Convenio Colectivo de Emp... de Lleida

Última revisión
13/10/2015

C. Colectivo. Convenio Colectivo de Empresa de CONSELL COMARCAL DE LES GARRIGUES (25100092142015) de Lleida

Empresa Provincial. Versión VIGENTE. Validez desde 15 de Abril de 2014 en adelante

Tiempo de lectura: 50 min

Tiempo de lectura: 50 min

Documento oficial en PDF(Páginas 5-24)

Conveni Pacte del personal laboral i funcionari del Consell Comarcal de les Garrigues 2014-2015 (codi de conveni num. 25100092142015). (Boletín Oficial de Lleida num. 196 de 13/10/2015)

Vist el text del Conveni-Pacte del personal laboral i funcionari del Consell Comarcal de les Garrigues per al període 15.04.2014 a 31.12.2015, subscrit per les parts negociadores el dia 15 d'abril de 2014, i de conformitat amb el que disposa l'article 38 de la Llei 7/2007, de 12 d'abril, de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, l'article 2 del Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball i el Decret 63/2015, de 28 d'abril de reestructuració del Departament d'Empresa i Ocupació, i altres normes d'aplicació,

RESOLC

- 1 Disposar la inscripció Conveni-Pacte del personal laboral i funcionari del Consell Comarcal de les Garrigues per al període 15.04.2014 a 31.12.2015 (codi de conveni núm. 25100092142015), al Registre de convenis i acords col·lectius de treball en funcionament amb mitjans electrònics dels Serveis Territorials del Departament d'Empresa i Ocupació a Lleida, amb notificació a la Comissió negociadora.

- 2 Disposar que el text esmentat es publiqui al Butlletí Oficial de la Província de Lleida.

Lleida, 6 d'octubre de 2015

El director dels Serveis Territorials d'Empresa i Ocupació a Lleida, Octavi Miarnau i Roca

Conveni-Pacte del personal laboral i funcionari del Consell Comarcal de les Garrigues per al període 15.04.2014 a 31.12.2015

Transcripció literal del text signat per les parts

Conveni/pacte del personal del Consell Comarcal de les Garrigues

Capítol 1. Disposicions generals

Article 1. Àmbit personal

Aquest Conveni/pacte és d'aplicació al personal laboral i funcionari que presta els seus serveis al Consell Comarcal de les Garrigues.

Queda exclòs de l'àmbit d'aplicació d'aquest Conveni el personal de lliure designació.

Article 2. Àmbit temporal

a) Vigència

Aquest Conveni/pacte entrarà en vigor l'endemà de la seva signatura i tindrà vigència fins al 31 de desembre de 2015.

b) Pròrroga i denúncia

Aquest Conveni/pacte s'entén prorrogat tàcitament per períodes anuals successius si no es produeix l'oportuna denúncia en els dos darrers mesos de la seva vigència. Quant a la negociació, podrà ser total o parcial en funció de les propostes plantejades per les parts.

Un cop denunciat, es procedirà a constituir una Comissió negociadora en el termini d'un mes des de la recepció de l'escrit de denúncia; la part receptora haurà de respondre a la proposta de negociació i ambdues parts podran establir ja un pla de negociació.

Denunciat el present conveni, el seu contingut normatiu es mantindrà en vigor en tant no s'arribi a un acord sobre un nou conveni.

Article 3. Comissió de Seguiment Paritària

Dins dels 15 dies següents al de l'entrada en vigor d'aquest Conveni/pacte s'ha de constituir una Comissió de Seguiment integrada pels representants sindicals legalment elegits i pel mateix nombre de representants per part del Consell Comarcal.

Les funcions d'aquesta Comissió són les de control, seguiment i compliment del Conveni/pacte, i també la resolució dels conflictes d'interpretació de caràcter general que puguin sorgir, i tots els seus acords són vinculants. Cal elegir els respectius suplents per cobrir les possibles absències dels membres titulars.

La Comissió s'ha de reunir a petició de qualsevol de les parts. Es poden crear subcomissions paritàries per a temes concrets. Aquestes subcomissions poden dictar informes que s'han de portar a la Comissió Paritària, la qual ha de dictar-ne l'acord vinculant.

Capítol 2. jornada i règim laboral

Article 4. Jornada de treball

La jornada ordinària de treball efectiu és de 37 hores i 30 minuts en còmput setmanal de dilluns a divendres.

Article 5. Horari

5.1 L'horari de treball és continuat i es realitza mitjançant la permanència obligada del personal de 8 a 15 hores, de dilluns a divendres, excepte el personal de neteja que serà de 15 a 22 hores. En el període d'hivern, comprès entre l'1 d'octubre i el 31 de maig, el personal amb horari continuat, les 2 hores i 30 minuts restants de jornada setmanal es realitzaran a partir de les 15.30 hores, excepte el personal de neteja que les realitzarà els dissabtes al matí.

5.2 No obstant, en horari d'hivern, el personal que realitza l'horari continuat pot disposar de fins a 10 minuts de cortesia per incorporar-se al seu lloc de treball.

Dues vegades al mes es pot començar la jornada fins a 30 minuts després de l'inici de l'horari de permanència obligada. En aquest supòsit, el temps deixat de treballar s'ha de recuperar un cop finalitzada la jornada de treball.

Per imprevistos familiars justificats la jornada de treball pot iniciar-se 30 minuts més tard de l'horari habitual, però caldrà recuperar aquest temps en la mateixa jornada.

Per als serveis que s'hagin de realitzar fora de l'horari habitual, es pot establir la possibilitat de treballar els dissabtes i diumenges, que s'hauran de compensar.

5.3. En el període d'estiu, comprès entre l'1 de juny i el 30 de setembre, ambdós inclosos, la jornada ordinària és de 35 hores de treball efectiu en còmput setmanal de dilluns a divendres.

Totes les persones que no facin jornada de treball de 37 hores i 30 minuts no tenen reducció de jornada.

Article 6. Control d'horaris

És obligatori el compliment de l'horari esmentat anteriorment per a tot el personal que presta els seus serveis al Consell Comarcal. L'horari s'ha de controlar mitjançant un fixador. S'ha de redactar un reglament que desenvolupi l'horari i les normes per complir-lo.

Per als serveis que per a la seva prestació han de realitzar un horari diferent a l'horari habitual del Consell, s'ha d'establir en el reglament el sistema de control i de compensació dels horaris.

Article 7. Necessitats dels serveis

Els horaris establerts en aquest conveni tenen la finalitat de donar resposta a les necessitats i al bon funcionament dels serveis públics i es realitzen sempre que se'n garanteixi una prestació adequada.

L'horari de la treballadora familiar, de les acompanyants i del xofer poden variar depenent de les necessitats del servei, justificades d'acord amb aquest personal.

