Convenio Colectivo de Empresa de LIVEN, S.A. (08009422011997) de Barcelona
Convenios
Convenio Colectivo de Emp... Barcelona

Última revisión
22/09/2020

C. Colectivo. Convenio Colectivo de Empresa de LIVEN, S.A. (08009422011997) de Barcelona

Empresa Provincial. Versión VIGENTE. Validez desde 01 de Enero de 2020 en adelante

Tiempo de lectura: 141 min

Tiempo de lectura: 141 min

RESOLUCIÓ de 29 de juliol de 2020, per la qual es disposa la inscripció i la publicació del Conveni col?lectiu de treball de l?empresa Liven, SA, per als anys 2020-2024 (codi de conveni núm. 08009422011997) (Boletín Oficial de Barcelona num. 2020 de 22/09/2020)

GENERALITAT DE CATALUNYA

DEPARTAMENT DE TREBALL, AFERS SOCIALS I FAMÍLIES

 

RESOLUCIÓ de 29 de juliol de 2020, per la qual es disposa la inscripció i la publicació del Conveni col•lectiu de treball de l’empresa Liven, SA, per als anys 2020-2024 (codi de conveni núm. 08009422011997)

 

Vist el text del Conveni col•lectiu de treball de l’empresa Liven, SA, subscrit pels representants de l’empresa i pels dels seus treballadors el dia 5 de març de 2020, i de conformitat amb el que disposen l’article 90.2 i 3 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors; l’article 2.1.a) del Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col•lectius de treball; el Decret 2/2016, de 13 de gener, de creació, denominació i determinació de l’àmbit de competència dels departaments de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, el Decret 289/2016, de 30 d’agost, de reestructuració del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, i altres normes d’aplicació,

 

Resolc:

 

1. Disposar la inscripció del Conveni col•lectiu de treball de l’empresa Liven, SA, per als anys 2020-2024 (codi de conveni núm. 08009422011997) al Registre de convenis i acords col•lectius de treball en funcionament amb mitjans electrònics dels Serveis Territorials del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies a Barcelona, amb notificació a la Comissió Negociadora.

 

2. Disposar que el text esmentat es publiqui al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona.

 

Transcripció literal del text signat per les parts.

 

CONVENI COL•LECTIU DE TREBALL DE L'EMPRESA LIVEN SA PER ALS ANYS 2020-2024.

 

Capítol I

Disposicions generals

 

Secció 1a 

ÀMBITS

 

Article 1. Àmbit funcional.

 

Aquest Conveni és subscrit per l'empresa Liven, SA i els seus treballadors. 

 

Article 2. Àmbit territorial.

 

L'eficàcia i obligatorietat d'aquest Conveni són aplicables al centre de treball de l'empresa Liven SA. 

 

Article 3. Àmbit personal

 

Aquest Conveni afecta a tots els treballadors, presents i futurs, de l'empresa Liven, SA. Són una excepció de l'àmbit d'aquest Conveni les persones vinculades a l'empresa per les relacions de caràcter especial a què es fa referència a l'article 2n del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, de l'Estatut dels Treballadors.

 

Secció 2a

VIGÈNCIA. DURADA. PRÒRROGA I REVISIÓ O RESCISSIÓ

 

Article 4. Vigència del Conveni.

 

El Conveni entrarà en vigor el dia 1 de gener de 2020, independentment de la data en què es publiqui oficialment.

 

Article 5. Durada del Conveni.

 

El Conveni tindrà una durada de cinc anys, comptats a partir de la data de la seva entrada en vigor, de manera que conclourà el dia 31 de desembre de 2024.

 

Article 6. Pròrroga.

 

El Conveni es prorrogarà tàcitament per anualitats successives sempre que no hi hagi denúncia prèvia d'alguna de les parts.

 

Article 7. Clàusules de revisió i rescissió.

 

1. La denúncia per qualsevol de les parts per a la revisió o rescissió d'aquest Conveni s'haurà de formular amb una antelació mínima de tres mesos a la finalització de la seva vigència o a la de qualsevol de les pròrrogues que siguin vigents.

 

2. Les taules i els conceptes salarials que es recullen als diversos annexos d'aquest Conveni fan referència als seus anys de durada.

 

3. L'increment salarial per a cada any de durada del Conveni col•lectiu es fixa de la manera següent: 

 

a)

• ANY 2020: aplicacio taules segons annexe

• ANY 2021: 0,5% d’increment fixe anual.

• ANY 2022: IPC 2021 català. Fixant un mínim del 0,5% i un màxim del 1%.

• ANY 2023: 0,5% increment fixe anual.

• ANY 2024: 0,5% increment fixe anual.

 

Els increments dels anys, 2021, 2022, 2023 i 2024 es calcularan sobre el salari fixe anual brut de cada treballador. Aquests increments salarials seran consolidats anualment.

 

b) variable absentisme: 150 EUR bruts/anuals. Aquest import es rebrà individualment i en funció dels següents paràmetres.

 

Per poder aconseguir aquest variable, es tindran en compte els conceptes de: baixes per malaltia i accidents des del 01.01 al 31.12 de cada any i la següent taula.

 

BONUS ABSENTISME

 

“TABLA; IMAGEN OMITIDA”

(CONSULTAR PDF)

 

Aquest import s’abonarà en la nòmina del mes d’abril de l’any següent a l’any del càlcul. Aquest import no serà consolidat com més salari fixe.

L’import anual d’aquest bonus serà proporcional al període d’alta a la empresa del treballador durant l’any anterior a la meritació.

 

c) Variable rati: benefici net (benefici despres impostos)/ vendes

 

Aquest % de plus es calcularà sobre el salari fixe brut anual, para cada any de vigència del conveni.

 

Aquest import s’abonarà en la nòmina del mes de setembre de l’any següent al tancament de l’exercici natural 2020, 2021, 2022, 2023 i 2024

 

Aquest import no serà consolidat com més salari fixe.

 

L’import anual d’aquest variable serà proporcional al període d’alta i jornada realitzada. El percentatge del tram d’aplicació es calcularà sobre el salari a còmput anual, però aplicant aquest percentatge a la retribució efectivament percebuda durant l’any anterior a la meritació.

 

BONUS BENEFICIS

 

“TABLA; IMAGEN OMITIDA”

(CONSULTAR PDF)

 

La desvinculació del treballador amb l’empresa per qualsevol motiu, abans de la data de pagament, comporta l’anul•lació dels plusos corresponents al punt B i punt C d’aquest article.

 

Secció 3a

PRELACIÓ DE NORMES, ABSORCIÓ I COMPENSACIÓ. VINCULACIÓ A LA TOTALITAT. GARANTIA PERSONAL

 

Article 8. Prelació de normes.

 

Les normes que conté aquest Conveni regiran la relació entre l'empresa i el seu personal amb caràcter preferent i prioritari.

 

Amb caràcter supletori i en allò que no estigui previst en aquest Conveni caldrà ajustar-se al que disposi l’Estatut dels Treballadors i de més disposicions de caràcter general que siguin d’aplicació als punts continguts en el present Conveni.

 

Article 9. Compensació.

 

Les condicions econòmiques d'aquest Conveni, que s'estipulen com a mínimes, s'entendran compensades i absorbides, fins allà on siguin cobertes, per les respectives millores de qualsevol mena que practiqui actualment l'empresa, independentment del motiu, la denominació i les formes d'aquestes millores o retribucions, fins i tot primes, comissions, gratificacions, plusos, sobrepreu d'hores i pagues extraordinàries, encara que els seus mòduls adoptin l'aparença de premis o tants per cent generals calculats segons el volum de facturació i coincideixi o no el seu còmput amb les dates regulars indicades per a la meritació dels salaris o sous respectius, i encara que la implementació d'aquestes millores o retribucions obeeixi a una decisió voluntària de l'empresa, un pacte de qualsevol mena, un contracte individual o col•lectiu, a disposicions legals futures, jurisprudència contenciosa administrativa, usos i costums locals, comarcals o regionals, o a qualsevol altra causa.

 

En són una excepció les primes a la producció.

 

La compensació també afectarà el personal de plantilla els ingressos del qual estan constituïts preferentment per comissions sobre vendes.

 

La mateixa possibilitat de compensació serà aplicable amb les millores que l'empresa pugui establir en endavant amb caràcter voluntari.

 

Article 10. Vinculació a la totalitat.

