Última revisión
14/07/2008
Sentencia Penal Nº 556/2008, Audiencia Provincial de Barcelona, Sección 3, Rec 124/2008 de 14 de Julio de 2008
GPT Iberley IA
Copiloto jurídico
Relacionados:
Tiempo de lectura: 6 min
Orden: Penal
Fecha: 14 de Julio de 2008
Tribunal: AP - Barcelona
Ponente: BACH FABREGO, ROSER
Nº de sentencia: 556/2008
Núm. Cendoj: 08019370032008100464
Encabezamiento
AUDIÈNCIA PROVINCIAL DE BARCELONA
SECCIÓ TERCERA
ROTLLE APEL.LACIÓ JUDICI DE FALTES 124/08
JUTJAT D'INSTRUCCIÓ 3 SABADELL
JUDICI DE FALTES 461/07
Magistrada:
ROSER BACH FABREGÓ
S E N T È N C I A Nº 556/2008
Barcelona, catorze de juliol de dos mil vuit.
VIST en grau d'apel·lació el Judici de Faltes seguit amb el número 461/07 al Jutjat d'Instrucció 3 de Sabadell per una
falta de lesions i que resta pendent en aquesta Secció en virtut del recurs d'apel·lació interposat per Milagros contra la sentència dictada en el citat procediment el dia 28 de març de 2008.
Antecedentes
PRIMER: Els fets que es declaren provats a la sentència apel·lada són els següents: "Siendo probado y así se declara que el día 31 de mayo de dos mil siete, Dª Milagros interpuso denuncia enla que manifestaba que el día 28 de mayo de 2007 se dirigió al almacén sito en la calle Joan Maragall nº 10 de la localidad de Sabadell para recoger los enseres que le pertenecen y al observar que allí no estaban llamó por teléfono al denunciado el cual al pedirle explicaciones por lo sucedido le increpó con palabras tales como "sinvergüenza, que tienes mucha cara", en un tono acalorado".
SEGON: La part dispositiva de la sentència impugnada és la següent: "Que debo condenar y condeno a Dº Darío como autor de dos faltas del art. 620.2º C.P . a la pena de 60 euros (15 cuotas de 4 euros para cada una de ellas), las cuales deberán ser satisfechas en el plazo de 30 días a contar desde la notificación de la presente resolución, y cuyo impago dará lugar a un día de privación de libertad por cada dos cuotas (4 euros) impagadas; imponiéndosele, además, las costas procesales, si las hubiere".
TERCER: Notificada aquesta resolució, s'hi va interposar recurs d'apel·lació per Milagros , i admès, se li va donar el tràmit corresponent pel Jutjat d'Instrucció i es van remetre les actuacions a aquesta Secció de l'Audiència Provincial de Barcelona per a la resolució del recurs plantejat.
QUART: Rebuda la causa en aquesta Secció Tercera de l'Audiència, a la que correspon el coneixement dels recursos procedents del referit Jutjat d'Instrucció, es va dictar provisió ordenant la incoació del present Rotlle d'apel·lació, que va ser numerat i registrat. D'acord amb el torn de repartiment es va nomenar magistrat ponent per a actuar com a tribunal unipersonal (art. 82.2 LOPJ ).
CINQUÈ: Que s'han seguit en la tramitació les prescripcions legals.
Fundamentos
PRIMER: Contra la sentència condemnatòria dictada en la instància, s'interposa per Milagros en el que sol·licita que es declari la nul·litat d'actuacions per infracció de normes essencials del procediment.
Per a l'adequada resolució de la pretensió de nul·litat s'han de posar de manifest els antecedents processals de la sentència impugnada, que són els següents:
·Amb data 31 de maig de 2007 l'ara recurrent, Milagros , va formular denúncia en dependències policials va formular denúncia per fets que podrien integrar infraccions de dany i d'injúries.
·Remesa la denúncia i el corresponent atestat al Jutjat d'Instrucció de Sabadell es va acordar per interlocutòria de 4 de juny de 2007 la incoació de Judici de Faltes, acordant-se en la pròpia resolució la valoració dels objectes ¿desapareguts¿.
·Amb data 8 de juny de 2007 per part del perit nomenat judicialment es fa fixar en 4.850 euros l'import dels efectes, i per compareixença de la denunciant posant de manifest que al local hi havia altres objectes, el mateix perit va fixar l'import total en la quantitat de 8.050 euros.
·Per provisió de data 15 de juny de 2007 pel Jutjat d'Instrucció es va dictar provisió per la qual es va assenyalar la vista del Judici de Faltes pel dia 5 de setembre del mateix any, si bé finalment es va suspendre el senyalament.
·Amb data 3 de juliol de 2007 la denunciant va presentar escrit sol·licitant a la vista de la valoració dels danys, la incoació de Procediment Abreujat en poder ser els fets constitutius d'un delicte d'apropiació indeguda. Amb data 2 d'agost es va acordar tenir per presentat l'escrit i estar al que s'havia acordat.
·Per provisió de 21 de febrer de 2008 es va assenyalar novament el judici pel dia 27 de març d'enguany.
·Amb data 26 de març de 2008 la denunciant va presentar un escrit al Jutjat d'Instrucció instant la resolució, abans de la celebració del judici, de la seva sol·licitud d'acomodació del Judici de Faltes al Procediment Abreujat, el Jutjat d'Instrucció no va dictar resolució i en la data assenyalada es va celebrar el judici.
·A l'inici del judici oral la defensa lletrada de la denunciant Milagros va plantejar com a qüestió prèvia la suspensió de la vista i la incoació de Diligències Prèvies a la vista de la quantia de la taxació, acordant-se per la Jutgessa d'instrucció la continuació del procediment per la falta d'injúries.
·En la sentència de data 28 de març de 2008, que és ara objecte del present recurs, com a qüestió prèvia s'acorda l'arxiu pel que fa al suposat delicte d'apropiació indeguda, i es condemna per dues faltes d'injúries.
A la vista de les actuacions exposades és evident que ha de ser atesa la queixa de la part recurrent, atès que se li ha vulnerat el dret a la tutela judicial efectiva, en no haver obtingut en el moment processal oportú una resposta fundada en dret, i haver vist denegada una pretensió, la incoació de Diligències Prèvies, en forma processalment inadequada, ja que resulta improcedent acordar en una sentència de Judici de Faltes seguit per faltes d'injúries, l'arxiu de fets que poden integrar un delicte d'apropiació indeguda.
Es tracta d'irregularitats processals que han general efectiva i real indefensió a la part denunciant, ara recurrent, per la qual cosa ha de ser acordada la nul·litat sol·licitada i reposar les actuacions al moment processal anterior a la celebració del Judici de Faltes.
SEGON: La declaració de nul·litat determina declarar d'ofici les costes processals d'aquesta segona instància.
Vistes les normes legals i d'altres d'aplicació,
Fallo
ESTIMAR el recurs d'apel·lació interposat per Milagros contra la sentència dictada pel Jutjat d'Instrucció 3 de Sabadell en el Judici de Faltes 461/07 i REVOCAR-LA i per la present declarar la nul·litat de ple dret de les actuacions fins el moment anterior a la celebració del Judici de Faltes, declarant d'ofici les costes processals d'aquesta segona instància.
Així ho acorda i signa la Sra. Magistrada; en dono fe.