Article 8. Garantia de la prestació dels serveis públics

8.1. Per tal de garantir la prestació correcta dels serveis que es considerin essencials i/o d'atenció al ciutadà, el Consell mitjançant els seus òrgans de personal pot establir, excepcionalment, que es faci l'horari diferent a l'actual sempre que estigui degudament motivat i justificat, amb el concurs dels treballadors/es afectats/des i els seus representants legals.

8.2. Amb l'objectiu de millorar el servei públic, la Comissió Paritària ha de determinar els serveis que es considerin essencials per garantir la prestació adequada dels serveis públics.

Article 9. Dies i tardes festius

9.1. Tenen la consideració de dies festius els que siguin aprovats pel Departament d'Empresa i Ocupació i els dies 24 i 31 de desembre, excepte en els casos que la prestació del servei sigui obligatòria i/o suposi un cost pel Consell.

Els dies festius, si coincideixen en dissabte o diumenge es compensaran en dies personals. En el cas del personal de neteja, si coincideixen en dissabte, haurà de recuperar les 2,5 hores, que treballa en dissabte, durant la setmana.

9.2. Són festa les tardes de les dues setmanes de Nadal i la tarda de la setmana de Setmana Santa.

Article 10. Descans diari

El personal acollit en aquest Conveni/pacte gaudeix d'un descans diari de 30 minuts per als treballadors/es amb jornada laboral continuada de més de 5 hores. Aquest descans es comptabilitza a tots els efectes com a treball efectiu.

Article 11. Règim disciplinari

S'ha d'aplicar el règim disciplinari vigent a la Generalitat de Catalunya en cada moment.

Capítol 3. vacances, permisos i llicències

Article 12. Vacances

Les vacances anuals retribuïdes són de 22 dies laborables per cada any complet de servei. Si el temps de servei és menor d'un any, les vacances són proporcionals al temps treballat.

El dia 15 de maig s'han d'haver presentat totes les sol·licituds de vacances. L'empresa ha de resoldre les sol·licituds i comunicar aquesta resolució als treballadors a principis de juny.

Per a tots els treballadors, 15 dies de vacances s'han de gaudir preferentment durant els mesos de juny, juliol, agost i setembre de cada any i com a màxim, en tres períodes, que s'han de distribuir segons les necessitats del servei i els 7 dies restants es podran gaudir aleatoris, o sigui, com els dies personals.

Així mateix, es poden gaudir les vacances després del part.

Un cop comunicada la resolució de les sol·licituds de les vacances al personal, si abans de gaudir-ne la persona interessada causa baixa per IT, no perd aquest dret i ha de gaudir-les abans de finalitzar l'any natural.

Si un treballador ha de modificar les seves vacances com a conseqüència d'una baixa mèdica i això produeix conflicte d'interessos amb altres treballadors/es del mateix servei, aquests últims tenen preferència sobre l'altre.

Article 13. Permisos retribuïts

El personal, prèvia justificació adequada segons els casos, té dret a sol·licitar permisos retribuïts pel temps i les causes següents:

a) Permís per naixement, adopció o acolliment.

El progenitor o progenitora que no gaudeix del permís per maternitat té dret a un permís de cinc dies laborables consecutius dins els deu dies següents a la data de naixement, o a l'arribada del menor o la menor adoptat o acollit a la llar familiar en el cas d'adopció o acolliment. En el cas de part, adopció o acolliment múltiple, la durada del permís s'amplia a deu dies, laborables consecutius, si es tracta de dos fills i a quinze dies, laborables consecutius, si en són tres o més.

La concessió del permís no està condicionada a les necessitats del servei.

b) Permís per maternitat.

Durada de 16 setmanes ininterrompudes, ampliables en el supòsit de discapacitat del fill en 2 setmanes més i, en el cas d'acolliment o adopció múltiple, també ampliable en 2 setmanes més per cada fill a partir del segon. En pot gaudir qualsevol progenitor.

En cas que l'altre progenitor, sempre que tingui la guarda legal del fill, pot fer ús de tot el permís de maternitat, o de la part que en resti, en el cas de mort o malaltia incapacitant de la mare o en el cas de guarda legal exclusiva.

En cas de maternitat biològica, el període de permís pot començar abans o immediatament després del part. Les 6 setmanes posteriors al part són de descans obligatori per a la mare.

En cas d'adopció o acolliment, tant preadoptiu com permanent o simple, el permís es computa a partir de la sentència judicial o resolució administrativa corresponent.

Si és necessari el desplaçament previ dels progenitors al país d'origen de l'adoptat, en els casos d'adopció o acolliment internacional, es té dret, a més, a un permís de fins a dos mesos de durada, període durant el qual es percebran exclusivament les retribucions bàsiques.

Independentment d'aquest permís de 2 mesos, si es tracta d'una adopció internacional, el permís pot començar fins a 6 setmanes abans de la resolució judicial per la qual es constitueix l'adopció o la decisió administrativa o judicial d'acolliment.

Es pot gaudir d'aquest permís a temps parcial, d'una manera ininterrompuda. La distribució del temps s'ha d'acordar entre la persona afectada i l'òrgan competent per a la concessió del permís. La mare biològica només pot fer aquesta maternitat parcial a partir de la sisena setmana després del part.

La maternitat parcial és incompatible amb els permisos de lactància i per atendre fills prematurs i amb la reducció de la jornada per guarda legal.

El progenitor que gaudeix del permís de maternitat pot optar perquè l'altre progenitor en gaudeixi una part determinada i ininterrompuda. Aquest permís es pot distribuir tal com decideixi el progenitor que gaudeixi de la primera part i es pot gaudir bé de manera simultània, bé de manera successiva, sense superar les 16 setmanes o el temps que correspongui en el cas de part, acolliment o adopció múltiple.

L'opció exercida per un progenitor en iniciar-se el període de permís en favor de l'altre progenitor pot ser revocada en qualsevol moment si s'esdevenen fets que fan inviable l'aplicació d'aquesta opció (absència per malaltia o accident, abandonament de la família, violència o altres causes), llevat que aquests tres darrers casos siguin imputables al primer progenitor.

Durant el gaudi d'aquest permís, es pot participar en els cursos de formació que convoqui l'Administració.

c) Permís de paternitat

El progenitor, sens perjudici del dret al permís per maternitat, té dret a un permís de paternitat de quatre setmanes consecutives.

El progenitor pot gaudir d'aquest permís durant el període que va des de l'acabament del permís per naixement del fill, des de la resolució judicial per la qual es constitueix l'adopció o a partir de la decisió administrativa o judicial d'acolliment, i fins que acabi el permís per maternitat, o també immediatament després de l'acabament d'aquest permís.

És aplicable exclusivament als pares, amb l'excepció de les famílies monoparentals, en què també pot gaudir d'aquest permís el progenitor a continuació del de maternitat.

En cas de naixement, adopció o acolliment per part de famílies homosexuals, pot gaudir-ne, independentment del gènere, el membre que no gaudeix del permís de maternitat.

