Sentencia Social Nº 3879/...yo de 2006

Última revisión
18/05/2006

Sentencia Social Nº 3879/2006, Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, Sala de lo Social, Sección 1, Rec 1982/2005 de 18 de Mayo de 2006

nuevo

GPT Iberley IA

Copiloto jurídico

Relacionados:

Tiempo de lectura: 10 min

Orden: Social

Fecha: 18 de Mayo de 2006

Tribunal: TSJ Cataluña

Ponente: CASTELL VALLDOSERA, LIDIA

Nº de sentencia: 3879/2006

Núm. Cendoj: 08019340012006103913

Núm. Ecli: ES:TSJCAT:2006:5802


Encabezamiento

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

RU

IL·LM. SR. SEBASTIÁN MORALO GALLEGO

IL·LM. SR. FRANCISCO BOSCH SALAS

IL·LMA. SRA. LIDIA CASTELL VALLDOSERA

Barcelona, 18 de maig de 2006

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats

més amunt,

EN NOM DEL REI

ha dictat la següent

SENTÈNCIA NÚM. 3879/2006

En el recurs de suplicació interposat per -I.N.S.S.- (Instituto Nacional de la Seguridad Social) a la

sentència del Jutjat Social 33 Barcelona de data 2 de desembre de 2004 dictada en el procediment núm. 608/2004 en el qual s'ha recorregut contra la part María Virtudes , ha actuat com a ponent Il·lma. Sra. LIDIA CASTELL VALLDOSERA.

Antecedentes

Primer. En data 2 de setembre de 2004 va arribar al Jutjat Social esmentat una demanda sobre Reintegrament prestacions Seguretat Social, en la qual l'actor al.lega els fets i fonaments de dret que va considerar procedents i acabava demanant que es dictés una sentència d'acord amb el que es demanava. Admesa la demanda a tràmit i celebrat el judici, es va dictar la sentència en data 2 de desembre de 2004, que contenia la decisió següent:

"DESESTIMAR la demanda interposada INSTITUT NACIONAL DE LA SEGURETAT SOCIAL contra María Virtudes en petició de revisió de base reguladora de prestació de Jubilació i de reintegrament de prestacions indegudes"·

Segon. En aquesta sentència es declaren com a provats els fets següents:

1.- A la demandada li fou reconeguda pensió per jubilació per resolució de data 15.12.03, amb "efectes de 23.11.03; en un percentatge del 76% d'una base reguladora de 1.364,67 euros.

2.- En data 23.12.03 presentà reclamació prèvia, postulant una base reguladora superior.

3.- Per resolució de 16.3.04 es desestimà la reclamació prèvia de la demandada i, a I 'hora considerant que havia existit un error un la determinació d'algunes bases de cotització i que la base reguladora que li corresponia havia de ser inferior a la inicialment reconeguda- fou informada de la imminent presentació de demanda judicial per tal de modificar-la. Aquesta segona resolució es limità a fixar l'import de la nova base reguladora, 1.239,55 euros al mes, i de la quantitat a reintegrar, 427,26 euros, però sense especificar en cap moment el error en el que, suposadament, es va incórrer a la resolució inicial.

4.- Cas d'acceptar-se la base reguladora postulada per l'INSS, la quantitat percebuda indegudament per la demandada a 30.11.04, fóra de 1.397,16 euros.

5.- Les bases de cotització reflectides en el full de càlcul de la resolució inicial de 15.12.03 coincideixen amb les realment cotitzades, segons informe de la TGSS de 1.12.03 (folis 34 i 35, i 38 a 44). A la segona resolució, de data 16.3.04, s'han tingut en compte unes bases de cotització inferiors a les realment cotitzades pel període de 11/89 a 6/92, i, en el seu lloc, s'hi han fet constar les "bases tarifadas y teóricas de cotización correspondientes a un oficial 2º del grupo 1º de Notarías", segons informació del Patronato de Mutualidades de Empleados de Notarías (folis 19 i 21).

