Última revisión
Dictamen de Consell Juridic Consultiu de la Comunitat Valenciana 2023/0719 del 11 de octubre de 2023
Relacionados:
Órgano: Consell Juridic Consultiu de la Comunitat Valenciana
Fecha: 11/10/2023
Num. Resolución: 2023/0719
Cuestión
Resolució de contracte administratiuContestacion
Procedencia: Ajuntament de l'Eliana (València).Materia: Contracte administratiu.
Dictamen: Detall del dictamen seleccionat
DICTAMEN
2023/0719.
Aprovat pel Ple de 11 de octubre de 2023.
ASSUMPTE
Resolució de contracte administratiu
PROCEDÈNCIA
Ajuntament de l'Eliana (València).
MATÈRIA
Contracte administratiu.
ANTECEDENTS
De l'examen de l'expedient administratiu remés, es desprén el següent:
Primer.- L'Ajuntament de L'Eliana, mitjançant acord de la Junta de Govern Local, de data 5 de setembre de 2022, va acordar adjudicar a la mercantil L. S. a., amb CIF [...] el contracte d'obres de Renovació de Voreres 2022, sent formalitzat l'esmentat contracte en data 13 de setembre de 2022.
En l'esmentat contracte es fixava un termini d'execució d'obres de 6 mesos, a comptar des de la signatura de l'acta de comprovació del replanteig, que es va dur a terme el dia 17 d'octubre de 2022, per la qual cosa les obres havien d'haver conclòs en data 17 d'abril de 2023.
Segon.- El responsable del contracte manifesta l'incompliment del contractista consistent en la demora en l'execució del contracte, i així mateix quantifica l'import dels danys i perjudicis causador pel contractista a l'Administració en 47.363,99 ?. Així, va emetre informe l'enginyer municipal de data 23 de juliol de 2023 on manifesta: "(...) Vista la documentació del Programa de Treballs incorporat en el projecte d'execució amb un termini total d'obra de 6 mesos.
Vista l'oferta presentada pel Contractista, en la qual es comprometia a executar el contracte en un total de 6 mesos.
Vistes les actuacions a executar en el projecte que es divideixen en dues zones diferenciades, en el Carmen i en Montesol, sent uns percentatges d'obra del 43,53% i 56,47%, respectivament.
Vist que l'obra va començar el 17/10/22 i que únicament s'han executat les actuacions del Carmen, els quals es van acabar completament amb les rematades incloses en la data del 14/06/23, estant algunes actuacions amb xicotets desperfectes i millores manifestes.
Vist que no s'han iniciat els treballs en Montesol.
S'han produït incompliments manifestos dels terminis parcials i del termini final del projecte, tot això únicament per causes imputables al Contractista.
Se realitza estimació econòmica dels danys i perjudicis que ha patit l'Administració per l'incompliment del Contractista, la qual cosa necessàriament per a acabar la totalitat dels treballs previstos pendents (zona de Montesol) obligarà a realitzar nova contractació del Projecte d'Execució, nova contractació de Direcció d'Obra i Coordinació de Seguretat i Salut i nova licitació de Contracte d'Obres, posat dels perjudicis produïts a la ciutadania per retards en la finalització del contracte. La valoració econòmica de tals conceptes de danys i perjudicis són:
Redacció de Projecte d'Execució:
- estimació de PEM de projecte nou a redactar: 308.599,07 ?
- estimació percentatge d'honoraris tècnics: 2,5%
- estimació de cost de redacció de projecte (IVA inclòs): 9.335,12 ?
- estimació de baixa en procés de licitació: 13,41%
- previsió de diferència de nova contractació (baixa i IVA inclosos): 8.083,28 ?
Direcció d'Obra i Coordinació de Seguretat i Salut: com no s'ha consumit la part proporcional de la urbanització de Montesol del contracte menor subscrit sobre aquest tema, no existeix mal i perjudici per este concepte imputable al Contractista.
Contracte d'Obres:
- estimació de PEM de projecte nou a redactar: 308.599,07 ?
- estimació nou PEM+(GG+BI): 367.232,89 ?
- estimació nou PEM+(GG+BI)+IVA: 444.351,80 ?
- estimació de baixa en procés de licitació: 10,78%
- estimació de nou PEM+(GG+BI)+IVA amb baixa estimada: 396.450,68?
- contractació de zona de Montesol a L. (IVA inclòs): 357.169,97 ?
- previsió de diferència de nova contractació (amb baixa i IVA inclosos): 39.280,71 ?.
Per consegüent, se sol·licita a l'òrgan de contractació la rescissió del contracte, amb els efectes oportuns que procedisca per al Contractista, segons estipulacions de la LCSP".