 

Les condicions pactades en aquest Conveni constitueixen un tot orgànic i indivisible i, als efectes de la seva aplicació pràctica, es consideraran de manera global. Per això, el Conveni es considerarà nul i sense cap efecte si, per resolució administrativa o jurídica, es modifica algun dels seus pactes, sigui qui sigui. En aquest cas, les dues parts hauran de considerar la totalitat del seu contingut.

 

Article 11. Absorció.

 

Les condicions pactades en aquest Conveni seran absorbides fins allà on arribin, pels augments de qualsevol mena o que sota qualsevol denominació acordin les parts.

 

Article 12. Garantia "ad personam".

 

Es respectaran les condicions o situacions personals que, globalment i en còmput anual, excedeixin aquest Conveni en el seu contingut econòmic i es mantindran estrictament "ad personam" en el cas concret i individualment examinat.

 

Secció 4a

 

Article 13. Comissió Paritària i Comissió valoració personal.

 

1. COMISSIÓ PARITÀRIA 

 

Composició.

 

S'estableix una comissió paritària com a òrgan d'interpretació, arbitratge, conciliació, vigilància i per a totes aquelles qüestions que puguin suscitar-se en el compliment d'aquest conveni.

 

Aquesta comissió estarà formada per tres representants del comitè d'empresa i tres representants de l'empresa, qui entre ells, triaran a les persones que realitzin labors de president i secretari.

 

La comissió podrà utilitzar els serveis d'assessors en quantes matèries siguin de la seva competència. Aquests assessors seran designats lliurement per cadascuna de les parts.

 

La comissió paritària fixa el seu domicili per rebre consultes o per a qualsevol petició de les funcions que té encomanada en: Polígon Industrial de la Valldan, c/ Germans Farguell, 117 08600 BERGA.

 

La Comissió Paritària es reunirà amb caràcter ordinari una vegada per trimestre, i amb caràcter extraordinari, cada vegada que ho sol•licitin els representants dels treballadors o els representants de l'empresa.

 

En tots dos casos la convocatòria es realitzarà per escrit, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, indicant l'ordre del dia i la data de la reunió, adjuntant, si escau, la documentació necessària.

 

Funcions.

 

Són funcions específiques de la comissió paritària les següents:

 

a) La interpretació del conveni.

 

b) Intervenir o arbitrar en el tractament i solució de quantes qüestions i conflictes de caràcter col•lectiu puguin suscitar-se en l'àmbit d'aplicació del Conveni o aquells que promovent-se per un treballador individual, la seva solució sigui extensible o generalitzable a un grup de treballadors.

 

c) Vigilància del compliment col•lectiu dels pactes.

 

d) Entendre en termes de consulta i/o mediació, de forma prèvia i obligatòria a la via administrativa i jurisdiccional sobre la interposició dels conflictes col•lectius que puguin sorgir en l'empresa per l'aplicació o interpretació del Conveni.

 

e) Facultats d'adaptació o modificació del present Conveni col•lectiu en els termes establerts en la legislació vigent.

 

f) Els termes i condicions per al coneixement i resolució de les discrepàncies després de la finalització del període de consultes en matèria de modificació substancial de les condicions de treball o inaplicació del règim salarial del Conveni en els supòsits contemplats en l'article 41.6 i 82.3 de l'Estatut dels treballadors en el procediment de solució de conflictes d'aquest Conveni i d'acord amb l'establert en l'Estatut dels Treballadors.

 

g) Les discrepàncies que puguin sorgir de les parts de la Comissió Paritària en relació amb les competències abans esmentades, seran sotmeses per les persones signants d’aquest Conveni als procediments de conciliació, mediació i arbitratge del Tribunal Laboral de Catalunya.

 

h) Participar en el criteris de valoració per la classificació de les categories A1, A2, A3 i B dels grups professional 5, 7 i 8. Així com transmetre aquests a la resta dels treballadors. Aquesta participació es farà semestral durant el 2020 i de forma anual durant la resta dels anys de vigència del conveni.

 

2. COMISSIÓ VALORACIÓ PERSONAL.

 

Per la valoració individual del personal amb caràcter anual, es reuniran dos membres del Comitè d’Empresa amb veu però sense vot, conjuntament amb els responsables pertinents, per compartir les valoracions que prèviament aquests hauran realitzat del personal al seu càrrec.

 

Capítol II

Ingrés. Períodes de prova i comiat. Formació i reciclatge

 

Article 14. Ingrés a l'empresa.

 

1. L'ingrés a l'empresa s'efectuarà ajustant-se a la legalitat normativa que en cada moment estableixin les autoritats laborals.

 

2. L'empresa establirà el procés de selecció que cregui convenient segons el lloc que calgui ocupar i es mantindrà la preferència pels familiars del personal de Liven, S.A., sempre que compleixin els requisits que s'estableixin per al lloc que cal ocupar.

 

Article 15. Període de prova.

 

1. Queda establert d'aquesta manera

 

Grups professionals: 1, 2, 3 i 4 6 mesos

Grups professionals: 5, 6 i 7 3 mesos

Grups professionals: 8 i 9 30 dies laborables

Grup professional: 10 15 dies laborables

 

2. Durant aquest període, tant l'empresa com el treballador podran resoldre lliurement la relació laboral que els uneix, sense dret a cap indemnització.

 

3. Aplicable també per tots els contractes amb independència de la seva durada.

 

Article 16. Termini de preavís.

 

1. Tant l'empresa com el treballador tindran l'obligació d'avisar del cessament en el lloc de treball amb l'antelació següent:

 

Grups professionals: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 i 10 15 dies

 

2. L'incompliment dels preavisos per part de l'empresa o dels empleats comportarà l'abonament o el descompte, respectivament, de l'import a salari real equivalent al mateix temps que falti per al que es marca com a temps d'antelació per avisar del cessament.

 

Article 17. Formació i reciclatge.

 

1. L'empresa farà una atenció especial a la formació i el reciclatge del seu personal i, a més, li donarà facilitats per estudiar o fer cursets de formació, sempre que es demostri el seu aprofitament.

 

2. Els cursets per a la prevenció de riscos laborals i altres cursets necessaris per millorar el funcionament de l'empresa s'impartiran dins de la jornada laboral. Si per alguna circumstància concreta, i d'acord amb el Comitè d'Empresa, s'haguessin de fer fora de la jornada laboral, es retribuiran segons el salari real. Si s'haguessin de fer fora del recinte de l'empresa, aquesta facilitarà el mitjà de transport necessari fins al lloc de realització o, si s'escau, satisfarà el quilometratge corresponent.

 

3. És obligatòria l'assistència de tot el personal convocat als cursos esmentats a l'apartat anterior.

 

Capítol III

Classificació i definició dels grups professionals

 

Article 18. Classificació.

1. S'estableixen els grups professionals següents: 

 

Grup professional 1

Grup professional 2

Grup professional 3

Grup professional 4 

Grup professional 5A.1 

Grup professional 5A.2

Grup professional 5A.3 

Grup professional 5B 

Grup professional 6 

Grup professional 7A.1 

Grup professional 7A.2 

Grup professional 7A.3 

Grup professional 7B 

Grup professional 8A.1 

Grup professional 8A.2 

Grup professional 8A.3 

Grup professional 8B 

Grup professional 9 

Grup professional 10A.1 

Grup professional 10A.2

 

Article 19. Definició dels grups professionals.

 

Els diferents grups es defineixen d'aquesta manera:

 

A. Grup professional 1 (Direcció general i direcció d'operacions)

 

El personal que pertany a aquest grup té la responsabilitat directa de la gestió d'una o diverses àrees de l'empresa i/o realitza tasques de la més alta complexitat i qualificació. Prenen les decisions dels objectius i les estratègies de l'empresa.

 

B. Grup professional 2 (Directors de departament)

 

Són aquelles persones que, al capdavant del departament i sota les ordres immediates del grup professional 1, orienten la tasca de tot el personal integrat al seu departament i li donen unitat.

 

C. Grup professional 3 (Caps de departament, tècnics i responsables)

 

Són aquelles persones que, en tots els aspectes, tenen la responsabilitat del seu departament o la seva àrea, d'acord amb les instruccions que contenen els diferents manuals i documents de qualitat que puguin existir, tot sota la supervisió del grup professional 2.

