garantir l'aplicació
efectiva del principi d'igualtat de tracte i d'oportunitats de dones i homes i eliminar la discriminació per raó de
sexe en relació a l'accés al treball remunerat, a la formació, a la promoció professional i a les condicions de
treball.
2. Aquest Pla ha de fixar els objectius concrets d'igualtat a assolir, les estratègies i pràctiques a adoptar per
a la seva consecució així com l'establiment de sistemes eficaços de seguiment i avaluació dels objectius
fixats.
3. El Pla ha de contemplar, entre d'altres, els àmbits d'actuació relatius a representativitat de les dones,
accés, selecció, promoció i desenvolupament professional, condicions laborals, conciliació de la vida
personal, laboral i familiar, violència masclista, prevenció de riscos laborals amb perspectiva de gènere,
comunicació no sexista, i estratègia i organització interna de l'organisme.
4. El Pla a què fa referència l'apartat 1 ha d'incloure mesures específiques per adequarlo a les peculiaritats
del personal docent, el personal sanitari, el personal investigador, el personal penitenciari, el personal
bomber, el personal agent rural i el personal dels cossos i forces de seguretat.
5. El Govern de la Generalitat ha de fomentar l'adopció de Plans d'igualtat de dones i homes del personal al
servei de l'Administració corporativa, els agents socials, les entitats sense afany de lucre i els consorcis.
6. Finalment, els articles 15 i 16 de la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes, els
quals regulen els Plans d'igualtat de dones i homes del sector públic i les Polítiques d'igualtat efectiva de
dones i homes en la funció pública, respectivament.
Eixos:
1. Incorporar la perspectiva de gènere en tots els àmbits de la gestió municipal.
Totes les polítiques municipals han d'incorporar la perspectiva de gènere en el seu àmbit d'actuació, ja que
d'aquesta manera ens assegurem que des de totes les àrees es tingui en compte la visió de la dona, tant en
les actuacions proposades com en la creació de recursos nous.
Objectius i accions positives:
1.1. Sensibilitzar al personal de l'administració pública, a les entitats privades, als collectius professionals i a
la societat en general sobre la igualtat d'oportunitats entre homes i dones.
· Desenvolupar cursos de formació del personal de l'Administració en igualtat d'oportunitats.
· Avaluació de la influència de les polítiques de gènere en les polítiques municipals des de tots els àmbits.
· Potenciar l'ús del llenguatge no sexista als materials i documents de l'Ajuntament.
· Establir les actuacions necessàries per al desenvolupament de polítiques d'igualtat.
1.2. Incloure la perspectiva de gènere en les actuacions desenvolupades per totes les àrees municipals
· Difondre la informació sobre els serveis i recursos destinats a les dones existents a Vilagrassa.
· Establir una bona coordinació entre els professionals dels recursos existents i collaborar en la realització
d'estratègies i actuacions.
· Collaborar amb les associacions de dones que hi ha al municipi que tinguin iniciatives per tal de fomentar
la igualtat d'oportunitats.
2. Millorar l'ocupació de les dones i l'accés a un lloc de feina digne.
L'accés al món laboral per part de les dones és un dels elements clau en les polítiques d'igualtat, ja que les
dones presenten uns índex d'atur més elevats que els homes i en molts casos realitzen feines que
s'exerceixen sense estar regularitzades. Alhora, en les condicions d'accés als diferents llocs de feina hi ha
una discriminació respecte als homes, tant a nivell contractual com de remuneració. Per aquests motius,
creiem que és convenient treballar per assolir la igualtat d'oportunitats i de condicions en l'àmbit laboral.
Objectius i accions positives:
2.1.Desenvolupar accions que garanteixin a les dones el dret a un treball digne i de qualitat.
· Fomentar la inserció laboral de collectius de dones amb més dificultats per trobar feina.
· Possibilitar l'accés de les dones a feines en relació amb el seu nivell d'estudis i amb contractes de qualitat,
així com també l'accés a llocs de direcció. Evitant així la segregació vertical i el sostre de vidre.
· Impulsar mesures informatives per al foment de la regulació de feines feminitzades que s'exerceixen sense
contracte.
· Fomentar la presència de dones en sectors de treball i activitats masculinitzades i viceversa, per tal
d'eradicar la segregació horitzontal.
2.2. Fomentar la participació de les dones en una formació ocupacional que correspongui a les seves
necessitats.
· Avaluar els interessos i necessitats, tant formatives com ocupacionals de les dones de Vilagrassa.
· Realitzar una guia de recursos formatius i ocupacionals del municipi.
· Orientar la formació cap a les noves necessitats d'ocupació.
· Afavorir en aquests cursos de formació la participació de les dones amb més dificultats d'inserció laboral.