Tercer.- Mitjançant provisió de la Regidor de Grans Obres i Infraestructures de data 25 de juliol de 2023, s'inicia l'expedient per a la resolució del contracte d'obres de Renovació de Voreres 2022 per demora en el compliment de terminis del contractista.
Vist l'Informe de jurídic de la Vicesecretària de la Corporació de data 26 de juliol de 2023, en el qual s'indica el procediment a seguir per a la resolució del contracte per demora en l'execució del contractista.
Concedit tràmit d'audiència a la mercantil adjudicatària, va presentar al·legacions en data 4 d'agost del 2023, al·legant que no ha pogut complir els terminis per la falta de subministraments i per l'increment de preus del material, la qual cosa impossibilita l'execució d'este, sol·licitat la resolució contractual.
Consta en l'expedient Informe tècnic emés per l'Enginyer de camins municipal en data 21 d'agost del 2023, contestant a les esmentades al·legacions: "Vistes les al·legacions presentades pel Contractista en relació a la reclamació de danys i perjudicis per incompliment de les condicions contractuals de l'obra de referència.
S'emet el següent informe tècnic de resposta a tals al·legacions:
? Resposta a Al·legació Primera:
El Contractista indica que no ha pogut complir els terminis per "...subministrament de les matèries primeres necessàries per a la seua execució en termini i a més d'això, uns costos econòmics en les obres executades impossibles d'assumir...", la qual cosa no és cert que no hi haja hagut manca de cap matèria primera, sinó una mala gestió de l'obra i falta de mitjans i de compromís de l'empresa per executar l'obra en termini. La justificació de pujada de preus, si bé pot ser certa, no és motiu per a no compliment de terminis, perquè existeix altres mitjans per a reclamació a l'Administració de Revisió de Preus Excepcional, com així ho ha sol·licita el mateix Contractista e altres expedients amb l'Ajuntament de l'Eliana, la qual cosa ha sigut informat positivament.
Així mateix, el Contractista indica que ha sigut impossible l'execució del contracte en el termes pactats, és per això que acollint-se a l'article 206 de la LCSP, sol·licita la resolució del contracte perquè és impossible la seua modificació, però, des d'un punt de vista tècnic, no és que el contracte no hi ha hagut cap motiu que no s'haja pogut executar, sinó la incompetència i incapacitat mostrada des del primer moment pel Contractista, la qual cosa és obvi que no és motiu de modificació del contracte, perquè el contracte és exactament igual i no s'ha produït cap variació que permeta les condicions de modificació del contracte mitjançant la LCSP; sent la causa real una baixa oferida pel Contractista que al costat d'una pujada de preus de materials suposadament ha provocat una alça de costos inassumibles per al Contractista, com així ho ha manifestat una vegada i una altra en les reunions mantingudes amb este.
? Resposta a Al·legació Segona:
El Contractista basa el seu argumentari en l'aplicació de l'article 208 de la LCSP, basant-se en el compliment de l'article 206 de LCSP, però com s'ha indicat en el punt anterior, sota una perspectiva tècnica, no es donen les circumstàncies d'aplicació de l'article 206.
De la mateixa manera, el Contractista indica que no existeix perjudici per a l'Administració per la resolució del contracte, però la qual cosa no és cert, ja que:
? No es pot licitar un contracte d'una totalitat que s'ha executat una part d'ella per procediment d'urgència perquè no es donen les condicions per a això, sinó per a una nova licitació de contracte, per la qual cosa es requereix un nou projecte amb la part no executada i això suposa un indubtable cost de redacció d'este, ja que l'Ajuntament de l'Eliana no disposa de serveis propis d'elaboració de projectes, els quals són contractats habitualment externament mitjançant contractes de serveis.
? Sí que existeixen costos derivats d'un nou contracte d'execució de les obres, perquè com s'ha indicat anteriorment es pressuposa que hi ha hagut un encariment generalitzat dels materials d'obra pública, per la qual cosa evidentment produirà que amb el mateix import contractat en l'actualitat s'executarà menys obra en una nova licitació, encara que bé és cert que són estimacions que s'han fet, però totes elles amb caràcter a la baixa per a minorar els perjudicis del Contractista, prova d'això és que s'ha suposat les mateixes baixes mitjanes al procediment de licitació tant del Contractista com de la Redacció de Projecte que es van produir en el seu moment, i sense ànim de cap lucre de l'Administració, perquè eixa mateixa indemnització sol·licitada té la fi concreta d'una nova contractació".
Amb data 29 de setembre de 2023. es va emetre per l'òrgan instructor proposada de resolució desestimant les al·legacions formulades i acordant la resolució contractual.