 

D. Grup professional 4 

(Caps de torn)

 

Són aquelles persones que, sota les ordres del tècnic superior, coordinen i controlen les diferents seccions. Desenvolupen plans, programes i activitats, ordenen l'execució dels treballs i responen de la seva gestió davant l'empresa.

 

E. Grup professional 5 Per més informació veure document DLT (Maquinistes i oficials)

 

Són aquelles persones que, amb coneixements tècnics i pràctics acreditats, dirigeixen el treball dels diversos grups professionals de personal subordinats, seguint les instruccions del seu superior immediat. Són responsables de l’ordenació de la feina i de la seva disciplina.

 

GP5-A.1

 

Inclou a tot el personal de les seccions de PELLETS/LH/E+M 

 

GP5-A.2

 

Inclou a tot el personal de les seccions de MAGATZEM, LABORATORI, MWPC, TT, ROLLER, BAGUER, TAM, PF, POPPEDS, ENVASAT, GRANEL i OFICINES

 

GP5-A.3

 

Inclou a tot el personal de les seccions no contemplades en les subcategories anteriors. 

 

GP5-B

 

Inclou els ascens de la categoria immediata inferior, o be qualsevol persona dels GP5 A1, A2 i A3 que les valoracions no siguin positives.

 

F. Grup professional 6 (Venedors)

 

Són aquelles persones que, al servei exclusiu de l'empresa, en una ruta predeterminada, tenen la comesa d'oferir els productes, exhibir el mostrari, prendre comandes, informar sobre aquestes i tenir cura que es compleixin, amb subordinació als superiors immediats.

 

G. Grup professional 7 Per més informació veure document DLT (Caps de línia i oficials laborants)

 

Són aquelles persones que, amb coneixements tècnics i pràctics acreditats, dirigeixen el treball del seu personal subordinat inclòs als grups professionals 8, 9 i 10 seguint les instruccions del seu superior immediat. Són responsables de l’ordenació de la feina i de la seva disciplina.

 

GP7-A.1

 

Inclou a tot el personal de les seccions de PELLETS/LH/E+M 

 

GP7-A.2

 

Inclou a tot el personal de les seccions de MAGATZEM, LABORATORI, MWPC, TT, ROLLER, BAGUER, TAM, PF, POPPEDS, ENVASAT, GRANEL i OFICINES

 

GP7-A.3

 

Inclou a tot el personal de les seccions no contemplades en les subcategories anteriors. 

 

GP7-B

 

Inclou els ascens de la categoria immediata inferior, o be qualsevol persona dels GP7 A1, A2 i A3 que les valoracions no siguin positives.

 

H. Grup professional 8 Per més informació veure document DLT (Oficials 1a i laborants)

 

Són aquelles persones que, amb la perfecció deguda i el rendiment adequat, amb iniciativa i responsabilitat, executen totes o algunes de les tasques pròpies del seu grup amb productivitat i resultats correctes. Han de posar en coneixement dels seus superiors qualsevol incidència que observin i que pugui disminuir o alterar el funcionament normal de la seva responsabilitat.

 

GP8-A.1

 

Inclou a tot el personal de les seccions de PELLETS/LH/E+M 

 

GP8-A.2

 

Inclou a tot el personal de les seccions de MAGATZEM, LABORATORI, MWPC, TT, ROLLER, BAGUER, TAM, PF, POPPEDS, ENVASAT, GRANEL i OFICINES

 

GP8-A.3

 

Inclou a tot el personal de les seccions no contemplades en les subcategories anteriors.

 

GP8-B

 

Inclou els ascens de la categoria immediata inferior, o be qualsevol persona dels GP8 A1, A2 i A3 que les valoracions no siguin positives

 

I. Grup professional 9 (Oficials 2a)

 

Formaran aquest grup aquelles persones que facin funcions consistents en l'execució d'activitats que, encara que es duguin a terme sota instruccions precises, requereixen coneixements professionals adequats i aptituds. Fan feines amb menys execució autònoma, la responsabilitat de les quals comporta supervisió.

 

J. Grup professional 10 (Envasadors, ajudants, personal subaltern i auxiliars)

 

Estaran inclosos en aquest grup aquells treballadors que facin tasques que s'executin segons instruccions concretes, clarament establertes, amb un alt grau de dependència i una mínima autonomia, que requereixin atenció i que no necessitin formació específica.

 

Engloba el personal del GP10-A.1 i GP10-A.2

 

S’inclourà dintre de la subcategoria GP10 A.1 el personal una vegada validada la seva formació i autonomia, la resta s’inclourà al GP 10 A.2, de qualsevol secció o àrea.

 

2. L’empresa i Comitè d’empresa acordaran com a minin un cop a l’any el canvi de grup professional de personal que correspongui.

 

Secció 3a 

ASCENSOS

 

Article 20. Ascensos.

 

1. El personal al servei de l'empresa tindrà dret preferent per cobrir les vacants existents a qualsevol dels grups professionals en l'especialitat respectiva, d'acord amb les normes següents:

 

Primera: Personal tècnic. Serà en qualsevol cas de lliure designació de l'empresa.

Segona: Personal administratiu. Els càrrecs directius, executius i de confiança seran de lliure designació de l'empresa.

Tercera: Mercantil. Serà de lliure designació de l'empresa.

Quarta: Personal obrer. Aquests llocs de treball s'han de cobrir per lliure designació de l'empresa, després d'una publicació interna de la vacant per tal de prioritzar el capital humà intern, via pantalles publicitàries o bé tauló d’anuncis. En cas de no ser possible la promoció interna per falta de qualificació l’empresa seleccionarà de forma externa el perfil més adient.

 

Cinquena: Subalterns. El personal incorporat en plantilla amb GP10 s’inclourà dintre de la subcategoria GP10 A.1 una vegada validada la seva formació i autonomia.

 

Secció 4a

CLASSIFICACIÓ SEGONS PERMANÈNCIA

 

Article 21. Classificació segons permanència.

 

El personal que treballa a l'empresa, segons la seva permanència, es classificarà d'aquesta manera:

 

a) Personal de plantilla fix: és el que presta els seus serveis a l'empresa de manera permanent un cop superat el període de prova.

 

b) Personal temporal: és el que es contracta a l'empara de qualsevol de les modalitats contractuals temporals legalment permeses i per les causes establertes en aquestes modalitats.

 

Capítol IV

Condicions de treball

 

SECCIÓ 1a

ORGANITZACIÓ DE LA FEINA

 

Article 22. Facultats de l'empresa.

 

1. L'organització pràctica de la feina a l'empresa és facultat dels seus òrgans directius. A aquests efectes, s'inclouen entre aquestes facultats directives, les següents:

 

a) L'adscripció o el trasllat de personal a diferents seccions.

 

b) L'establiment del nombre de torns de feina, fixant-ne els horaris, amb adscripció o trasllat a aquests del personal que en cada moment es consideri convenient.

 

c) La modificació dels procediments en els mètodes de treball.

 

d) La determinació dels rendiments mínims que han de conduir a considerar com a activitat normal la que desenvolupa un operari mitjà integrat a la seva feina, sota una direcció competent, sense l'estímul d'una remuneració amb incentiu, a un ritme que es pot mantenir fàcilment un dia rere l'altre sense excessiva fatiga física ni mental, que es caracteritza per un esforç constant i raonable.

 

e) L'establiment d'incentius i els seus sistemes, així com la fixació d'índexs de productivitat, de qualitat admissible en els productes al llarg del procés de fabricació i els residus màxims, així com l'establiment de sancions per al cas de la seva inobservança.

 

f) L'assignació de tasques determinades o de tasques necessàries al personal i l'adjudicació del nombre de màquines i estris per a la saturació de la feina.

 

g) La indicació de normes sobre vigilància i neteja de les màquines, els estris i els locals de feina.

 

h) Qualsevol canvi de funcions o serveis dels treballadors que no perjudiqui la seva formació professional, o que, si ho fa, sigui de caràcter temporal.

 

2. Modificació substancial de les condicions de treball.

 

Malgrat les facultats empresarials detallades anteriorment, sense perjudici del que s'estableix a l'article 41 de l'Estatut dels Treballadors per als supòsits de modificació substancial de les condicions de treball, de caràcter individual, s'obrirà un període de consultes amb la representació legal dels treballadors que girarà sobre les causes que han motivat la decisió empresarial.