Tercer. Contra aquesta sentència la part DEMANDADA va interposar recurs de suplicació, que va formalitzar dins del termini. Es va donar trasllat a la part contrària, QUI HO VA IMPUGNAR EN FORMA. Es van elevar les actuacions a aquest Tribunal i es va formar aquest rotlle.

Fundamentos

PRIMER.- Enfront la sentència d'instància, que desestimà la demanda interposada per l'Entitat Gestora en reclamació de que es reconegués una Base Reguladora de 1.239,55 Euros a la demandada, en la pensión de jubilació que té reconeguda, i se la condemnés al reintegrament de la quantitat que se li ha ingressat de més, s'interposa per l'Entitat Gestora Recurs de Suplicació, el qual té per objecte modificar els fets declarats provats i examinar les infraccions de normes substantives o de la jurisprudència que s'hi han comès.

La controvèrsia que s'ha de resoldre en el present recurs és si a l'actora, que pertanyia a la Mutualitat d'empleats de Notaries, se li ha de tenir en compte, pel càlcul de la Pensió de Jubilació que va sol.licitar, les quantitats que va cotitzar a l'esmentada Mutualitat o bé s'han de tenir en compte les cotitzacions realitzades a la Tresoreria General de la Seguretat Social.

SEGON.- En el primer motiu del recurs, correctament emparat en l'apartat b) de l'article 191 de la Llei de Procediment Laboral, el recurrent pretén la modificació del fet provat cinquè, pel qual proposa la següent redacció: "Las bases de cotización de la Sra. María Virtudes correspondientes a la contingencia de jubilación desde el año 1988 a 1992 son las certificadas por el Patronato de la Mutualidad de Notarías que se corresponden con las bases tarifadas para la categoría de la actora de acuerdo con la Disposición Transitoria II de la Orden de 15 de junio de 1992".

Aquesta modificació no pot prosperar perquè ja consta en l'esmentat fet el que es vol modificar i, a més, no es fonamenta en cap mitjà de prova.

TERCER.- En el segon motiu del recurs, també correctament emparat, ara en l'apartat b) de l'article 191 de la Llei de Procediment Laboral, el recurrent afirma que la sentència ha infringit l'article 162.1 i l'apartat primer de la Disposició Transitòria cinquena de la Llei General de la Seguretat Social en relació amb l'article 2n de l'Ordre d'11 de desembre de 1968 i amb la Disposició Transitòria 2ª de l'Ordre de 15 de juny de 1992 i amb el R.D. 2248/85.

Afirma la recurrent que la demandada, com oficial de Notaries, va estar integrada de forma obligatòria en la Mutualitat d'Empleats de Notaries i la contingència de jubilació estava expressament coberta per la Mutualitat, segons s'especifica en l'article segon dels seus Estatuts i que per determinar la pensió de jubilació es tenia en compte una base tarifada i que encara que és cert que el R.D. 2.248/85 disposà que els col.lectius compresos en el núm. setè de la Disposició Transitòria 6ª de la Llei General de la Seguretat Social, entre els quals figuren els empleats de Notaries, passarien a integrar-se en el Règim General de la Seguretat Social, i a partir de la data d'efectes de la integració, cotitzarien a la Seguretat Social per totes les contingències en la forma i condicions establertes per al corresponent Règim de la Seguretat Social, el mencionat col.lectiu no es va integrar fins el dia 1 de març de 1996, per la qual cosa les contingències de jubilació, invalidesa i mort i supervivència estaven cobertes fins l'esmentada data per l'esmentada Mutualitat, d'acord amb els seus Estatuts, modificats parcialment per l'Ordre de data 15 de juny de 1992, que va establir l'abandonament del sistema de cotització per bases tarifades fins aleshores vigent, pel de cotització pel salari real. Així mateix la Disposició Transitòria segona de l'Ordre citada preveia expressament que l'adequació a aquest nou sistema seria gradual, de tal manera que durant un temps es seguiria calculant la base reguladora de la jubilació d'acord amb el promig de les bases tarifades antigues, encara que actualitzant-les amb l'aplicació d'un increment en l'antiguitat censal de l'empleat d'un 5% cada quatre anys.