Si el gaudiment del permís de maternitat és compartit, és opció dels progenitors sol·licitar-ne el gaudiment per part de l'un o l'altre membres.

d) Permís per lactància

Dóna dret a una hora diària d'absència del lloc de treball, que pot ser dividida en dues fraccions de trenta minuts.

En cas de part, adopció o acolliment múltiple, el permís s'incrementa proporcionalment.

La durada és fins els 12 mesos del fill, per normativa bàsica, i s'inicia després del permís de maternitat.

A petició de la persona interessada, les hores del permís es poden compactar per gaudir-ne en jornades senceres de treball consecutives o repartides per setmanes.

Si tant el pare com la mare són treballador/a de la mateixa empresa, només un d'ells pot exercir aquest dret.

e) Permís per atendre fills prematurs.

En el cas de naixement d'un fill o filla prematur o que hagi d'ésser hospitalitzat a continuació del part, s'atorga un permís equivalent al temps d'hospitalització fins a un màxim de tretze setmanes. Aquest permís s'inicia a partir del finiment del permís per maternitat o de la setzena setmana posterior al part, l'adopció o l'acolliment.

Els empleats públics també tenen dret a absentar-se de la feina durant un màxim de dues hores diàries percebent les retribucions íntegres. Així mateix, tenen dret a reduir la seva jornada de treball fins a un màxim de dues hores, amb la disminució proporcional de les retribucions.

f) Permís prenatal

Les dones embarassades tenen dret a absentar-se del lloc treball per a assistir a exàmens prenatals i a tècniques de preparació per al part, durant el temps necessari per a dur a terme aquestes pràctiques, amb la justificació prèvia de la necessitat de fer-ho dins la jornada de treball.

Les parelles que opten per l'adopció o l'acolliment permanent o preadoptiu tenen dret a absentar-se del lloc de treball per a dur a terme els tràmits administratius requerits per l'administració competent fets a Catalunya, durant el temps necessari, amb la justificació prèvia que s'han de fer dins la jornada de treball.

g) Permís per atendre fills discapacitats.

Els progenitors amb fills discapacitats tenen dret conjuntament a permisos d'absència del lloc de treball per assistir a reunions o visites en els centres educatius especials o sanitaris on rebin suport.

Tenen dret a dues hores de flexibilitat horària diària per poder conciliar els horaris dels centres d'educació especials o dels altres centres on el fill discapacitat rep atenció.

Es pot atorgar també als treballadors amb fills discapacitats un permís per assistir a reunions de coordinació ordinària amb finalitats psicopedagògiques amb el centre d'educació especial o d'atenció precoç on rebi tractament el fill o filla.

h) Permís per mort d'un familiar

1. En el cas d'un familiar dins el primer grau de consanguinitat o afinitat, 3 dies laborals quan el fet es produeixi a la mateixa localitat, i 5 dies laborals quan es produeixi en una localitat diferent, a excepció del cònjuge o fills que s'han de concedir 8 dies laborals.

2. Quan el familiar és de segon grau de consanguinitat o afinitat, 2 dies laborals quan el fet es produeixi a la mateixa localitat i 4 dies laborals si es produeix en una localitat diferent.

3. Si es tracta de familiars de tercer grau es disposa del temps indispensable per assistir a l'enterrament, que com a màxim és d'un dia laboral.

Aquest permís s'ha de gaudir en el termini de 15 dies des del fet causant.

i) Permís per malaltia greu o intervenció quirúrgica d'un familiar.

1. En el cas d'un familiar dins el primer grau de consanguinitat o afinitat, 3 dies laborals quan el fet es produeixi a la mateixa localitat, i 5 dies laborals quan es produeixi en una localitat diferent.

2. Quan el familiar és de segon grau de consanguinitat o afinitat, 2 dies laborals quan el fet es produeixi a la mateixa localitat i 4 dies laborals si es produeix en una localitat diferent.

j) Permís per matrimoni

1. El permís per raó de matrimoni o per inici de convivència, en el cas de les unions estables de parella, té una durada de quinze dies naturals consecutius. Els cònjuges o convivents en poden gaudir dins el termini d'un any a comptar de la data del casament o de l'inici de la convivència.

2. En el cas de les unions estables de parella, el desplegament reglamentari d'aquesta llei ha d'establir mecanismes amb efectes equivalents als de permís.

k) Permís per matrimoni d'un familiar.

S'ha de concedir un permís d'un dia laboral d'absència del lloc de treball per matrimoni d'un familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat. Aquest permís és ampliable a dos dies laborals si el matrimoni és fora de Catalunya.

l) Permís sense retribució per atendre un familiar.

Es poden concedir permisos sense retribució per a atendre un familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat per un període mínim de deu dies i màxim de tres mesos, prorrogable, excepcionalment, fins a tres mesos més. Aquest permís és incompatible amb l'autorització de compatibilitat, que resta suspesa d'ofici fins al finiment del permís i no computa com a temps treballat a l'efecte de les vacances ni dels permisos per assumptes personals.

Quan el familiar sigui de primer grau es tindrà dret a sol·licitar una reducció de fins el 50% de la jornada laboral, amb caràcter retributiu, per raons de malaltia molt greu i per un plaç màxim d'1 mes.

En el cas d'haver-hi més d'un titular pel mateix fet causant, el temps es podrà prorratejar entre ells, respectant el termini màxim d'un mes.

m) Permís per situacions de violència

Les dones víctimes de situacions de violència de gènere que, per aquest motiu, s'hagin d'absentar del lloc de treball tenen dret que aquestes faltes d'assistència es considerin justificades d'acord amb el que determinin els serveis socials, policials o de salut corresponents. Així mateix, tenen dret a les hores de flexibilitat horària que, d'acord amb cada situació concreta, siguin necessàries per a llur protecció o assistència social.

n) Permís de flexibilitat horària recuperable.

Es poden autoritzar permisos d'absència del lloc de treball d'un mínim d'una hora i un màxim de set per a visites o proves mèdiques d'ascendents o descendents fins al segon grau de consanguinitat o afinitat i per a reunions de tutoria amb els docents responsables dels fills.

El temps d'absència l'ha de recuperar la persona afectada durant la mateixa setmana en què gaudeix del permís, tenint en compte les necessitats del servei. Aquests permisos poden ésser puntuals o periòdics.

o) Permís per trasllat de domicili.

S'han de concedir 2 dies laborals per trasllat de domicili si és dins la mateixa localitat, i 3 dies laborals si comporta trasllat a una altra localitat.

p) Permís per funcions sindicals, de formació sindical o de representació del personal.

Es pot disposar de llicència per a l'exercici de funcions sindicals, de formació sindical o de representació de persona, durant les hores que la llei estableix al mes.

q) Permís per assistir a exàmens i altres proves d'avaluació.