 

El període de consultes, que tindrà una durada màxima de 15 dies tal i com s´estableix a l´article 41.4 de l´Estatut dels Treballadors, començarà a comptar a partir de la recepció de la comunicació de l´empresa. Tot el que s´ha dit anteriorment s´entén sense perjudici de de l´absoluta vigència de l´article 41 de l´Estatut dels Treballadors, així com respecte del caràcter executiu de la decisió empresarial.

 

Tindran la consideració de modificacions substancials de les condicions de treball, entre altres, les que afectin les matèries següents:

 

a) Jornada de treball.

b) Horari.

c) Règim de treball per torns.

d) Sistemes de remuneració.

e) Sistemes de treball i rendiment.

f) Funcions, quan excedeixin els límits que per a la mobilitat funcional es preveuen a l'article 39 de  l'Estatut dels Treballadors.

 

3. Mobilitat geogràfica.

 

Sense perjudici del que s'estableix a l'article 40.2 de l'Estatut dels Treballadors per als casos de mobilitat geogràfica de caràcter individual, s'obrirà un període de consultes amb els representants legals dels treballadors que girarà sobre les causes que han motivat la decisió empresarial.

 

El període de consultes, que tindrà una durada màxima de 15 dies tal com s’estableix a l'article 40.2 de l'Estatut dels Treballadors, començarà a comptar a partir de la recepció de la comunicació de l'empresa. Tot el que s'ha dit anteriorment s'entén sense perjudici de l'absoluta vigència del que s'estableix a l'esmentat article 40.2, així com respecte del caràcter executiu de la decisió de l'empresari.

 

SECCIÓ II

PÈRDUA O DISMINUCIÓ DE L'APTITUD O LA CAPACITAT LABORAL.

 

Article 23. Pèrdua o disminució de l'aptitud o la capacitat laboral.

 

1. El treballador que, per causes no imputables a ell mateix ni estranyes a l'empresa, perdi la seva capacitat laboral o en pateixi una disminució i deixi de ser apte per al lloc que ocupa, tindrà la facultat de sol•licitar una altra destinació per a la qual demostri aptitud, amb assignació, a tots els efectes, del nou grup professional corresponent. L'empresa satisfarà aquesta sol•licitud quan es produeixi la primera vacant.

 

La no acceptació de la tasca i el grup professional assignats produirà els efectes de rescissió voluntària del contracte de treball per part del treballador.

 

2. Les parts signants del Conveni col•lectiu reconeixen expressament la vigència del Reial Decret 1451/83, d'11 de maig (amb les modificacions introduïdes pel Reial Decret 4/1999, de 8 de gener), que regula l'ocupació selectiva i les mesures de foment de l'ocupació de treballadors minusvàlids.

 

Capítol V

Condicions econòmiques

 

Secció 1a 

RETRIBUCIONS

 

Article 24. Retribució.

 

La retribució estarà formada pel salari base i els seus complements o plusos, que correspondran a la jornada completa i normal acordada en aquest Conveni.

 

Article 25. Salari base.

 

Per a cada grup professional serà el que s'indica a la columna corresponent de l'ANNEX I. 

 

Article 26. Forma de pagament.

 

1. Les retribucions es faran efectives mensualment per transferència bancària al compte autoritzat pel treballador. El rebut oficial de salari estarà a disposició del personal a traves d’una plataforma digital on s’ho podrà descarregar.

 

2. La retribució anual acordada segons els articles d'aquest Conveni, que inclou paga de juny, de Nadal i de beneficis, serà prorratejada entre les dotze mensualitats que formen l'any natural, i es pagarà segons el que s'indica al punt anterior.

 

3. El termini màxim per el pagament dels endarreriments salarials que puguin comportar l’aplicació dels nous conceptes retributius establerts en aquest conveni, serà de dos mesos a comptar des de la data de la seva publicació en el Butlletí Oficial que correspongui.

 

Secció 2a

COMPLEMENTS PERSONALS DEL SALARI

 

Article 27. Antiguitat.

 

El complement personal d'antiguitat consistirà en un import per trienni, el valor del qual està recollit a l'Annex II d'aquest Conveni.

 

A efectes retributius, cada nou esglaó entrarà en vigor el dia u del mes següent al que es compleixi. 

 

Secció 3a

COMPLEMENTS DEL LLOC DE TREBALL

 

Article 28. Plus de disposició.

 

El personal que, per necessitats de l'empresa, hagi de romandre de guàrdia durant el cap de setmana o durant dies festius, per si fos necessari que prestés els seus serveis, rebrà un plus per aquesta disponibilitat. Aquest es quantificarà a l'Annex II.

 

Secció 4a

COMPLEMENTS DE QUANTITAT I QUALITAT DE TREBALL

 

Article 29. Plus de penositat i insalubritat.

 

1. Aquells treballadors que es dediquin de manera permanent a activitats en què puguin córrer riscos d'especial penositat i insalubritat percebran sobre la seva retribució normal un increment del 25% sobre el salari base.

 

2. Si els treballs qualificats com a penosos i insalubres es fan durant un període superior a 60 minuts per jornada, sense excedir la mitja jornada, percebran la meitat del complement.

 

3. Si es treballen menys de 60 minuts per jornada en aquest tipus d'activitats no es percebrà cap complement.

 

4. Als efectes del que s'indica en aquest article, s'entendran:

 

a) Treballs penosos, aquells realitzats a temperatures superiors a 40 graus centígrads.

 

b) Treballs insalubres, aquells realitzats habitualment amb materials, elements o en llocs en què es desprenguin pols o gasos o allà on hi hagi nivells de soroll que puguin produir alteracions en la salut dels treballadors, mentre l'empresa no apliqui mitjans de protecció adequats que eliminin el caràcter indicat.

 

c) El comitè de seguretat i salut laboral és el responsable de vetllar per l'aplicació d'aquest article.

 

Secció 5a

CONTRACTACIÓ EVENTUAL

 

Article 30. Contractes eventuals.

 

1. Si les circumstàncies del mercat, l'acumulació de treball o els excessos de comandes ho exigeixen, encara que es tracti de l'activitat normal de l'empresa, es poden formalitzar contractes de treball de durada determinada. En aquests casos, caldrà ajustar-se a allò que disposi el Conveni col•lectiu de treball de productes dietètics i preparats alimentaris.

 

2. El personal eventual, en el moment del seu cessament, independentment de la retribució assignada al seu grup professional, i com a compensació pel seu treball eventual, percebrà una indemnització per cada mes treballat referit al seu salari base i d'acord amb l'escalat següent, segons la durada del contracte:

 

Fins a 1 mes 6 dies de salari base 

Fins a 2 mesos 5 dies de salari base 

Fins a 3 mesos 4 dies de salari base 

Més de 3 mesos3 dies de salari base

 

D'aquesta manera se substitueix la normativa vigent regulada a l'art. 49 I.C. de l'Estatut dels Treballadors, sense perjudici de la indemnització legalment establerta.

 

Secció 6a

HORES EXTRAORDINÀRIES

 

Article 31. Plus hora extra nocturna.

 

1. Sense perjudici de les condicions més favorables al treballador que l'empresa tingui en vigor, el personal de l'empresa que, contractat per unitat de temps, hagi de treballar entre les deu de la nit i les sis del matí, percebrà un complement salarial per nocturnitat d'acord amb l'import que es determina tot seguit.

 

El càlcul del plus de nocturnitat per a cadascuna de les hores extres treballades entre les deu de la nit i les sis del matí se li aplicarà el 25% al preu hora ordinari de treball.

 

2. El preu hora ordinari queda definit per la divisió de la totalitat de conceptes retributius que percebi el treballador entre el nombre d'hores que marqui el Conveni per a cada període.

 

Article 32. Plus hora extra festiva.

 

El personal que, per necessitats de producció, hagi de treballar dissabtes i festius, percebrà un plus equivalent al 35% del preu hora ordinari, tal com es defineix a l'article 31.2 anterior, i per les hores realitzades aquells dies.

 

Article 33. Hores extraordinàries.

 

1. Durant la vigència d'aquest Conveni les hores extraordinàries que es puguin fer s'abonaran amb idèntic valor que el preu hora ordinari definit a l'article 31, apartat 2n.