Mitjançant ofici de l'Ajuntament de L'Eliana de data 3 d'octubre de 2023 es va remetre a este Consell Jurídic Consultiu l'expedient complet per a l'emissió del preceptiu Dictamen.
CONSIDERACIONS
Primera.- La consulta a este Consell Jurídic Consultiu resulta preceptiva en els supòsits de resolució de contracte administratiu amb oposició del contractista, segons allò que s'ha fixat en l'article 10.8.c) de la Llei 10/1994, de 19 de desembre, de creació d'este Consell, així com el que es disposa en l'article 191 de la Llei de Contractes del Sector Públic: "Nul·litat, interpretació i resolució dels contractes administratius quan es formule oposició per part del contractista i, en tot cas, en els supòsits previstos en la legislació de contractes de l'Estat".
Segona.- Quant a la normativa aplicable, la tramitació de l'expedient de contractació i l'adjudicació del contracte, es realitza en el marc jurídic de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, normativa aplicable al temps d'incoar-se l'adjudicació de l'esmentat contracte de concessió.
Des del punt de vista procedimental, també hem d'acudir al que es disposa en l'article 109 del Reglament General de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques, aprovat pel Reial decret 1098/2001, de 12 d'octubre, ja que al costat de la resolució d'inici de l'expedient, existeix informe jurídic, i proposta de resolució. Quant al termini per a resoldre el procediment, conforme a la redacció donada per la Disposició Addicional Primera de la Llei 7/2021, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat 2022, estableix que "Els expedients de resolució contractual de contractes administratius de la Generalitat, de les entitats locals de la Comunitat Valenciana, de les Universitats Públiques de la Comunitat Valenciana i de les respectives entitats vinculades o dependents que, conforme a l'article 3.2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, tinguen la consideració d'Administracions Públiques, hauran de ser instruïts, resolts i notificats en el termini màxim de 8 mesos". L'acord d'inici va ser de data 27 de juliol de 2023, estant en termini per a resoldre el mateix.
Tercera.- L'exercici de la resolució és una prerrogativa, una facultat exorbitant, que constitueix una excepció a la igualtat de les parts en el contracte, configurant-se com una potestat administrativa de la qual l'Administració pot fer ús de manera unilateral. Eixa potestat ha d'exercir-se, no obstant això, dins dels límits i amb subjecció als requisits i efectes assenyalats en la llei.
És doctrina d'este Consell que "la resolució contractual es configura com una prerrogativa de l'Administració que té el seu fonament, en matèria de contractes -igual que, en general, en tot l'àmbit del Dret Administratiu- en la consecució de l'interés públic que subjau en tota actuació de les Administracions Públiques" (consideració tercera del Dictamen 339/2017, de 15 de març).
En cas d'incompliment pel contractista de les seues obligacions, l'interés públic que subjau en la contractació administrativa justifica que per part de l'òrgan de contractació s'exercisca la seua potestat de resoldre unilateralment el contracte, sempre que estiguem davant els supòsits legals tipificats com a tal.
Quarta.- És en estos contractes d'obra de resultat amb termini d'execució on pot desplegar els seus efectes la resolució del contracte per demora en el compliment dels terminis per part del contractista, com ha manifestat el Consell d'Estat en diversos Dictàmens, entre ells el 1486/1993 i 912/1997. El venciment del termini d'execució del contracte, sense que el contractista haja executat íntegrament la prestació objecte d'este, implica un incompliment, produint-se un retard jurídicament rellevant en el compliment d'una obligació.
De la instrucció de l'expedient, consta informe del responsable del contracte on manifesta incompliment per part del contractista imputable a este, per no disposar del material necessari per a escometre les obres.
L'Administració entén que ha existit incompliment del termini d'execució, imputant al contractista la causa de resolució establida en l'article 192 i següents de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic:
"(...) Quan el contractista, per causes imputables a este, haguera incomplit parcialment l'execució de les prestacions definides en el contracte, l'Administració podrà optar, ateses les circumstàncies del cas, per la seua resolució o per la imposició de les penalitats que, per a tals suposats, es determinen en el plec de clàusules administratives particulars o en el document descriptiu".
I l'article 193.3 disposa que:
"(...) Quan el contractista, per causes imputables a este, haguera incorregut en demora respecte al compliment del termini total, l'Administració podrà optar, ateses les circumstàncies del cas, per la resolució del contracte o per la imposició de les penalitats diàries en la proporció de 0,60 euros per cada 1.000 euros del preu del contracte, IVA exclòs".
D'acord amb el que es disposa en l'article 211.1, LCSP, són causes de resolució dels contractes, entre altres
"d) La demora en el compliment dels terminis per part del contractista".