1. Per assistir a exàmens finals en centres oficials, durant els dies de la seva celebració.

2. El temps indispensable en el cas d'altres proves definitives d'avaluació i alliberadores de matèria en els centres oficials.

r) Permís per deures inexcusables de caràcter públic i/o personal.

Durant el temps indispensable per al seu compliment o el que legalment s'estableixi.

s) Permís per adopció o acolliment familiar d'un menor.

En el cas d'adopció o acolliment, tant preadoptiu com permanent, de menors de fins a sis anys, el permís té una durada de setze setmanes ininterrompudes, ampliables en el supòsit d'adopció o acolliment múltiple en dues setmanes més per fill o filla a partir del segon, comptades, a elecció de la treballadora, bé a partir de la decisió administrativa o judicial d'acolliment, bé a partir de la resolució judicial per la qual es constitueix l'adopció.

La durada del permís és, així mateix, de setze setmanes en els supòsits d'adopció o acolliment de menors més grans de sis anys, si es tracta d'infants discapacitats o minusvàlids, o en els casos que, per llurs circumstàncies i experiències personals o perquè provenen de l'estranger, tenen especials dificultats d'inserció social i familiar, acreditades degudament pels serveis socials competents.

En el cas que la mare i el pare treballin, el permís s'ha de distribuir a opció de les persones interessades, que en poden gaudir de manera simultània o successiva, sempre en períodes ininterromputs.

En els casos en què gaudeixin simultàniament de períodes de descans, la suma dels períodes no pot excedir les setze setmanes o les que corresponguin en el cas d'adopció o acolliment múltiple.

t) Permís per adopció internacional

En els supòsits d'adopció internacional, si cal el desplaçament previ dels pares al país d'origen de l'infant adoptat, el permís establert per a cada cas en aquest apartat es pot iniciar fins a quatre setmanes abans de la resolució per la qual es constitueix l'adopció.

u) Permís per assumptes personals

Els treballadors/es disposen de 4 dies de permís a l'any, per any treballat, en concepte d'assumptes personals sense justificació, que es poden fer des del 15 de gener de l'any en curs fins al 14 de gener de l'any següent. Els dies de permís s'han de demanar prèviament amb 2 dies d'antelació, a excepció de casos d'urgència, i la seva concessió està subordinada a les necessitats del servei. El permís per assumptes personals ha de ser sempre de dies sencers. En cas que el treballador/a no hagi complert un any prestant els seus serveis al Consell Comarcal de les Garrigues, aquests dies de permís han de ser proporcionals al temps treballat.

En el cas que el còmput d'hores anuals treballades sigui superior a l'establert a l'EBEP es compensaran, aquestes hores, en dies personals addicionals.

v) Permís per assistència mèdica

És el temps indispensable per a les visites als metges de medicina general i especialistes del treballador/a, i és necessària la presentació del justificant.

w) Permís per hores a recuperar. S'estableix el dret a 12 hores trimestrals per a afers propis extraordinaris amb caràcter de recuperables. La utilització d'aquestes hores s'ha de fer d'acord amb les necessitats del servei.

Aquestes hores s'han de demanar amb antelació, i abans de ser utilitzades han d'haver estat autoritzades.

Article 14. Llicències i excedències no retribuïdes

a) Llicència per assumptes propis.

Poden concedir-se llicències per assumptes propis sense retribució. La seva durada acumulada no pot excedir en cap cas els sis mesos cada dos anys. Passats els dos anys des de la primera llicència, es torna a disposar de sis mesos més de llicència. La concessió d'aquesta llicència està subordinada a les necessitats del servei.

El temps de llicència computa a efectes d'antiguitat i hi ha reserva del lloc de treball.

b) Llicència per realitzar estudis

Poden concedir-se llicències per realitzar estudis sobre matèries directament relacionades amb el lloc de treball, els dies durant els quals tinguin lloc, sempre que hi hagi un informe favorable del cap de la unitat orgànica en la qual el treballador presta els serveis.

Si aquesta llicència es concedeix per interès de l'Administració, el treballador té dret a percebre totes les seves retribucions.

El temps de llicència computa a tots els efectes (triennis, jubilació, drets passius) i hi ha reserva del lloc de treball durant el temps de la llicència.

c) Llicència per exercir funcions sindicals

Ha de ser el sindicat que proposa l'alliberament qui en trameti la sol·licitud.

En relació amb els articles 13 i 14, qualsevol modificació de la Llei de la funció pública que es produeixi en benefici dels treballadors ha de negociar-se en el moment en què tingui lloc.

d) Excedència voluntària

Té dret a excedència voluntària qui ho sol·liciti i tingui, almenys, un any d'antiguitat a l'empresa.

L'excedència voluntària té una durada mínima d'un any i no computa a efectes de reconeixement de triennis.

Durant els dos primers anys d'excedència es té dret a reserva del lloc de treball.

e) Excedència voluntària per tenir cura d'un fill/a

Es pot sol·licitar en qualsevol moment a partir del naixement o de la sentència o la resolució judicial de constitució de l'adopció o acolliment.

Té una durada màxima de tres anys, a comptar de la data del naixement o de la sentència o la resolució judicial en el cas d'acolliment o adopció, i es pot gaudir de forma fraccionada.

Aquest període d'excedència computa a efectes de triennis, grau i drets passius, i comporta reserva de plaça i destinació.

f) Excedència per atendre un familiar.

L'excedència voluntària per tenir cura de familiars fins al segon grau de consanguinitat o afinitat inclòs, amb la condició que no es pugui valer i no pugui exercir cap activitat retribuïda, pot ser atorgada per un període de tres mesos i màxim de tres anys.

El període d'excedència computa a efectes de coneixement de triennis, de consolidació del grau personal i es té dret a la reserva del lloc de treball amb destinació definitiva.

g) Excedència per al manteniment de la convivència

Es pot sol·licitar per una durada mínima de dos anys i màxima de quinze anys, si el cònjuge o la cònjuge o el/la convivent ha de residir en un altre municipi perquè hi ha obtingut un lloc de treball estable.

El període d'excedència no computa als efectes de triennis, de grau personal i de drets passius, i comporta reserva de plaça i destinació.

h) Excedència per violència de gènere

S'atorga a les dones víctimes de la violència de gènere pel temps que ho sol·licitin.

Aquest període d'excedència computa a efectes de triennis, grau i drets passius , i comporta reserva del mateix lloc de treball durant sis mesos, sens perjudici que es pugui ampliar aquest termini, d'acord amb el que disposa la normativa sobre violència de gènere.