 

2. Quan, per necessitats de la producció, calgui fer hores extraordinàries, es podran compensar amb descansos dins dels tres mesos següents a la seva realització, i es pactarà prèviament el seu abonament o la seva compensació entre empresa i treballador. Les hores extraordinàries que s'hagin compensat de la manera descrita no es computaran com a tals als efectes del còmput màxim anual.

 

3. S'haurà d'intentar que la compensació indicada d'hores extres per hores de feina es faci en el mateix torn en què es van fer les hores extraordinàries.

 

Article 34. Plus de cocció.

 

Les hores realitzades pels operaris de cocció a l'inici de cada període setmanal, abans de començar la jornada laboral de la resta dels treballadors, i amb el límit de dues hores, s'abonaran d'acord amb el que estableix l'annex II d'aquest Conveni.

 

Secció 7a

COMPLEMENTS SALARIALS DE VENCIMENT PERIÒDIC SUPERIOR AL MES

 

Article 35. Gratificacions extraordinàries de juny i Nadal.

 

1. Amb motiu del Nadal i en el mes de juny, l'empresa abonarà al seu personal, juntament amb les retribucions corresponents a aquells mesos, una gratificació extraordinària d’acord amb el següent:

 

a) Trenta dies de salari o sou a tots els treballadors, sigui quin sigui el seu grup professional, en cada gratificació.

 

b) A aquests efectes, s'entendrà com a salari (salari base, antiguitat i plus personal).

 

2. L'empresa farà efectives aquestes gratificacions prorratejades proporcionalment a les dotze mensualitats que els treballadors tenen dret a percebre, segons el que s'indica a l'article 26 punt 2 d'aquest Conveni col•lectiu.

 

Article 36. Participació en beneficis.

 

1. Durant la vigència d'aquest Conveni, en concepte de participació en beneficis, l'empresa abonarà als seus treballadors una gratificació consistent en trenta dies dels següents conceptes de nòmina: salari base, antiguitat.

 

2. La participació en beneficis es computarà per anys naturals (de gener a desembre) i l'empresa la farà efectiva prorratejada proporcionalment a les dotze mensualitats que els treballadors tenen dret a percebre, segons el que s'indica a l'article 26 punt 2 d'aquest Conveni col•lectiu.

 

Secció 8a 

BESTRETES

 

Article 37. Dietes.

 

Totes les depeses derivades dels desplaçaments amb motius laborals seran abonades per l’empresa. S’hauran d’aportar els tiquets corresponents.

 

1. S'entén per dietes aquelles meritacions que ha de percebre el treballador independentment de la seva retribució habitual, com a compensació de les despeses, els perjudicis o les incomoditats que li origina la necessitat de desplaçar-se d'un lloc a un altre per fer la seva feina.

 

2. Despeses de locomoció en què hi ha tres situacions;

 

• Que l'empresa posi un vehicle a disposició del treballador. En aquest cas no tindrà dret a percebre cap quantitat per aquest motiu.

 

• Que el treballador hagi d'utilitzar el cotxe propi per compte i ordre de l'empresa. En aquest cas percebrà el preu del quilòmetre recorregut a raó de la quantitat alçada de 0,19 €/quilòmetre, que compensarà tota la despesa derivada de l'ús del vehicle, ja sigui combustible, reparacions, assegurances, etc.

 

• Que el treballador utilitzi mitjans de transport públic. En aquest cas, prèvia justificació, l'empresa abonarà l'import corresponent.

 

Capítol VI

Jornada, horaris, festes, vacances, permisos i excedències

 

Secció 1a

JORNADA, HORARI. FESTES I VACANCES

 

Article 38. Jornada.

 

1. Per a la vigència d'aquest Conveni, la jornada anual s'estableix de la manera següent: 

 

Durant l'any 2020, en 1.760 hores anuals.

 

Per a la resta d'anys, és a dir 2021, 2022, 2023 i 2024, Liven s'acollirà a la jornada anual que reguli el Conveni col•lectiu de treball de productes dietètics i preparats alimentaris. Si aquest conveni no regula la jornada anual per a l'any següent en el moment en què Liven confeccioni el seu calendari laboral, Liven s'acollirà a la jornada anual de l'any anterior publicada pel Conveni col•lectiu de productes dietètics i preparats alimentaris.

 

2. Malgrat el que s'ha dit anteriorment, el personal que efectuï jornada complerta continuada tindrà dret a un descans de 15 minuts diaris, que es consideraran com de treball efectiu i es computaran dins de les hores anuals establertes a l'apartat anterior d'aquest article.

 

3. Si fos necessària la jornada laboral continuada de dotze hores, el treballador tindrà dret a un descans de 25 minuts diaris, que es consideraran com de treball efectiu i es computaran dins de les hores anuals establertes en el punt 1 d'aquest article, sense perjudici del descans establert al punt 2 anterior.

 

Article 39. Calendari laboral

 

1. El calendari laboral s'establirà anualment a l'empresa mitjançant l'acord entre els representants de l'empresa i els membres del Comitè d'Empresa.

 

2. En cas de desacord es presentarà davant òrgans oficials de mediació i arbitratge de la comunitat autònoma corresponent, segons el que s'estableix a l'article 13.

 

Article 40. Vacances.

 

1. Durant la vigència del Conveni, la durada de les vacances serà de 30 dies naturals.

 

2. Les vacances es gaudiran de forma ininterrompuda durant un mínim de 21 dies, preferentment entre els mesos de juny i setembre, tret que hi hagi un acord entre l'empresa i el personal per dividir-les en períodes inferiors. Els dies que passin de 21 es fixaran en les dates que de mutu acord pactin les parts.

 

3. De manera excepcional, prèvia consulta i discussió per la Comissió Paritària, i per necessitats de producció, es podran modificar les condicions determinades al paràgraf anterior.

 

4. La modificació anterior de les condicions generals s'haurà de comunicar amb una antelació no inferior a 45 dies naturals.

 

5. Si per decisió de la direcció de l'empresa es fracciona el gaudir de manera que el període de més gaudi sigui inferior a 21 dies naturals, s'incrementaran les vacances fins a 31 dies naturals per als treballadors afectats per aquesta circumstància. El gaudir d'aquests dies s'acordarà de mutu acord entre l'empresa i els treballadors.

 

6. En tots els casos, mentre gaudeixin de les vacances percebran tots els beneficis de la mateixa idèntica retribució que l'obtinguda durant la jornada laboral oficial quan prestin servei actiu.

 

Secció 2a

PERMISOS I EXCEDÈNCIES

 

Article 41. Permisos.

 

1. Pel que fa als permisos que tinguin associat el dret a percebre una retribució, caldrà ajustar-se al que es disposa a l'article 37, núm. 3, del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, de l'Estatut dels Treballadors, amb les millores següents:

 

a) Permís per matrimoni. Si contrau matrimoni, el treballador tindrà dret a un permís per aquest motiu de 15 dies naturals i consecutius, que si s'escau podrà acumular a la meitat com a màxim de les vacances que li corresponguin, previ acord amb l'empresa. Durant el permís, el treballador percebrà la totalitat dels seus havers.

 

b) Mort o malaltia greu (hospitalització) de familiars. El treballador té dret a tres dies de permís, igualment retribuïts, en cas de malaltia greu, defunció o enterrament del cònjuge, els pares, fills, germans, avis i néts, per consanguinitat o afinitat. Quan el treballador necessiti fer un desplaçament fora de la comunitat per aquest motiu, el termini serà de cinc dies.

 

Quan es tracti d’intervenció sense hospitalització que necessiti repòs domiciliari de parents fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, el treballador tindrà dret a dos dies de permís. Quan el treballador necessiti fer un desplaçament fora de la comunitat per aquest motiu, el termini serà de quatre dies.

 

Igualment, el treballador té dret a un dia de permís retribuït en cas de defunció d'oncles o nebots vinculats per parentiu de consanguinitat o afinitat. Aquest dia de permís ha de coincidir amb el del sepeli.

 

c) Matrimoni de familiar. El treballador tindrà dret a un dia de permís per matrimoni de familiar fins al segon grau de consanguinitat i afinitat.

 

d) Visita mèdica d'urgència per acompanyament de fills. S'haurà de concedir permís pel temps necessari per a la visita mèdica d'urgència de fills fins als 14 anys d'edat, amb justificació documental posterior.

 

Els treballadors tenen dret a aquests permisos en els casos de convivència de parelles de fet, circumstància que s'ha d'acreditar davant l'empresa amb un certificat de registre oficial.