Quinta.- Este Consell Jurídic Consultiu, en línia amb la jurisprudència i la doctrina del Consell d'Estat, entén que no qualsevol incompliment determina necessàriament que es resolga el contracte de manera automàtica, ja que l'incompliment ha de ser greu i referir-se a una obligació principal (STS 2 d'abril 1992 i 21 de juny de 2004), l'incompliment ha de ser culpable (STS 14 de juny de 2002) i per a això ha de valorar-se la culpa del contractista, transposant-ho amb un patró de diligència comuna a l'estàndard ordinari de les obligacions imposades en el contracte, quedant clar en l'esmentat expedient que existeix incompliment en l'execució del contracte imputable exclusivament al contractista.
Conforme a la normativa aplicable (art. 238 LCSP/2017), "1. Les obres s'executaran amb estricta subjecció a les estipulacions contingudes en el plec de clàusules administratives particulars i al projecte que serveix de base al contracte i conforme a les instruccions que en interpretació tècnica d'este donara al contractista la Direcció facultativa de les obres.
2. Quan les instruccions anaren de caràcter verbal, hauran de ser ratificades per escrit en el més breu termini possible, perquè siguen vinculants per a les parts.
3. Durant el desenvolupament de les obres i fins que es complisca el termini de garantia el contractista és responsable de tots els defectes que en la construcció puguen advertir-se".
L'article 243 LCSP/2011 estableix: "(...) Quan les obres no es troben en estat de ser rebudes es farà constar així en l'acta i el Director de les mateixes assenyalarà els defectes observats i detallarà les instruccions precises fixant un termini per a remeiar aquells. Si transcorregut aquest termini el contractista no l'haguera efectuat, podrà concedir-se-li un altre nou termini improrrogable o declarar resolt el contracte"; però, en cas de negar-se a executar l'obra requerida conforme al projecte o els plecs, haurà d'acudir-se a la causa de resolució tipificada en l'article 211 lletra d) demora i f) l'incompliment de l'obligació principal del contracte, manifestant el propi contractista en el seu escrit d'al·legacions, que és impossible escometre l'execució de l'obra.
Quant als efectes de la resolució contractual, disposa l'article 213.5 LCSP que, en tot cas, l'acord de resolució contindrà pronunciament exprés sobre la procedència o no de la pèrdua, devolució o cancel·lació de la garantia que, si és el cas, haguera sigut constituïda.
I l'article 213.3 estableix l'automatisme en la confiscació de la garantia: "Quan el contracte es resolga per incompliment culpable del contractista li serà confiscada la garantia i deurà, a més, indemnitzar a l'Administració els danys i perjudicis ocasionats en el que excedisquen de l'import de la garantia confiscada»".
En el cas estudiat, en derivar-se la resolució de l'incompliment culpable de la contractista, la garantia constituïda haurà de ser confiscada sense perjudici que s'indemnitzen a l'Administració els danys i perjudicis ocasionats en el que excedisquen de l'import d'aquella, la qual cosa es determinarà en un expedient contradictori posterior.
En definitiva, este Consell Jurídic Consultiu entén que, de la instrucció de l'expedient administratiu, ha quedat provat l'incompliment contractual de l'obligació essencial de demora i d'executar l'obra conforme a la normativa contractual i als plecs de clàusules administratives particulars, per la qual cosa resulta procedent declarar la resolució del contracte amb els efectes exposats.
CONCLUSIÓ
Pel que queda exposat, el Ple del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana és del parer:
Que procedeix, per part de l'òrgan competent, resoldre el contracte administratiu d'obres consistent en la renovació de les voreres del municipi de l'any 2022, adjudicat a la mercantil L. S. a., per incompliment contractual d'este, amb els efectes exposats en la consideració cinquena del present dictamen.
CONSELL JURÍDIC CONSULTIU
DE LA
COMUNITAT VALENCIANA
Dictamen 719/2023
Expedient 622/2023
Il·lm. Sr.:
El Ple del Consell Jurídic Consultiu de la
Comunitat Valenciana, en sessió celebrada
el dia 11 d'octubre de 2023, sota la
Presidencia de l'Hble. Sra. Margarita Soler
Sánchez, i amb l'assistència dels senyors i
les senyores que al marge s'expressen va
emetre, per unanimitat, el següent dictamen:
De conformitat amb la comunicació de V.I., de data 24 d'agost de 2023
(Registre d'entrada de 4 de setembre del mateix any), el Ple del Consell Jurídic
Consultiu de la Comunitat Valenciana ha examinat el procediment instruït
per l'Ajuntament de L'Eliana, relatiu a la resolució del contracte
administratiu d'obres consistent en la renovació de les voreres del municipi
de l'any 2022 adjudicat a la mercantil L. S.A. (Expte. 1017074D de
l'Administració consultant).