Article 15. Reducció de jornada

15.1. Reducció de jornada d'un terç o de la meitat amb dret al 80 % o al 60 % de les retribucions.

Es pot gaudir d'aquesta reducció de jornada en els supòsits següents:

a) Per tenir cura d'un fill o filla menor de sis anys, sempre que se'n tingui la guarda legal.

b) Per tenir cura d'una persona amb discapacitat psíquica, física o sensorial que no faci cap activitat retribuïda, sempre que se'n tingui la guarda legal.

c) Per tenir a càrrec un familiar, fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, amb una incapacitat o disminució reconeguda igual o superior al 65 % o amb un grau de dependència que li impedeixi ser autònom, o que requereixi dedicació o atenció especial.

d) Les dones víctimes de la violència de gènere, per a fer efectiva llur protecció o llur dret a l'assistència social íntegra.

e) Es pot concedir la compactació de la jornada d'un terç amb dret al 80% de les retribucions. Aquesta concessió està subordinada a les necessitats del servei.

15.2. Reducció de jornada amb reducció proporcional de retribucions

Sense perjudici del que estableix el punt 15.1, les persones que per raó de guarda legal tenen cura directa d'un fill o filla menor de dotze anys poden gaudir d'una reducció d'un terç o de la meitat de la jornada, amb la reducció proporcional de retribucions. Només si les necessitats del servei ho permeten, aquesta reducció pot ser d'una altra fracció de jornada, que ha d'ésser en tot cas d'entre la vuitena part i la meitat de la jornada.

15.3. Reducció de jornada per discapacitat legalment reconeguda

Les persones amb discapacitat legalment reconeguda que han de rebre tractament en centres públics o privats tindran dret a una reducció de la jornada pel temps necessari, amb la totalitat de les retribucions, justificant la necessitat del tractament i en horari laboral.

15.4. Reducció de jornada per tenir cura de fill/a de càncer o malaltia greu

Sempre que ambdós progenitors, adoptants o acollidors de caràcter preadoptiu o permanent treballin, dóna dret a una reducció de la jornada d' almenys la meitat de la durada d'aquella, percebent les retribucions íntegres a càrrec dels pressupostos de la Corporació, per a la cura, durant l'hospitalització i tractament continuat, del fill/a menor d'edat afectat per càncer (tumors malignes, melanomes o carcinomes) o per qualsevol altra malaltia greu que impliqui un ingrés hospitalari de llarga durada i requereixi la necessitat de la seva cura directa, contínua i permanent acreditat per l'informe del Servei Públic de la Salut o, en el seu cas, de l'entitat sanitària concretada corresponent i, com a màxim, fins que el menor compleixi els 18 anys.

La concessió de les reduccions de jornada és incompatible amb el desenvolupament de qualsevol altra activitat econòmica, remunerada o no remunerada, durant l'horari que sigui objecte de la reducció.

Article 16. Altres permisos

També són d'aplicació els altres permisos, retribuïts i no retribuïts, que figuren en la Llei 8/2006, de 5 de juliol, de mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral del personal al servei de les administracions públiques de Catalunya i que no figuren en l'exposició d'aquest conveni.

Capítol 4. promoció professional i permutes

Article 17. Selecció i contractació de personal

El Consell Comarcal es compromet a realitzar la selecció i la contractació del personal en els principis de publicitat, igualtat, mèrit i capacitat.

El procediment per a l'ocupació de les vacants del personal fix s'ha de fer mitjançant els següents procediments i ordre de prelació:

1r) Convocatòria permanent i oberta de reingrés. Pel que fa al procediment, s'han d'atendre les peticions de reingrés per categories i/o especialitats segons les places vacants durant tot l'any, sempre que existeixi vacant corresponent a la mateixa categoria o inferior que la que tenia assignada el treballador abans d'obtenir l'excedència.

2n) Concurs oposició o concurs de promoció interna. Hi pot participar el personal laboral que estigui classificat en el nivell o categoria professional immediatament inferior al de la plaça convocada, sempre que en tingui la titulació específica i amb una antiguitat mínima de 6 mesos.

3r) Concurs oposició lliure. Obert a tothom.

4t) Concurs lliure. Obert a tothom.

Article 18. Provisió de places

1. En totes les proves selectives que siguin objecte de concurs, concurs oposició i oposició lliure, s'ha d'informar de les bases els representants legals del personal abans que les aprovi el Ple del Consell.

2. El Consell Comarcal es compromet a cobrir per promoció interna un mínim del 50 % de les vacants produïdes a la plantilla o les places que es convoquin per oferta pública.

3. Els requisits exigits per al personal del Consell Comarcal per prendre part en la promoció interna són:

a) Estar en possessió de la titulació per al grup a què es desitgi accedir, o allò que legalment s'estableixi per a la promoció del grup D al C (5 anys i un curs, o 10 anys d'antiguitat en el grup inferior).

b) Tenir una antiguitat mínima de sis mesos com a personal laboral fix en el grup al qual pertany.

c) Estar en situació de servei actiu.

El personal que accedeix a una plaça vacant mitjançant promoció interna té preferència a escollir d'entre les places existents per ordre de puntuació en el concurs o concurs oposició.

El personal que accedeix al torn de promoció interna queda eximit de pagar els drets d'examen.

4. Igualment, es garanteix la promoció horitzontal entre els treballadors/es laborals que pertanyen al mateix grup mitjançant el sistema de concurs, sempre que posseeixin la titulació exigida.

5. Si el Consell estableix llocs de treball amb càrrec de comandament s'hi pot accedir mitjançant concurs de mèrits intern.

Article 19. El Tribunal

El Consell Comarcal ha de designar per a cada convocatòria de provisió de places la composició d'un tribunal que ha d'estar format d'acord amb la normativa vigent.

Article 20. Contractació

Els llocs de treball que constitueixin activitat regular, normal i permanent del Consell Comarcal han de ser ocupats amb caràcter general per personal laboral fix.

La selecció de personal temporal laboral s'ha de realitzar d'acord amb criteris objectius mitjançant concurs i tenint en compte les persones inscrites a la borsa de treball del Consell Comarcal.

La temporalitat màxima dels contractes és la que marca la llei més un any, a partir dels quals s'ha de proveir la plaça mitjançant les proves selectives corresponents.

Quan les necessitats del funcionament dels serveis ho requereixin, s'ha de contractar personal laboral temporal.

S'ha d'utilitzar la contractació amb caràcter d'urgència per cobrir amb la major brevetat possible les baixes produïdes per incapacitat temporal (IT).

El cessament d'aquest personal temporal interí té lloc quan es reintegri a la feina el titular substituït, finalitzades les tasques per a les quals ha estat contractat.

S'ha de crear una borsa de treball integrada per aquelles persones que hagin superat les proves d'aptitud de les diferents convocatòries públiques i no hagin obtingut plaça.

El Consell ha de notificar als representants/es del personal les contractacions realitzades, d'acord amb la Llei 2/1991, de 7 de gener.

Les places que formen part de l'oferta d'ocupació s'han de publicar en el Butlletí Oficial de la Província (BOP) o en el Diari Oficial de la Generalitat (DOGC).