2.3. Sensibilització de la societat en la conciliació de la vida laboral, familiar i personal.
· Realitzar campanyes que difonguin mesures per conciliar la vida laboral, familiar i personal.
· Accions de sensibilització en la conciliació familiar, laboral i personal en els diferents àmbits educatius.
2.4. Promoure la conciliació del temps laboral, personal i familiar.
· Posar en marxa projectes que tinguin com a objectiu la introducció de canvis en la societat per aconseguir
fer compatible les responsabilitats personals, familiars i laborals de les dones i els homes.
· Reconèixer públicament les empreses locals que faciliten la igualtat d'oportunitats entre dones i homes.
· Potenciar el desenvolupament i l'adequació dels serveis sociocomunitaris que facilitin la conciliació del
temps personal, laboral i familiar.
3. Promocionar la salut de les dones.
És evident que per la seva condició, les dones necessiten una atenció específica. Aquesta atenció ha d'anar
encaminada a la prevenció, promoció i sensibilització de totes les malalties i infeccions que poden afectar a
les dones en algun moment o altre del seu cicle vital. Així doncs, aspectes com la fibromialgia, el càncer de
mama o problemes de l'embaràs són qüestions que s'han d'abordar des d'un bon començament i oferint el
major de recursos possibles. Per tant, començarem sempre des de la prevenció ja que creiem que és la
millor manera de desenvolupar aquestes actuacions.
Objectius i accions positives:
3.1. Impulsar la prevenció de les dones en temes de salut a través de la formació i la sensibilització.
· Augmentar la informació sobre les malalties que més afecten les dones i sobre els processos que els són
propis (maternoreproductius, menopausa, etc.)
· Facilitar informació sobre els riscos físics, psíquics i socials derivats de l'activitat laboral.
· Fomentar hàbits de vida saludables com els beneficis de la pràctica d'activitat física i una alimentació
adequada.
3.2.Impulsar programes que tractin de forma especialitzada les malalties que afecten a les dones.
· Augmentar les accions respecte als grups de dones que requereixen una atenció específica en matèria de
salut.
· Donar suport als programes per la prevenció del càncer d'úter i de mama.
· Realitzar programes d'educació sexual i tallers dirigits a adolescents i joves que tractin el tema de la
sexualitat i l'afectivitat, així com també de malalties pròpies d'aquesta edat com l'anorèxia i la bulímia.
· Dur a terme campanyes informatives i de sensibilització sobre diverses temàtiques de salut tenint en
compte la perspectiva de gènere.
· Fomentar la promoció de la salut (exercici físic, alimentació saludable, higiene, consum de drogues,
mètodes anticonceptius, etc.) en funció de les necessitats de cada sector de població.
4. Fomentar la coeducació i la formació de les dones.
Per tal d'equiparar les desigualtats entre homes i dones que s'han anat desenvolupant al llarg del temps cal
treballar conjuntament des de la coeducació, ja que d'aquesta manera garantirem el lliure desenvolupament
de la persona independentment de quin sigui el seu sexe. Un punt en el que també s'ha d'avançar és amb la
utilització d'un llenguatge no discriminatori, sinó que sigui inclusiu i que representi de la mateixa manera a
homes i dones. Llavors serem capaços d'avançar i conviure cap a la coeducació i la igualtat d'oportunitats.
Objectius i accions positives:
4.1.Incloure tant en l'educació formal com en la no formal l'educació en igualtat d'oportunitats.
· Fomentar materials i recursos escolars no sexistes als centres educatius.
4.2.Garantir l'existència d'una oferta formativa i educativa que tingui en compte els diferents collectius de
dones, les seves necessitats i interessos, així com la seva disponibilitat horària.
4.3.Desenvolupar campanyes de sensibilització en base a la perspectiva de gènere, la igualtat d'oportunitats
i l'ús del llenguatge no sexista.
5. Lluitar contra les formes de violència exercides per homes o dones.
El principal objectiu que ens hem de marcar es lluitar perquè s'eradiquin totes les formes de violència, tant a
dones com a homes. Ja que actualment, encara passen desapercebudes moltes manifestacions de
violència; ja siguin assetjaments sexuals, o assetjaments per raó de sexe. Per aquest motiu hem de treballar
per canviar els valors socials existents per eradicar qualsevol tipologia de violència de gènere.
Objectius i accions positives
5.1. Prevenir la violència vers les dones.
· Campanya de sensibilització de la societat sobre la violència a les dones.
· Tallers formatius dirigits a tota la població sobre les causes i conseqüències de la violència vers les dones.
5.2. Eradicar la violència a les dones
· Oferir formació als professionals de les diferents àrees municipals que intervenen als punts d'informació i
d'atenció a les situacions de violència contra les dones, així com també als professionals de salut.
· Establir un protocol d'actuacions i coordinació entre els diferents serveis existents al municipi en els casos
de violència de gènere.