Presidenta
Hble. Sra.
Margarita Soler Sánchez
Conselleres i Consellers
Il·lmes. Sres. i Il·lms. Srs.
Enrique Fliquete Lliso
M.ª del Carmen Pérez Cascales
Joan Carles Carbonell Mateu
Francisco Javier de Lucas Martín
Fernanda M.ª Lapresta Gascón
Secretari General
Il·lm. Sr.
Joan Tamarit i Palacios
2
I
ANTECEDENTS
De l'examen de l'expedient administratiu remés, es desprén el següent:
Primer.- L'Ajuntament de L'Eliana, mitjançant acord de la Junta de
Govern Local, de data 5 de setembre de 2022, va acordar adjudicar a la
mercantil L. S. a., amb CIF [?] el contracte d'obres de Renovació de Voreres
2022, sent formalitzat l'esmentat contracte en data 13 de setembre de 2022.
En l'esmentat contracte es fixava un termini d'execució d'obres de 6
mesos, a comptar des de la signatura de l'acta de comprovació del replanteig,
que es va dur a terme el dia 17 d'octubre de 2022, per la qual cosa les obres
havien d'haver conclòs en data 17 d'abril de 2023.
Segon.- El responsable del contracte manifesta l'incompliment del
contractista consistent en la demora en l'execució del contracte, i així mateix
quantifica l'import dels danys i perjudicis causador pel contractista a
l'Administració en 47.363,99 ?. Així, va emetre informe l'enginyer municipal
de data 23 de juliol de 2023 on manifesta: ?(?) Vista la documentació del
Programa de Treballs incorporat en el projecte d'execució amb un termini total
d'obra de 6 mesos.
Vista l'oferta presentada pel Contractista, en la qual es comprometia a
executar el contracte en un total de 6 mesos.
Vistes les actuacions a executar en el projecte que es divideixen en dues
zones diferenciades, en el Carmen i en Montesol, sent uns percentatges d'obra
del 43,53% i 56,47%, respectivament.
Vist que l'obra va començar el 17/10/22 i que únicament s'han executat
les actuacions del Carmen, els quals es van acabar completament amb les
rematades incloses en la data del 14/06/23, estant algunes actuacions amb
xicotets desperfectes i millores manifestes.
Vist que no s'han iniciat els treballs en Montesol.
S'han produït incompliments manifestos dels terminis parcials i del
termini final del projecte, tot això únicament per causes imputables al
Contractista.
Se realitza estimació econòmica dels danys i perjudicis que ha patit
l'Administració per l'incompliment del Contractista, la qual cosa necessàriament
per a acabar la totalitat dels treballs previstos pendents (zona de Montesol)
obligarà a realitzar nova contractació del Projecte d'Execució, nova contractació
3
de Direcció d'Obra i Coordinació de Seguretat i Salut i nova licitació de Contracte
d'Obres, posat dels perjudicis produïts a la ciutadania per retards en la
finalització del contracte. La valoració econòmica de tals conceptes de danys i
perjudicis són:
Redacció de Projecte d'Execució:
- estimació de PEM de projecte nou a redactar: 308.599,07 ?
- estimació percentatge d'honoraris tècnics: 2,5%
- estimació de cost de redacció de projecte (IVA inclòs): 9.335,12 ?
- estimació de baixa en procés de licitació: 13,41%
- previsió de diferència de nova contractació (baixa i IVA inclosos):
8.083,28 ?
Direcció d'Obra i Coordinació de Seguretat i Salut: com no s'ha consumit
la part proporcional de la urbanització de Montesol del contracte menor subscrit
sobre aquest tema, no existeix mal i perjudici per este concepte imputable al
Contractista.
Contracte d'Obres:
- estimació de PEM de projecte nou a redactar: 308.599,07 ?
- estimació nou PEM+(GG+BI): 367.232,89 ?
- estimació nou PEM+(GG+BI)+IVA: 444.351,80 ?
- estimació de baixa en procés de licitació: 10,78%
- estimació de nou PEM+(GG+BI)+IVA amb baixa estimada: 396.450,68?
- contractació de zona de Montesol a L. (IVA inclòs): 357.169,97 ?
- previsió de diferència de nova contractació (amb baixa i IVA inclosos):
39.280,71 ?.
Per consegüent, se sol·licita a l'òrgan de contractació la rescissió del
contracte, amb els efectes oportuns que procedisca per al Contractista, segons
estipulacions de la LCSP?.