El personal de nou ingrés amb qui s'hagi formalitzat un contracte laboral ha de superar el període de prova següent:

- Treballadors dels grups A i B : 4 mesos.

- Treballadors dels grups C i AP: 2 mesos.

La contractació eventual es regirà per la normativa vigent en cada moment.

En els llocs de treball en què es detecti la situació de degoteig constant de contractacions per reforç, acumulació de tasques, càrrega de treball, etc., s'han de crear les places fixes en la plantilla si aquesta circumstància es repeteix durant un període de dos anys.

El personal que desitgi voluntàriament cessar de l'empresa ho ha de comunicar mitjançant un escrit adreçat al president del Consell amb una antelació mínima de 15 dies.

Article 21. Permutes

Es considera permuta el trasllat entre el personal de les diferents administracions locals i la Generalitat que pertanyin a la mateixa categoria.

El president del Consell ha d'autoritzar la permuta prèvia petició de la persona interessada i no ha de perjudicar cap dret del personal.

Article 22. Comissions de serveis

1. La comissió de serveis té caràcter temporal. La seva durada màxima és de dos anys i s'ha de donar exclusivament per necessitats del servei. Comporta la destinació a un lloc de treball diferent d'aquell que el laboral ocupa i implica la reserva del lloc de treball.

2. Si aquesta comissió de serveis és de caràcter forçós i implica canvi de localitat de destinació, ha de donar lloc a les indemnitzacions que corresponguin.

3. En cas que sigui de caràcter forçós, ha de tenir una durada màxima de sis mesos.

4. Tant en les que siguin de caràcter voluntari com en les de caràcter forçós, les retribucions han de ser les assignades al lloc de treball al qual van comissionades, sempre que siguin superiors al d'origen.

Article 23. Classificació professional

1. La classificació professional té per objecte la determinació, l'ordenació i la definició de les diferents categories professionals que puguin ser assignades al personal d'acord amb les tasques i funcions que efectivament desenvolupin.

2. En matèria de classificació professional cal atenir-se al que està pactat en aquest conveni.

3. El personal es classifica d'acord amb els grups següents:

Grup A:

Subgrup A1: títol universitari de grau superior o equivalent.

Subgrup A2: títol universitari de grau mitjà o equivalent.

Grup B: títol de tècnic superior

Grup C:

Subgrup C1: batxillerat superior, batxillerat unificat polivalent (BUP), formació professional (FP) de segon grau o equivalent.

Subgrup C2: graduat escolar, batxillerat elemental, formació professional de primer grau o equivalent.

Grup AP: certificat d'escolaritat.

Article 24. Formació, perfeccionament i promoció professional

El personal afectat per aquest Conveni/pacte té dret a sol·licitar que li facilitin la realització d'estudis per a l'obtenció de títols acadèmics i professionals i l'accés als de reciclatge, perfeccionament, reconversió i capacitació professional.

Article 25. Cursos de perfeccionament

1. El Consell Comarcal, directament o mitjançant concert amb altres administracions públiques i associacions integrants dels plans de formació contínua, ha d'organitzar cursos de capacitació professional per a l'adaptació del personal a les modificacions tècniques realitzades als llocs i àmbits de treball, així com els cursos de reconversió professional per assegurar l'estabilitat del personal en els supòsits de transformació, modificació funcional i perfeccionament.

Un curs de perfeccionament és aquell el contingut del qual està directament relacionat amb el lloc de treball que ocupa el personal o amb la seva pròpia carrera professional en l'Administració.

2. El personal pot assistir a cursos de perfeccionament que estiguin inclosos en qualsevol dels plans de formació contínua de les diferents administracions, així com dels sindicats, col·legis professionals i altres entitats que siguin del seu interès personal o professional.

3. Limitacions a la concessió del permís per a l'assistència i abonament de despeses:

El Consell Comarcal pot autoritzar per a l'assistència als cursos sol·licitats fins a un màxim de 50 hores dins de la jornada laboral del treballador sol·licitant.

Si la formació es realitza fora de la jornada laboral aquestes hores es podran compensar (Hores extres laborals).

Les hores de formació compensades i el temps de formació dins de la jornada laboral no pot superar les 50 hores.

El Consell Comarcal abonarà, per persona i any, les despeses de matrícula, dietes i desplaçaments fins a un màxim, no garantit (subjecte a la disponibilitat pressupostària), de 300 euros.

El pagament d'aquestes despeses (prèviament justificades) es farà efectiu un cop acabat l'any i si el consell comarcal no les pot assumir totes per limitació pressupostària es farà un repartiment proporcional.

4. Els cursos que pel seu contingut l'empresa determini que s'han de realitzar són obligatoris i gratuïts per a la persona o persones afectades i s'ha de compensar l'horari.

En el cas que dos o més treballadors pertanyents al mateix departament sol·licitin la realització d'un mateix curs, o de diferents cursos però que coincideixin en l'horari, s'han de garantir els serveis mínims del servei i s'han de respectar els criteris següents:

a) Té preferència el treballador fix en plantilla sobre els contractes temporals. Només s'ha de seleccionar el personal contractat no fix en cas que no es cobreixi el nombre de places amb personal fix.

b) En el cas d'igualtat en el supòsit anterior, té preferència:

- La persona que faci el curs que estigui més relacionat amb el seu lloc de treball.

- La persona que hagi realitzat menys cursos o faci més temps que no en realitza cap.

c) Si és el Consell Comarcal el que organitza els cursos, no en pot quedar exclosa cap persona per raó de la seva classificació professional.

El Consell Comarcal comunicarà per escrit a la Comissió Paritària la relació de cursos autoritzats cada 4 mesos.

Capítol 5. condicions socials

Article 26. Malaltia comuna o accident de treball

1. En cas d'haver de presentar la baixa per malaltia comuna o accident de treball serà obligatori presentar el corresponent comunicat de baixa mèdica, estès pel metge, dins dels 3 primers dies fins i tot si s'està en període de vacances.

2. Posteriorment, es presentaran els comunicats de confirmació d'aquesta baixa mèdica amb la periodicitat establerta en cada cas per la Seguretat Social.

Els funcionaris que no tinguin la cobertura assistencial a través de la Seguretat Social, seguiran el procediment que correspongui.

3. La situació de baixa finalitzarà amb la presentació, a RRHH, del comunicat d'alta mèdica.

4. Per als supòsits d'embaràs i maternitat, no serà necessària la presentació del comunicat de confirmació de baixa.

5. En el cas d'estar en situació d'incapacitat laboral transitòria (IT), per malaltia comuna, la prestació de la Seguretat Social serà complementada amb els complements següents (article 9 del RDL 20/2012, de 13 de juliol).

a) Durant els 3 primers dies, el 50% de les retribucions del mes anterior al de l'IT. (Prestació de la S. Social: 0%)

b) Del 4t fins al 20è dia, fins el 75 % de les retribucions del mes anterior al de l'IT. (Prestació de la S.Social:60%)

c) A partir del 21è dia inclòs, fins el 100% de les retribucions del mes anterior al de l'IT. (Prestació de la S. Social: 75%)

d) En casos excepcionals, fins el 100% de les retribucions del mes anterior al de l'IT des del primer dia de la baixa mèdica.