 

e) Cadascun dels treballadors de Liven tindrà dret a un saldo a favor de 16 hores anuals remunerades per disposar-ne únicament i exclusivament amb motiu de visites mèdiques del mateix treballador o com a acompanyant, absències per motius oficials propis i enterraments. En aquests tres casos les hores fins al límit esmentat seran remunerades sempre que es justifiquin amb un document oficial.

 

Si un treballador amb una malaltia crònica o de llarga durada necessita un tractament prolongat i, per tant, absentar-se de la feina de forma continuada, i ha superat el saldo de 16 hores anuals, es reunirà amb la Comissió Paritària per valorar el seu cas.

 

f) Permís per alletament. El permís per alletament que estableix l'article 37 de l'Estatut dels Treballadors es podrà substituir a sol•licitud de la persona treballadora per un període de quinze dies laborables continuats, que es disposaran acumulats a la baixa per maternitat o a la finalització de les vacances, si s'escau. Aquest permís s’haurà de gaudir abans de que el fill faci un any.

 

g) 25 Anys de casats. El treballador tindrà dret a 2 dies de permís, que podrà gaudir durant l’any natural al fet causant. No es podran afegir a vacances marcades en el calendari laboral.

 

h) El treballador tindrà dret a un dia de permís retribuït per naixement de nets per parentiu de consanguinitat o afinitat que ha de coincidir amb les 24 hores posteriors al fet causant

 

i) El treballador que realitzi el torn de nit podrà disposar d’aquests permisos durant la jornada de la nit abans a fet causant.

 

2. Els permisos a què fa referència aquest article estaran retribuïts a raó del salari base i la totalitat dels complements que el treballador percebi.

 

3. Els permisos a que fan referencia aquest article es consideraran dies laborables.

 

Article 42. Excedències.

 

Pel que fa a les excedències, caldrà ajustar-se al que es disposa a l'article 46 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, de l'Estatut dels Treballadors.

 

Capítol VII

Millores de l'acció protectora de la seguretat social i prestacions de caràcter assistencial i acció social de les empreses

 

Article 43. Règim assistencial.

 

Independentment del salari a què tots els treballadors tenen dret per la feina que fan, s'estableixen al seu favor els beneficis següents:

 

1. Ajuda per invalidesa.

2. Ajuda per defunció.

3. Ajuda per fills disminuïts físics o psíquics.

 

Article 44. Ajuda per invalidesa.

 

1. És intenció de l'empresa que a aquell personal de plantilla que durant la seva permanència a l'empresa pateixi una incapacitat total no invalidant, se li pugui trobar un lloc de treball d'acord amb les seves condicions i dins de les possibilitats de vacants o creació de nous llocs de treball.

 

Article 45. Ajuda per defunció.

 

Tots els treballadors al servei de l'empresa, en cas de defunció, a favor dels cònjuges, descendents o ascendents, i per aquest ordre, causaran el dret a percebre la quantitat corresponent a dos mesos de sou a salari real que abonarà l'empresa. Aquest socors serà compatible amb qualsevol altre que li  correspongui pels règims de seguretat social.

 

Article 46. Ajuda per fills disminuïts físics o psíquics.

 

1. S'estableix una ajuda a favor dels treballadors que tinguin fills disminuïts físics o psíquics, una quantitat mensual segons el que s'estableix a l'Annex II.

 

2. Per tenir dret a aquest subsidi només s'exigirà que el fill sigui disminuït psíquic o físic i que tingui reconeguda la seva condició de beneficiari de la prestació econòmica mensual del Servei Comú d'Assistència a Disminuïts Psíquics de l'Institut Nacional de la Seguretat Social o organismes de la comunitat autònoma amb competència en la matèria.

 

3. Aquest subsidi no tindrà caràcter de salari i constituirà una millora voluntària de l'acció protectora de la seguretat social.

 

Article 47. Incapacitat temporal derivada de qualsevol mena de contingència, amb hospitalització o sense.

 

1. L'empresa complementarà les prestacions econòmiques que els treballadors que estiguin en situació d'incapacitat temporal rebin de l'Institut Nacional de la Seguretat Social o mutua col•laboradora amb la seguretat social amb la quantitat necessària perquè, en conjunt, rebin unes percepcions totalment equivalents al cent per cent de les que cobraven com a salari fix per jornada ordinària quan estaven en actiu.

 

2. A partir de 120 dies naturals de baixes encadenades per IT derivades de contingències comuns computades durant tot el període de vigència del Conveni es deixarà de percebre el complement que abona l'empresa fins arribar al 100% del salari mensual fix. Per tornar a percebre aquest complement s'han de treballar 120 dies naturals seguits i aleshores serà quan es reiniciï el còmput dels 120 dies naturals de baixes encadenades perquè l'empresa aporti el complement del 100%.

 

3. La Comissió Paritària determinarà en casos excepcionals l'ampliació d'aquests períodes, en els casos respectius, fins al període màxim de 18 mesos. Aquests casos són:

 

• Hospitalització o malaltia greu 

 

Article 48. Ajuda escolar.

 

Liven, SA donarà una ajuda escolar de 55,88 EUR anuals per cada fill en edat escolar, entre 6 i 16 anys fets durant l'exercici 2020. S’abonarà el 50% de l’import a cada treballador/a en cas que els dos progenitors treballin a Liven, SA. Aquesta ajuda s'abonarà el mes de setembre de cada any. Aquest import s'incrementarà durant la vigència d'aquest Conveni amb un 0,5% cada any, l’any 2021 serà de 56,16 EUR, 2022 de 56,44 EUR, l’any 2023 56,72 EUR i l’any 2024 57,00 EUR.

 

Aqueta ajuda es farà efectiva per el personal que estigui d’alta en el mes de setembre de l’any en curs del pagament.

 

Capítol viii

Drets sindicals

 

Article 49. Assemblees.

 

1. Els treballadors podran celebrar assemblees en els centres de treball en casos d'accident de treball, expedients de regulació d'ocupació, acomiadaments o en aquelles situacions en què els representants sindicals hagin de consultar al personal de forma col•lectiva. Les assemblees se celebraran sempre fora  de les hores de feina.

 

2. La celebració de l'assemblea es posarà en coneixement de la direcció de l'empresa amb una antelació mínima de 48 hores i s'indicarà l'ordre del dia, les persones que ocuparan la presidència i la durada prevista, que no podrà excedir les dues hores.

 

Article 50. Tauler d'anuncis.

 

1. A cada centre de treball hi haurà d'haver un tauler d'anuncis que estarà a disposició del Comitè d'Empresa o dels delegats de personal perquè hi publiquin aquelles qüestions que es considerin d'interès sindical.

 

2. El Comitè d'Empresa o, si no n'hi ha, els delegats de personal seran responsables del que s'hi pugui publicar.

 

3. Amb la conformitat dels membres del Comitè d'Empresa o dels Delegats de Personal en aquells centres en què el primer no s'hagi constituït, els membres de les centrals sindicals, que siguin treballadors de l'empresa, tindran accés als taulers d'anuncis perquè hi puguin publicar la propaganda o els avisos de la seva central que considerin d'interès.

 

Article 51. Garanties dels membres dels Comitès d'Empresa i Delegats de Personal.

 

Els representants sindicals del personal tindran les garanties descrites a l'article 68 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, de l'Estatut dels Treballadors, amb dret a disposar d'un crèdit mínim de 30 hores mensuals retribuïdes que es podran acumular entre tots els delegats per períodes mensuals, així com entre els membres del Comitè d'Empresa i el delegat sindical.

 

Article 52. Escalafons.

 

1. El Comitè d'Empresa o el Delegat de Personal rebrà anualment una relació nominal de tot el personal, separat per departaments i ordenat alfabèticament, en què constaran les circumstàncies següents: cognoms i nom dels treballadors, el seu grup professional, la seva antiguitat en el grup i la seva antiguitat a l'empresa.

 

2. Les alteracions d'aquesta relació es comunicaran puntualment.

 

Article 53. Sancions.

 

Abans d’imposar qualsevol sanció per falta greu o molt greu, la direcció de l'empresa ho posarà en coneixement del Comitè d'Empresa o, si no n'hi ha, dels Delegats de Personal.

 

Article 54. Quota sindical.