Tercer.- Mitjançant provisió de la Regidor de Grans Obres i
Infraestructures de data 25 de juliol de 2023, s'inicia l'expedient per a la
resolució del contracte d'obres de Renovació de Voreres 2022 per demora en
el compliment de terminis del contractista.
Vist l'Informe de jurídic de la Vicesecretària de la Corporació de data 26
de juliol de 2023, en el qual s'indica el procediment a seguir per a la resolució
del contracte per demora en l'execució del contractista.
Concedit tràmit d'audiència a la mercantil adjudicatària, va presentar
al·legacions en data 4 d'agost del 2023, al·legant que no ha pogut complir els
terminis per la falta de subministraments i per l'increment de preus del
material, la qual cosa impossibilita l'execució d'este, sol·licitat la resolució
contractual.
4
Consta en l'expedient Informe tècnic emés per l'Enginyer de camins
municipal en data 21 d'agost del 2023, contestant a les esmentades
al·legacions: ?Vistes les al·legacions presentades pel Contractista en relació a
la reclamació de danys i perjudicis per incompliment de les condicions
contractuals de l'obra de referència.
S'emet el següent informe tècnic de resposta a tals al·legacions:
? Resposta a Al·legació Primera:
El Contractista indica que no ha pogut complir els terminis per
?...subministrament de les matèries primeres necessàries per a la seua execució
en termini i a més d'això, uns costos econòmics en les obres executades
impossibles d'assumir...?, la qual cosa no és cert que no hi haja hagut manca
de cap matèria primera, sinó una mala gestió de l'obra i falta de mitjans i de
compromís de l'empresa per executar l'obra en termini. La justificació de pujada
de preus, si bé pot ser certa, no és motiu per a no compliment de terminis,
perquè existeix altres mitjans per a reclamació a l'Administració de Revisió de
Preus Excepcional, com així ho ha sol·licita el mateix Contractista e altres
expedients amb l'Ajuntament de l'Eliana, la qual cosa ha sigut informat
positivament.
Així mateix, el Contractista indica que ha sigut impossible l'execució del
contracte en el termes pactats, és per això que acollint-se a l'article 206 de la
LCSP, sol·licita la resolució del contracte perquè és impossible la seua
modificació, però, des d'un punt de vista tècnic, no és que el contracte no hi ha
hagut cap motiu que no s'haja pogut executar, sinó la incompetència i
incapacitat mostrada des del primer moment pel Contractista, la qual cosa és
obvi que no és motiu de modificació del contracte, perquè el contracte és
exactament igual i no s'ha produït cap variació que permeta les condicions de
modificació del contracte mitjançant la LCSP; sent la causa real una baixa
oferida pel Contractista que al costat d'una pujada de preus de materials
suposadament ha provocat una alça de costos inassumibles per al Contractista,
com així ho ha manifestat una vegada i una altra en les reunions mantingudes
amb este.
? Resposta a Al·legació Segona:
El Contractista basa el seu argumentari en l'aplicació de l'article 208 de
la LCSP, basant-se en el compliment de l'article 206 de LCSP, però com s'ha
indicat en el punt anterior, sota una perspectiva tècnica, no es donen les
circumstàncies d'aplicació de l'article 206.
De la mateixa manera, el Contractista indica que no existeix perjudici per
a l'Administració per la resolució del contracte, però la qual cosa no és cert, ja
que:
5
? No es pot licitar un contracte d'una totalitat que s'ha executat una part
d'ella per procediment d'urgència perquè no es donen les condicions per a això,
sinó per a una nova licitació de contracte, per la qual cosa es requereix un nou
projecte amb la part no executada i això suposa un indubtable cost de redacció
d'este, ja que l'Ajuntament de l'Eliana no disposa de serveis propis d'elaboració
de projectes, els quals són contractats habitualment externament mitjançant
contractes de serveis.
? Sí que existeixen costos derivats d'un nou contracte d'execució de les
obres, perquè com s'ha indicat anteriorment es pressuposa que hi ha hagut un
encariment generalitzat dels materials d'obra pública, per la qual cosa
evidentment produirà que amb el mateix import contractat en l'actualitat
s'executarà menys obra en una nova licitació, encara que bé és cert que són
estimacions que s'han fet, però totes elles amb caràcter a la baixa per a minorar
els perjudicis del Contractista, prova d'això és que s'ha suposat les mateixes
baixes mitjanes al procediment de licitació tant del Contractista com de la
Redacció de Projecte que es van produir en el seu moment, i sense ànim de cap
lucre de l'Administració, perquè eixa mateixa indemnització sol·licitada té la fi
concreta d'una nova contractació?.
Amb data 29 de setembre de 2023. es va emetre per l'òrgan instructor
proposada de resolució desestimant les al·legacions formulades i acordant la
resolució contractual.