Establiment dels supòsits que amb caràcter excepcional i degudament justificats, pels quals es reconeixerà la complementació del 100 % de les retribucions que es vinguessin gaudint en cada moment, tractant-se aquest de:

1. Hospitalització.

2. Intervenció quirúrgica.

3. Malaltia greu: s'entendrà com a malaltia greu totes aquelles que estiguin reconegudes en l'annex del Reial Decret 1148/2011, de 29 de juliol.

4. Baixes per malaltia comuna derivades de la violència de gènere.

6. En cas d'accident laboral o malaltia professional: la prestació de la Seguretat Social serà complementada fins el 100% de les retribucions del mes anterior al de l' IT. (Prestació de la S. Social: 75% des del primer dia)

7. Els funcionaris que estiguin adscrits als règims especials del mutualisme administratiu les prestacions per incapacitat laboral transitòria es complementaran igual que la del personal adscrit al règim general de la Seguretat Social.

8. Absències al treball per motius d'indisposicions o accidents de treball que no donin lloc a baixa mèdica :

1. Amb el 100% de les retribucions, 6 dies d'indisposició a l'any, sense justificant, dels quals 2 dies podran ser consecutius.

2. A partir del 7è dia d'indisposició durant l'any natural, serà necessari el corresponent justificant. Aquests dies d'absència es cobrarà el 50% de les retribucions.

3. L'absència per indisposició sobrevinguda durant la jornada laboral no donarà lloc a pèrdua retributiva ni a recuperació de les hores que faltin per a completar la jornada laboral.

4. Es indispensable comunicar l'absència al gerent i/o a RRHH del consell.

El Consell té contractada una pòlissa d'assegurances per als casos d'incapacitat permanent i mort per accident de treball, per als treballadors/es i consellers/es del Consell Comarcal de les Garrigues, que cobreix l'import de 72.121,45 i 36.060,73 , respectivament.

Article 27. Assegurances per responsabilitat

El Consell Comarcal ha contractat una pòlissa d'assegurances que garanteix la responsabilitat del personal i de les autoritats del Consell, que acaba quan finalitzi el temps establert de responsabilitat segons la legislació vigent.

Per tant, el Consell ha de garantir-los-la durant tot aquest període que marca la legislació, tant si estan en plantilla com si ja no hi estan.

Article 28. Assistència jurídica

El Consell Comarcal ha de garantir l'assessorament i la defensa jurídica dels empleats públics que actuïn com a denunciats en un judici a conseqüència de l'exercici de les seves funcions.

Article 29. Seguretat, higiene i salut laboral

El Consell Comarcal ha de complir en tot els seus aspectes la Llei 31/95 de prevenció de riscos laborals.

Les funcions de delegat de prevenció les han de realitzar els delegats del personal.

S'ha de crear un Comitè de Seguretat i Salut.

El Consell ha de vetllar per la seguretat i salut del personal que presta els seus serveis fora de la seu del Consell Comarcal establint en els convenis de col·laboració amb els ajuntaments el compliment de les mesures de prevenció de riscos laborals.

Article 30. Bestretes reintegrables

El personal pot sol·licitar, per a casos de necessitat justificada, una bestreta sense interès de 1.800,00 euros.

La devolució de la bestreta s'ha de produir, com a màxim, durant un any comptat des de la concessió de la bestreta.

En els casos de renúncia o cessament, s'ha de descomptar a la persona beneficiària de la bestreta la quantitat no retornada de l'última mensualitat i/o de les liquidacions que li puguin correspondre.

Article 31. Roba de treball

L'empresa ha de lliurar a les treballadores familiars i al personal de neteja la roba de treball que necessitin, que han d'acordar entre l'empresa i aquest personal, així com els equips de protecció individual.

Article 32. Edat de jubilació

L'edat de jubilació és la que legalment s'estableixi en cada moment.

Els treballadors, d'acord amb l'empresa, poden tramitar la jubilació anticipada d'acord amb els sistemes previstos en la legislació vigent.

Capítol 6. retribucions salarials

Article 33 Conceptes retributius

Els conceptes retributius han de ser els mateixos per a tot el personal.

a) Retribucions bàsiques

a.1) Sou base

El sou base és el corresponent al grup al qual estigui adscrit el treballador, la quantitat del qual figura en els pressupostos generals de l'Estat.

a.2) Triennis

Els triennis consisteixen en una quantitat, per a cada grup, per cada tres anys de servei en les administracions públiques, d'acord amb les quanties que estableixen els pressupostos generals de l'Estat.

El Consell reconeix, a l'efecte de triennis, les disposicions normatives previstes en la Llei 70/1978, de 26 de desembre, de reconeixement dels serveis previs en l'Administració pública, i la normativa de desenvolupament, amb la presentació prèvia dels justificants corresponents.

A efectes econòmics, els triennis es cobraran de la següent manera:

Els que vencen l'1 de cada mes el cobraran aquell mateix mes.

Els que vencen el 2 de gener, el 2 de maig i el 2 de novembre també el cobraran aquell mateix mes.

La resta de venciments ho cobraran el mes següent.

a.3) Pagues extraordinàries

Les pagues extraordinàries són dues a l'any. L'abonament d'aquestes pagues s'ha d'efectuar els mesos de juny i desembre.

Les pagues extraordinàries comprenen els períodes següents:

- La paga extraordinària de juny, des de l'1 de gener fins al 30 de juny;

- La paga extraordinària de desembre, des de l'1 de juliol fins al 31 de desembre.

Les pagues extres es componen de: sou base, triennis, complement de destí i complement específic.

b) Retribucions complementàries

b.1) Complement de destinació.

Dins de cada grup hi ha d'haver una escala de nivells de complement de destinació mínims i màxims, d'acord amb els pressupostos generals de l'Estat.

Els nivells de complement de destinació han d'anar associats a la valoració del lloc de treball dins l'estructura organitzativa del Consell.

GRUP/SUBGRUP

NIVELL MÀXIM

NIVELL MÍNIM

A/A1

30

22

A/A2

26

18

B

24

16

C/C1

22

14

C/C2

18

12

AP

14

10

b.2) Complement específic.

És el complement destinat a retribuir els conceptes següents:

- Complement de perillositat, penositat i toxicitat

- Complement d'incompatibilitat

- Complement de responsabilitat

- Complement de major dedicació

- Complement de dedicació exclusiva

- Complement de dificultat tècnica

Aquests conceptes s'han d'especificar i valorar en un annex al conveni una vegada s'hagi realitzat el catàleg dels llocs de treball.