 

1. L'empresa, a voluntat pròpia, podrà descomptar mensualment al treballador que així ho sol•liciti de forma expressa i per escrit, l'import de la quota sindical que tingui establerta la central sindical a què estigui afiliat.

 

2. La sol•licitud haurà d'autoritzar expressament la direcció de l'empresa perquè pugui fer la deducció de les quotes corresponents de la nòmina i s'hi detallarà la central sindical a què s'haurà d'abonar, així com la persona a la qual s'haurà de fer el pagament.

 

3. Per l'import de totes les quotes del mes corresponent l'empresa lliurarà un taló nominatiu a aquella persona encarregada de la recaptació per cada central sindical.

 

Article 55. Manteniment de l'ocupació.

 

1. És intenció de Liven mantenir durant la vigència d'aquest Conveni la mitjana de la plantilla que tingui amb anterioritat a la seva entrada en vigor.

 

Per tal d'analitzar l'evolució de l'ocupació durant la vigència del Conveni, amb un mes d'antelació a la finalització dels seus efectes, es reunirà la Comissió Paritària prevista a l'article 13.

 

2. L'empresa posarà en coneixement del Comitè d'Empresa o, si no n'hi ha, dels Delegats de Personal, els casos de cessaments voluntaris, així com les previsions en matèria de contractació i modalitats contractuals que cal utilitzar. De les contractacions, tret del cas dels interins, s'informarà amb tres dies d'antelació sempre que sigui possible.

 

3. En el cas de les contractacions temporals, si el contracte arriba al final sense que cap de les parts l'hagi anunciat, sigui quina sigui la modalitat contractual utilitzada, sense que estigui permesa la possibilitat de pròrroga, o si aquesta s'ha esgotat, el treballador passarà a ser fix en plantilla.

 

4. Per tal de promoure la creació d'ocupació se suprimiran les hores extraordinàries habituals i, aquelles que resultin imprescindibles a causa d'averies, suplències i "períodes punta", que no es puguin cobrir amb contractació, no podran superar les 80 a l'any per treballador.

 

Article 56. Acomiadament disciplinari.

 

En els casos d'acomiadament disciplinari, si una sentència ferma de la jurisdicció laboral el declara improcedent i l'empresa opta per l'abonament de la indemnització, haurà de contractar un nou treballador amb contracte indefinit, o bé reconèixer aquesta condició a algun dels que presten servei a l'empresa amb contracte temporal.

 

Capítol IX

Higiene en el treball

 

Article 57. Prohibició de fumar.

 

Segons el que s'estableix a la legislació vigent, Llei 42/2010, queda totalment prohibit el consum de tabac als centres de treball, i també als espais oberts dins de les seves instal•lacions per motius higiènics sanitaris.

 

Article 58. Malalts

 

1. Aquells treballadors que contreguin malalties infeccioses, que s'encomanin o al•lèrgiques de caràcter crònic i irreversible quedaran sotmesos a les prescripcions de l'Ordre SCO/1730/2008 del 6 de juny.

 

2. L'empresa quedarà facultada per exigir les revisions mèdiques que cregui necessàries, amb la periodicitat i amplitud que cada circumstància concreta aconselli.

 

Article 59. Roba de treball.

 

L'empresa facilitarà a tots i cadascun dels productors i empleats la roba de treball reglamentària

 

1. La direcció de l'empresa determinarà les característiques d'aquesta roba de treball, previ informe amb el Comitè d'Empresa segons les diferents seccions detallades en el quadre a peu d’article.

 

2. L’empresa i Comitè d’Empresa revisaran la utilitat de la roba 2 vegades cada any.

 

3. L’entrega de roba es farà en funció de les necessitats de cada treballador amb coherència pròpia.

 

4. L’entrega de la roba actualment la realitza un proveïdor extern des de les seves instal•lacions, mitjançant l’entrega d’una targeta identificativa per part del treballador que també es facilitada pel proveïdor.

 

En el moment que l’empresa ho consideri aquest sistema d’entrega es podria canviar.

 

5. Si algun treballador eventualment necessita alguna peça de roba que no estigui inclosa a la llista o si s'ha deteriorat alguna de les que té en podrà demanar més.

 

6. Aquestes peces de roba seran d'ús obligatori per part del personal durant la jornada laboral, dins dels locals de l'empresa o fora, només si la sortida és en compliment de les seves funcions laborals. Queda prohibit treure les peces de roba de treball dels locals de l'empresa, excepte el dia indicat per rentar-les i en els casos en què hi hagi una autorització expressa de la seva direcció.

 

També és d'ús obligatori a l'interior de la fàbrica la gorra, aquesta es canviarà amb pocs usos.

 

7. Els treballadors hauran d'utilitzar i conservar amb cura aquestes peces de roba, que rebran en qualitat de dipòsit, i que retornaran si deixen l'empresa. També les hauran de rentar, les que puguin ser rentades, com a mínim un cop a la setmana.

 

8. L'incompliment d'aquestes obligacions serà sancionat, per primer cop, com a falta de caràcter lleu, sense perjudici d'una qualificació més greu quan la falta es cometi amb reiteració.

 

“TABLA; IMAGEN OMITIDA”

(CONSULTAR PDF)

 

Article 60. Comitès de seguretat i higiene.

 

Tal com s’estableix a la normativa vigent de Prevenció de Riscos Laborals (art. 38, Llei 31/1995) es constituirà un Comitè de seguretat i salut a totes les empreses o centres de treball que tinguin 50 treballadors o més.

 

Capítol X

Faltes i sancions

 

Secció 1a 

FALTES

 

Article 61. Faltes.

 

1. Les faltes comeses pels treballadors es classificaran segons la seva importància en: lleus, greus i molt greus.

 

2. Són faltes lleus:

 

• Les de puntualitat, s'estén per falta de puntualitat el retard en l'entrada a la feina més de cinc vegades o si el total dels retards suma més de trenta minuts al mes.

• Les discussions violentes amb els companys de feina.

 

• Les faltes de polidesa i neteja.

 

• No lliurar en el termini legal els comunicats de baixa, alta i confirmació emesos pels facultatius del servei públic de la salut o mútua d'accident de treball i malalties professionals de la seguretat social.

 

• No comunicar amb antelació, podent-ho fer, la falta d'assistència a la feina i qualsevol altra de la mateixa naturalesa.

 

• Utilitzar roba de treball fora de les instal•lacions.

 

• La no imputació al incorporar-se a una línia de producció o la no desimputació de la línia al absentar-se al programa de producció fet que provoca l’extracció de dades incorrectes

 

• Realitzar sense permís treballs particulars durant la jornada laboral, així com utilitzar eines de l’empresa per a ús propi.

 

• No avisar al responsable immediat dels defectes que observi en la maquinària, eines o material. En el cas que d’això se’n derivés trastorn greu o avaria, la falta seria considerada greu o molt greu.

 

• Agafar o treure producte de la línia.

 

• Tenir menjar fora dels espais habilitats.

 

• Abandonar del lloc de treball per curts períodes de temps sense causa justificada

 

3. Són faltes greus:

 

• Les comeses contra la disciplina de feina o contra el respecte degut a superiors o companys i subordinats.

 

• Simular la presència d'un altre treballador fixant per ell; absentar-se de la feina sense llicència durant la jornada; fingir una malaltia o demanar permís al•legant causes no existents

 

• No observar les mesures de seguretat i higiene a la feina; no utilitzar els equips de protecció individual que facilita l'empresa

 

• Estar sota els efectes de estupefaents, alcohol o/i toxicomania

 

• La violació de secrets de reserva obligada.

 

• La realització d'activitats que impliquin competència deslleial a l'empresa.

 

• L'assetjament sexual entès com qualsevol comportament de contingut sexual del que l'autor sap o ha de saber que és ofensiu per a la víctima.

 

• Qualsevol manifestació o forma de persecució, entesa com aquell comportament que té el propòsit o l'efecte de menyscabar la dignitat d'una persona, en particular quan es crea un entorn intimidatori, hostil, degradant, humiliant o ofensiu, amb independència del mòbil del mateix, ja sigui per raó de sexe o obeeixi a altres circumstàncies. PLA D’IGUALTAT

 

• La utilització dels mitjans informàtics propietat de l'empresa (correu electrònic, intranet, internet, etc.) per a finalitats diferents de les relacionades amb el contingut de la prestació laboral sempre que sigui manifestament abusiva, hagi estat advertida prèviament, generi perjudicis per a l'empresa o ho sigui amb finalitats xenòfobes, pornogràfics i d'altres anàlegs.