Mitjançant ofici de l'Ajuntament de L'Eliana de data 3 d'octubre de
2023 es va remetre a este Consell Jurídic Consultiu l'expedient complet per a
l'emissió del preceptiu Dictamen.
II
CONSIDERACIONS
Primera.- La consulta a este Consell Jurídic Consultiu resulta
preceptiva en els supòsits de resolució de contracte administratiu amb
oposició del contractista, segons allò que s'ha fixat en l'article 10.8.c) de la
Llei 10/1994, de 19 de desembre, de creació d'este Consell, així com el que es
disposa en l'article 191 de la Llei de Contractes del Sector Públic: ?Nul·litat,
interpretació i resolució dels contractes administratius quan es formule oposició
per part del contractista i, en tot cas, en els supòsits previstos en la legislació
de contractes de l'Estat?.
Segona.- Quant a la normativa aplicable, la tramitació de l'expedient de
contractació i l'adjudicació del contracte, es realitza en el marc jurídic de la
Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual
es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament
Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014,
6
normativa aplicable al temps d'incoar-se l'adjudicació de l'esmentat contracte
de concessió.
Des del punt de vista procedimental, també hem d'acudir al que es
disposa en l'article 109 del Reglament General de la Llei de Contractes de les
Administracions Públiques, aprovat pel Reial decret 1098/2001, de 12
d'octubre, ja que al costat de la resolució d'inici de l'expedient, existeix
informe jurídic, i proposta de resolució. Quant al termini per a resoldre el
procediment, conforme a la redacció donada per la Disposició Addicional
Primera de la Llei 7/2021, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió
administrativa i financera i d'organització de la Generalitat 2022, estableix
que ?Els expedients de resolució contractual de contractes administratius de la
Generalitat, de les entitats locals de la Comunitat Valenciana, de les
Universitats Públiques de la Comunitat Valenciana i de les respectives entitats
vinculades o dependents que, conforme a l'article 3.2 de la Llei 9/2017, de 8
de novembre, de Contractes del Sector Públic, tinguen la consideració
d'Administracions Públiques, hauran de ser instruïts, resolts i notificats en el
termini màxim de 8 mesos?. L'acord d'inici va ser de data 27 de juliol de 2023,
estant en termini per a resoldre el mateix.
Tercera.- L'exercici de la resolució és una prerrogativa, una facultat
exorbitant, que constitueix una excepció a la igualtat de les parts en el
contracte, configurant-se com una potestat administrativa de la qual
l'Administració pot fer ús de manera unilateral. Eixa potestat ha d'exercir-se,
no obstant això, dins dels límits i amb subjecció als requisits i efectes
assenyalats en la llei.
És doctrina d'este Consell que ?la resolució contractual es configura com
una prerrogativa de l'Administració que té el seu fonament, en matèria de
contractes -igual que, en general, en tot l'àmbit del Dret Administratiu- en la
consecució de l'interés públic que subjau en tota actuació de les
Administracions Públiques? (consideració tercera del Dictamen 339/2017, de
15 de març).
En cas d'incompliment pel contractista de les seues obligacions,
l'interés públic que subjau en la contractació administrativa justifica que per
part de l'òrgan de contractació s'exercisca la seua potestat de resoldre
unilateralment el contracte, sempre que estiguem davant els supòsits legals
tipificats com a tal.
Quarta.- És en estos contractes d'obra de resultat amb termini
d'execució on pot desplegar els seus efectes la resolució del contracte per
demora en el compliment dels terminis per part del contractista, com ha
manifestat el Consell d'Estat en diversos Dictàmens, entre ells el 1486/1993
i 912/1997. El venciment del termini d'execució del contracte, sense que el
contractista haja executat íntegrament la prestació objecte d'este, implica un
7
incompliment, produint-se un retard jurídicament rellevant en el compliment
d'una obligació.
De la instrucció de l'expedient, consta informe del responsable del
contracte on manifesta incompliment per part del contractista imputable a
este, per no disposar del material necessari per a escometre les obres.
L'Administració entén que ha existit incompliment del termini
d'execució, imputant al contractista la causa de resolució establida en l'article
192 i següents de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector
Públic:
?(?) Quan el contractista, per causes imputables a este, haguera
incomplit parcialment l'execució de les prestacions definides en el contracte,
l'Administració podrà optar, ateses les circumstàncies del cas, per la seua
resolució o per la imposició de les penalitats que, per a tals suposats, es
determinen en el plec de clàusules administratives particulars o en el document
descriptiu?.