· Prioritzar l'accés de les víctimes de maltractament als diferents programes municipals existents.
· Millorar la qualitat dels serveis municipals existents adreçats a dones i ampliarlos.
6. Fomentar iniciatives socials que afavoreix la participació i la igualtat d'oportunitats entre homes i dones.
La dona ha de tenir els mateixos drets a participar i actuar en la vida social i associativa que l'home. És més,
ha d'aportar la seva visió amb veu i vot i participar en les dinàmiques culturals, esportives o d'oci.
D'aquesta manera i amb aquesta participació en els mecanisme de decisió serà molt més fàcil adequar
l'oferta existent a les seves necessitats, ja que en serà plena coneixedora.
Objectius i accions positives
6.1.Reconèixer i valorar el treball, la cultura i les activitats de les dones.
· Fer visible les aportacions socials i culturals de les dones al municipi.
· Impulsar iniciatives per donar a conèixer els diferents collectius de dones procedents de diferents països i
les seves cultures.
· Donar suport a la producció cultural de les dones.
· Fomentar la creació de serveis, programes i accions de suport per a prevenir i actuar davant situacions de
risc d'exclusió social i feminització de la pobresa.
6.2.Promoure la participació de les dones en l'oferta cultural, d'oci i de lleure que ofereix la ciutat.
· Oferir activitats culturals i d'oci adequades a les necessitats i interessos de les dones, així com collaborar
amb les associacions de dones del municipi.
· Fomentar la participació de les dones a totes les activitats socials, lúdiques i culturals del municipi.
· Fomentar, afavorir i recolzar la participació de les dones a la vida associativa del municipi.
Glossari
Per tal de fer més entenedor el Pla d'igualtat d'oportunitats de Vilagrassa considerem oportú explicar part de
la terminologia emprada en la redacció.
Acció positiva: Mesures dirigides a un grup determinat amb què es pretén suprimir i prevenir una
discriminació o compensar els desavantatges resultants d'actituds, comportaments i estructures existents.
Assetjament sexual: Qualsevol comportament, verbal o físic, de naturalesa sexual que contingui com a
propòsit o produeixi l'efecte d'atemptar contra la dignitat d'una persona, en particular quan es generi en un
entorn intimidatori, degradant o ofensiu.
Assetjament per raó de sexe: Qualsevol comportament realitzat en funció del sexe de la persona, amb el
propòsit o l'efecte d'atemptar contra la seva dignitat i de generar un entorn intimidatori, degradant o ofensiu.
Conciliació del treball i de la vida familiar i personal: Introducció de sistemes de permís per raons familiars i
del permís patern, d'atenció a la infància i a persones d'edat avançada i creació d'una estructura i
organització de l'entorn laboral que faciliti als homes i a les dones la combinació del treball i de les
responsabilitats familiars.
Igualtat d'oportunitats entre homes i dones: Inexistència de tota barrera sexista per a la participació
econòmica, política i social.
Integració de la perspectiva de gènere en el conjunt de les polítiques: Integrar sistemàticament les
situacions, prioritats i necessitats respectives de dones i homes en totes les polítiques, amb vista a
promoure la igualtat entre homes i dones i recórrer a totes les polítiques i mesures generals amb l'objectiu
específic d'aconseguir la igualtat, tenint en compte activament i obertament des de la fase de planificació,
els seus efectes quan s'apliquen, supervisen i avaluen.
Perspectiva de gènere: Tenir en consideració i prestar atenció a les diferències entre dones i homes en
qualsevol activitat o àmbit donats d'una política.
Segregació del mercat laboral: Concentració de dones i homes en un tipus i nivells diferents d'activitat i de
treball, on les dones es veuen abocades a una gamma més estreta d'ocupacions que els homes (segregació
horitzontal), i a llocs de treball inferiors (segregació vertical).
Segregació horitzontal: Concentració de dones i homes en sectors i treballs específics. Segregació vertical:
Concentració de dones i homes en graus i nivells específics de responsabilitats o de llocs de treball.
Sostre de vidre: Barrera invisible que es troben les dones en un moment determinat del seu
desenvolupament professional, de manera que, arribades a un punt, molt poques el flanquegen i la seva
carrera professional s'estronca. Les causes d'aquest estancament provenen en major part dels prejudicis
empresarials sobre la capacitat de les dones d'exercir llocs de responsabilitat, així com sobre la seva
disponibilitat laboral lligada a la maternitat i a les responsabilitats familiars i domèstiques ('sòl enganxós'),
activitats que solen coincidir amb les fases de l'itinerari professional lligades a la promoció professional.'
El que es fa públic per a general coneixement.
Vilagrassa, 9 de febrer de 2016
L'alcalde, Jordi Serés i Aguilar
------