 

• Simular la presència d’un altre treballador, fitxant contestant o firmant per ell

• Utilització de dispositius personals de forma abusiva laboral o bé utilització de qualsevol joc informàtic durant la jornada laboral.

 

• Treure fora de les instal•lacions material facilitat pel desenvolupament de les feines.

 

• Es prohibeix l’ús de telèfons mòbils particulars en zones de producció durant l’horari laboral

 

• La desobediència a un superior o la resistència a nous mètodes de treball. (indisciplina i desobediència)

 

• En general, les reincidències en faltes lleus en el termini de tres.

 

4. Són faltes molt greus:

 

• El frau, furt o robatori, tant a l'empresa com als companys de feina.

 

• Fumar

 

• Els maltractaments de paraula i obra o la falta greu de respecte i consideració cap als caps o els seus familiars i als companys o subordinats

 

• La violació de secrets de reserva obligada que produeixi perjudici per a l’empresa.

 

• L'embriaguesa i la blasfèmia habituals; la reincidència en faltes greus en el termini d'un any.

 

Secció 2a 

SANCIONS

 

Article 62. Sancions.

 

Les sancions que es podran imposar en cada cas, segons les faltes comeses, seran les següents:

 

a) Per faltes lleus: amonestació escrita o suspensió durant un dia de feina i sou.

b) Per faltes greus: suspensió de feina i sou durant un període de dos a cinc dies.

c) Per faltes molt greus: suspensió de feina i sou durant un període de quinze a seixanta dies, i acomiadament.

 

Article 63. Sancions a caps de centre de treball.

 

Quan en un centre de treball o dependència es falti reiteradament als preceptes d'aquest Conveni o de les lleis reguladores de la feina, el seu cap incorrerà en falta molt greu i la sanció adequada que l'empresa pugui imposar-li, a més de les indicades a l'article 62 anterior, serà la d'inhabilitació temporal o indefinida per ocupar llocs de comandament en qualsevol activitat.

 

Capítol XI

 

Article 64. Procediment de solució de conflictes. 

 

Inaplicació salarial i modificació substancial.

 

1. Clàusula d’inaplicació salarial. Procediment.

 

Per acord entre l’empresa i els representants dels treballadors, es podrà procedir, previ desenvolupament d’un període de consultes en els terminis de l’article 41.1 de l’Estatut dels Treballadors, en inaplicat el règim salarial previst al present Conveni col•lectiu, quan l’empresa tingui una disminució persistent del seu nivell d’ingressos o la seva situació i perspectives econòmiques poguessin veure’s afectades negativament com a conseqüència de tal aplicació, afectant a les possibilitats de manteniment del treball en la mateixa. Si el període de consultes finalitzarà amb acord es presumeix que concorren les causes justificatives per la inaplicació salarial, i només podrà impugnar-se davant la jurisdicció competent per la existència de frau, dol, coacció o abús de dret en la seva conclusió.

 

L’acord haurà de ser notificat a la comissió paritària del conveni havent de determinar amb exactitud la retribució a percebre per els treballadors de l’empresa, establint, en el seu cas i amb atenció a la desaparició de les causes que ho van determinar, una programació de la progressiva convergència fins la recuperació de les condicions laborals establertes al Conveni, sense que en cap cas aquesta inaplicació pugui superar el període de vigència del Conveni ni, com a màxim els tres anys de duració.

 

En cas de desacord durant el període de consultes, qualsevol de les parts podrà sotmetre la discrepància a la comissió paritària, que disposarà d’un termini de set dies per pronunciar-se, a comptar des de que la discrepància va ser plantejada.

 

L’empresa tindrà que fer entrega de la documentació acreditativa a la Comissió Paritària del Conveni i aquesta per majoria del 60% de cadascuna de les parts, acordarà o no, la vinculació salarial al Conveni, i el règim salarial que el substitueix en cas d’acceptar la desvinculació.

 

Quan la Comissió no arribi a un acord es podran iniciar els procediments de conciliació, mediació i arbitratge per concertar tant l’increment com la possible revisió salarial d’aplicació a l’empresa.

 

2. Modificació substancial de les condicions de treball.

 

Pel que fa al règim, procediment, drets de consulta dels representants dels treballadors i efectes de les modificacions substancials de les condicions de treball tant individuals com col•lectives s’estarà a lo disposat a l’article 41 de l’Estatut dels Treballadors.

 

En desenvolupament del que preveu l’article 41.4 de l’Estatut dels Treballadors, el procediment a seguir per la modificació de les condicions serà:

 

Al inici del període de consultes de quinze dies l’empresa farà entrega a la representació dels treballadors per escrit la informació que justifiqui la mesura, avaluant de forma específica els riscos laborals que puguin ocasionar les modificacions substancials de les condicions de treball que es pretenen implantar.

 

Mitjançant mutu acord es podrà ampliar el període de consultes fins un màxim de trenta dies.

 

Igualment, les parts previ acord podran substituir en qualsevol moment el període de consultes al que refereix l’article 41.4 de l’Estatut dels Treballadors per la mediació i/o arbitratge que sigui d’aplicació.

 

En cas de desacord, les parts podran seguir els procediments de conciliació, mediació o arbitratge del Tribunal Laboral de Catalunya.

 

No obstant en el supòsit de modificació substancial de condicions de treball, l’aplicació dels procediment davant el Tribunal Laboral de Catalunya no interromprà l’aplicació de les possibles modificacions ordenades per la direcció de l’empresa una vegada esgotat el període de consultes.

 

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

 

Primera

 

Durant la vigència d'aquest Conveni, els diferents imports que formen la retribució de cada treballador en el moment de la seva signatura, es consideraran tots subjectes als successius increments que es puguin produir, tret que hi hagi un pacte establert entre l'empresa i un treballador considerat individualment.

 

ANNEX I

 

RETRIBUCIONS SALARIALS: SALARI BASE EN EUR

 

“ANNEX I; IMAGEN OMITIDA”

(CONSULTAR PDF)

 

ANNEX II

COMPLEMENTS SALARIALS

 

1. PLUS D'ANTIGUITAT

 

S'estableix que, tal com s'indica a l'article 27 d'aquest Conveni, el mòdul per determinar el plus per antiguitat sigui de 6,01 EUR mensuals.

 

2. PLUS DISPOSICIÓ

 

S'estableix en la quantitat que s'indica tot seguit, aplicant-se per cap de setmana que hagin de romandre els treballadors de guàrdia:

 

Any 2020: 131,83 EUR

Any 2021: 132,48 EUR

Any 2022: 133,15 EUR

Any 2023: 133,81 EUR

Any 2024: 134,48 EUR

 

3. PLUS DE COCCIÓ

 

S'estableix el plus de cocció en la quantitat que s'indica i es meritarà per cap de setmana efectivament treballat:

 

Any 2020: 49,66 EUR

Any 2021: 49,91 EUR

Any 2022: 50,15 EUR

Any 2023: 50,41 EUR

Any 2024: 50,66 EUR

 

4. AJUDA PER FILLS DISMINUÏTS FÍSICS O PSÍQUICS

 

S'estableix l'ajuda per fills disminuïts físics o psíquics en la quantitat de EUR mensuals: 

 

Any 2020: 160,86 EUR

Any 2021: 161,66 EUR

Any 2022: 162,47 EUR

Any 2023: 163,29 EUR

Any 2024: 164,10 EUR

 

5. PLUS FESTIVITAT (4ar. i 5e torn) (per més informació veure acord)

 

S’estableix el plus festivitat pel sistema de treball de 4 i 5 torns segons els diferents grups professionals i en les quantitats fixes en EUR mensuals següents:

 

“TABLA; IMAGEN OMITIDA”

(CONSULTAR PDF)

 

6. COMPENSACIÓ MOBILITAT PUIG REIG (per més informació veure acord)

 

S’estableix la compensació de 50 EUR fixes per la mobilitat a Puig Reig del personal amb centre de treball a Berga i en els termes que marca el annex.

 

Barcelona, 29 de juliol de 2020

La cap de Servei de Coordinació dels Serveis Territorials a Barcelona (per suplència del director dels Serveis Territorials, d’acord amb l’article 41 del Decret 289/2016, de 30 d’agost), Lídia Frias Forcada