I l'article 193.3 disposa que:
?(...) Quan el contractista, per causes imputables a este, haguera
incorregut en demora respecte al compliment del termini total, l'Administració
podrà optar, ateses les circumstàncies del cas, per la resolució del contracte o
per la imposició de les penalitats diàries en la proporció de 0,60 euros per cada
1.000 euros del preu del contracte, IVA exclòs?.
D'acord amb el que es disposa en l'article 211.1, LCSP, són causes de
resolució dels contractes, entre altres
?d) La demora en el compliment dels terminis per part del contractista?.
Quinta.- Este Consell Jurídic Consultiu, en línia amb la jurisprudència
i la doctrina del Consell d'Estat, entén que no qualsevol incompliment
determina necessàriament que es resolga el contracte de manera automàtica,
ja que l'incompliment ha de ser greu i referir-se a una obligació principal (STS
2 d'abril 1992 i 21 de juny de 2004), l'incompliment ha de ser culpable (STS
14 de juny de 2002) i per a això ha de valorar-se la culpa del contractista,
transposant-ho amb un patró de diligència comuna a l'estàndard ordinari de
les obligacions imposades en el contracte, quedant clar en l'esmentat
expedient que existeix incompliment en l'execució del contracte imputable
exclusivament al contractista.
Conforme a la normativa aplicable (art. 238 LCSP/2017), ?1. Les obres
s'executaran amb estricta subjecció a les estipulacions contingudes en el plec
de clàusules administratives particulars i al projecte que serveix de base al
8
contracte i conforme a les instruccions que en interpretació tècnica d'este
donara al contractista la Direcció facultativa de les obres.
2. Quan les instruccions anaren de caràcter verbal, hauran de ser
ratificades per escrit en el més breu termini possible, perquè siguen vinculants
per a les parts.
3. Durant el desenvolupament de les obres i fins que es complisca el
termini de garantia el contractista és responsable de tots els defectes que en la
construcció puguen advertir-se?.
L'article 243 LCSP/2011 estableix: ?(?) Quan les obres no es troben en
estat de ser rebudes es farà constar així en l'acta i el Director de les mateixes
assenyalarà els defectes observats i detallarà les instruccions precises fixant
un termini per a remeiar aquells. Si transcorregut aquest termini el contractista
no l'haguera efectuat, podrà concedir-se-li un altre nou termini improrrogable o
declarar resolt el contracte?; però, en cas de negar-se a executar l'obra
requerida conforme al projecte o els plecs, haurà d'acudir-se a la causa de
resolució tipificada en l'article 211 lletra d) demora i f) l'incompliment de
l'obligació principal del contracte, manifestant el propi contractista en el seu
escrit d'al·legacions, que és impossible escometre l'execució de l'obra.
Quant als efectes de la resolució contractual, disposa l'article 213.5
LCSP que, en tot cas, l'acord de resolució contindrà pronunciament exprés
sobre la procedència o no de la pèrdua, devolució o cancel·lació de la garantia
que, si és el cas, haguera sigut constituïda.
I l'article 213.3 estableix l'automatisme en la confiscació de la garantia:
?Quan el contracte es resolga per incompliment culpable del contractista li serà
confiscada la garantia i deurà, a més, indemnitzar a l'Administració els danys
i perjudicis ocasionats en el que excedisquen de l'import de la garantia
confiscada»?.
En el cas estudiat, en derivar-se la resolució de l'incompliment culpable
de la contractista, la garantia constituïda haurà de ser confiscada sense
perjudici que s'indemnitzen a l'Administració els danys i perjudicis ocasionats
en el que excedisquen de l'import d'aquella, la qual cosa es determinarà en
un expedient contradictori posterior.
En definitiva, este Consell Jurídic Consultiu entén que, de la instrucció
de l'expedient administratiu, ha quedat provat l'incompliment contractual de
l'obligació essencial de demora i d'executar l'obra conforme a la normativa
contractual i als plecs de clàusules administratives particulars, per la qual
cosa resulta procedent declarar la resolució del contracte amb els efectes
exposats.
9
III
CONCLUSIÓ
Pel que queda exposat, el Ple del Consell Jurídic Consultiu de la
Comunitat Valenciana és del parer:
Que procedeix, per part de l'òrgan competent, resoldre el contracte
administratiu d'obres consistent en la renovació de les voreres del municipi
de l'any 2022, adjudicat a la mercantil L. S. a., per incompliment contractual
d'este, amb els efectes exposats en la consideració cinquena del present
dictamen.
V.I., no obstant això, resoldrà el procedent.
València, 11 d'octubre de 2023
EL SECRETARI GENERAL
LA PRESIDENTA
IL·LM. SR. ALCALDE DE L'AJUNTAMENT DE L'Eliana