Aquests complements es meriten mentre s'ocupa el lloc de treball que els té assignats.

Anualment s'ha de realitzar la revisió del complement específic.

b.3) Complement de productivitat

Retribueix l'especial rendiment o activitat extraordinària d'interès o iniciativa amb la qual es desenvolupa el treball.

El complement de productivitat no és fix en la seva quantia ni periòdic en la seva meritació. El Ple del Consell Comarcal ha de determinar els criteris objectius de la seva aplicació.

b.4) Gratificacions per serveis extraordinaris (hores extres).

Tenen la consideració de treballs extraordinaris tots aquells que es realitzin fora de la durada màxima de l'horari habitual.

Els treballs extraordinaris en caps de setmana o festius s'han d'abonar d'acord amb el preu de l'hora ordinària incrementada en un 50 % o s'han de compensar amb temps equivalent de descans retribuït amb la proporció que una hora extra equival a una hora i mitja ordinària. Aquesta darrera compensació només s'ha d'efectuar si les dos parts estan d'acord.

Els treballs extraordinaris realitzats de dilluns a divendres s'han de compensar amb temps equivalent de descans retribuït amb la proporció d'hora per hora.

d) Augments salarials

Anualment, les revisions salarials s'han de fer segons l'increment de l'IPC català establert per l'Institut Nacional d'Estadística.

Actualment, les revisions salarials estan sotmeses al RDL 20/2012.

Article 34. Classificació dels llocs de treball

Per tal de donar a les nòmines del personal laboral la mateixa estructura que la de les nòmines del personal funcionari, cal que existeixi una classificació de llocs de treball en funció de les característiques de cada un d'aquest llocs.

Article 35. Indemnitzacions per raó del servei

a) Els desplaçaments en vehicles propis s'han de compensar amb 0,33 euros preu/quilòmetre.

Els quilòmetres s'han de comptabilitzar des del lloc de treball.

El preu del quilometratge s'ha d'actualitzar anualment d'acord amb l'IPC català.

b) A part del quilometratge, si el personal ha de desplaçar-se fora del municipi en compliment de funcions directament relacionades amb el seu lloc de treball, el Consell Comarcal li ha d'abonar les despeses de dietes per un import màxim de 14 euros per dinar i de 14 euros per sopar.

Article 36. Rebuts salarials

Els rebuts salarials han d'estar homologats d'acord amb la normativa vigent.

El lliurament dels rebuts salarials als treballadors s'ha de realitzar cada mes i una vegada s'hagi fet efectiu el pagament de les nòmines.

El rebut s'ha de lliurar tancat per garantir la seva reserva.

Article 37. Pagament de les retribucions

El pagament de les retribucions s'ha d'efectuar mitjançant transferència bancària dos dies hàbils abans de finalitzar el mes.

Capítol 7. garanties sindicals

Article 38. Llibertat sindical

El Consell Comarcal garanteix el dret a la lliure sindicació i organització del personal subjecte a aquest Conveni, i a la no discriminació, perjudici o sanció per raons de afiliació i exercici de drets sindicals, sense cap classe d'exclusió per pertinença a determinat cos o lloc de treball.

Article 39. Garantia personal

Es considera accident laboral a tots els efectes el que sofreixi el personal amb ocasió o com a conseqüència del desenvolupament de càrrec electiu i de direcció de caràcter sindical, i també el que hagi tingut lloc en el desplaçament que realitzi en l'exercici de les funcions pròpies del càrrec.

Article 40. Garanties i facultats dels delegats de personal

Els representants del personal subjecte a aquest conveni tenen les garanties i facultats següents:

a) Audiència dels delegats del personal en els supòsits de seguir-se expedient disciplinari a un d'ells, sense perjudici de la de l'interessat, que s'ha de regular en el procediment disciplinari.

b) La lliure expressió individual o col·legiada de les seves opinions en les matèries concernents a l'esfera de la seva representació.

c) Facultat de publicar i distribuir, sense perjudici del desenvolupament normal del treball, les comunicacions d'interès professional, laboral, social o sindical, que ha de comunicar prèviament a la corporació.

d) Garantia de no ser discriminant en la seva promoció econòmica professional per raó, precisament, del desenvolupament de la seva representació. En el supòsit que es faci necessària la modificació de les condicions de treball, no es pot fonamentar en mesures arbitràries o sancionadores.

Aquesta garantia s'estén a un any després del cessament efectiu del càrrec sindical.

e) Disponibilitat de fins a un nombre de 15 hores mensuals, corresponents a la seva jornada, sense disminució de la seva retribució, per a l'exercici de les seves funcions sindicals. Aquestes hores es poden acumular a favor d'un altre mes o d'un altre membre.

Article 41. Negociació col·lectiva i Comissió Paritària

Les hores dedicades a la negociació col·lectiva i a la Comissió de Seguiment no s'inclouen dins del crèdit d'hores sindicals de què disposen els delegats de personal.

Article 42. Assemblees de treball

Els treballadors/es disposen de les hores necessàries, fins a un màxim de 8 hores anuals, per a la realització d'assemblees generals o sectorials.

En cap cas el fet de gaudir d'aquestes hores pot pertorbar el bon funcionament dels serveis del Consell.

Les assemblees s'han de notificar al Consell amb un mínim de 48 hores d'antelació juntament amb l'ordre del dia, i han de complir els altres requisits establerts en l'article 43 de la Llei 9/87, de 12 de juny.

Article 43. Acció sindical

Als delegats sindicals del Consell Comarcal, sempre que hagin de desplaçar-se fora del municipi en compliment de funcions directament relacionades amb la seva representació sindical, se'ls han d'abonar les despeses de dietes i quilometratge.

Article 44. Aplicació de millores

Les millores establertes amb caràcter general en altres disposicions que siguin aplicables a l'Administració local regeixen de conformitat amb el principi de norma més favorable o condició més beneficiosa per als treballadors/es, una vegada les hagi negociat la Comissió Paritària.

Disposició addicional 1a

Els annexos d'aquest conveni en formen part integrant i tenen força d'obligar les parts.

Disposició final 1a

En tot allò no regulat per aquest conveni s'ha d'aplicar el que disposin les disposicions normatives generals del personal al servei de les administracions locals, el DLEG 1/1997, de 31 d'octubre, pel qual s'aprova en una refosa alguns preceptes en matèria de funció pública a Catalunya, així com aquelles disposicions normatives de desenvolupament, tant actuals com futures, que en puguin ser d'aplicació.

Disposició final 2a

Són igualment d'aplicació a tot el personal afectat per aquest conveni aquelles disposicions normatives posteriors a la signatura d'aquest conveni/pacte que en millorin o modifiquin per ser de caràcter bàsic qualsevol de les disposicions previstes en aquest text normatiu.

------