Aquesta al.legació haurà de ser estimada perquè certament si tenim en compte que la demandada era oficial de Notaria, per la qual cosa va estar integrada de forma obligatòria en la Mutualitat d'Empleats de Notaria, són d'aplicació al present supòsit, en el cas de la prestació de Jubilació que aquí ens ocupa, les normes abans citades.

En efecte, encara que és cert -tal com afirma el recurrent- que el R.D. 2248/1985 va disposar que els col.lectius compresos en el nº 7 de la Disposició Transitòria 6ª de la Llei General de la Seguretat Social, entre els quals figuren els empleats de Notaries, passessin a integrar-se en el Règim General de la Seguretat Social, i a partir de la data d'efectes de la integració cotitzarien a la Seguretat Social per totes les contingències en la forma i condicions establertes per l'esmentat Règim, el cert és que la integració del col.lectiu citat no es va produir fins el dia 1 de març de 1996, per la qual cosa va existir un període, de l'any 1986 a l'1.3.1996, en el que les contingències de jubilació, invalidesa i mort i supervivència van seguir estant cobertes per la Mutualitat citada anteriorment, per la qual cosa les bases de cotització que s'han de tenir en compte durant el període esmentat seran les cotitzades a la tan repetida Mutualitat, atès que les cotitzacions ingressades pel titular de la Notaria on prestava serveis l'actora a la Tresoreria General de la Seguretat Social, que són les que en la sentència d'instància es donen com correctes, no es corresponen amb la contingència de jubilació, sinó amb les contingències d'accident de treball i malaltia professional.

S'han de tenir en compte, doncs, en relació amb la prestació de jubilació, les cotitzacions certificades pel Patronat de la Mutualitat, que es corresponen amb les bases tarifades per la categoria de l'actora, tal com ho va fer l'Entitat Gestora, ara recurrent, en la seva resolució de data 16 de març de 2.004, la qual va donar lloc a la demanda presentada per aquesta per tal de sol.licitar la modificació de l'anterior resolució de data 15 de desembre de 2.003.

En aquest mateix sentit s'ha pronunciat aquesta Sala en la sentència de data 2 de desembre de 2.004 (R. 1943/04 ), en un assumpte idèntic al present.

L'estimació del motiu comporta la del recurs i la revocació de la resolució recorreguda.

VISTOS els preceptes legals citats, els concordants i la resta de disposicions de general i pertinent aplicació,

Fallo

Que hem d'estimar i estimem el Recurs de Suplicació interposat per l'INSTITUT NACIONAL DE LA SEGURETAT SOCIAL contra la Sentència dictada pel Jutjat Social núm. 33 de Barcelona, en data 2 de desembre de 2.004, que va recaure en les Actuacions 608/2004, en virtut de demanda presentada per l'esmentat Institut contra la Sra. María Virtudes i, per tant, hem de revocar i revoquem l'esmentada resolució, i fixem la Base Reguladora de la pensió de jubilació sol.licitada per la Sra. María Virtudes en la quantitat de 1.239,55 Euros, la qual haurà d'estar i passar per aquesta declaració i la condemnem a que reintegri a l'Institut recurrent la quantitat de 1.397,16 Euros més les quantitats que es meritin fins a la notificació de la present sentència.

Contra aquesta sentència es pot interposar recurs de cassació per a la unificació de doctrina, que s'ha de preparar en aquesta Sala en els deu dies següents a la notificació, amb els requisits previstos als números 2 i 3 de l'article 219 de la Llei de procediment laboral.

Notifiqueu aquesta resolució a les parts i a la Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i expediu-ne un testimoniatge que quedarà unit al rotlle. Incorporeu l'original al llibre de sentències corresponent.

Així ho pronunciem, ho manem i ho signem.

PUBLICACIÓ. Avui, el/la Magistrat/ada ponent ha llegit i publicat la sentència. En dono fe.

Fórmate con Colex en esta materia. Ver libros relacionados.