Última revisión
09/06/2026
Sentencia Civil 256/2026 Audiencia Provincial Civil nº 1 de Barcelona, Rec. 1461/2023 de 27 de marzo del 2026
GPT Iberley IA
Copiloto jurídico
Relacionados:
Tiempo de lectura: 54 min
Orden: Civil
Fecha: 27 de Marzo de 2026
Tribunal: Audiencia Provincial Civil nº 1 de Barcelona
Ponente: ANNA ESTHER QUERAL CARBONELL
Nº de sentencia: 256/2026
Núm. Cendoj: 08019370012026100219
Núm. Ecli: ES:APB:2026:2269
Núm. Roj: SAP B 2269:2026
Encabezamiento
Passeig Lluís Companys, 14-16, No informat - Barcelona
08018 Barcelona
Tel. 934866050
Fax: 934866034
A/e: aps1.barcelona@xij.gencat.cat
Entitat bancària:
Per a ingressos en caixa, concepte: 0647000012146123
Pagaments per transferència bancària: IBAN ES55 0049 3569 9200 0500 1274
Beneficiari: Secció núm. 01 de l'Audiència Provincial de Barcelona. Civil
Concepte: 0647000012146123
NIG 0821142120218080611
Matèria: Judici Ordinari
Òrgan d'origen: CIV - Secció Civil i d'Instrucció del TI de Sant Feliu de Llobregat. Plaça núm. 7
Procediment d'origen: Procediment ordinari 255/2021
Part recurrent / Sol·licitant: Sixto
Procurador/a: Teresa Marti Amigo
Advocat/ada: Carmen Isabel García Ayuso
Part contra la qual s'interposa el recurs: Aurelio
Procurador/a: Ricard Simo Pascual
Advocat/ada:
? Maria Dolors Portella Lluch
? Isabel Adela García De La Torre Fernández
? Anna Esther Queral Carbonell
Barcelona, 27 de març de 2026
Antecedentes
La magistrada ponent Anna Esther Queral Carbonell fonamenta la decisió del Tribunal.
Fundamentos
A l'audiència prèvia, va afegir la reclamació pel darrer impost abonat -179,22 euros-, ascendint la quantitat total reclamada a 10.010,29 euros, més els interessos legals, arran de l'incompliment de l'obligació assumida pel venedor de reparar el vehicle, en els termes de l'acord subscrit el 17 de juny de 2020.
Exercita l'acció sobre la base del que disposen els articles 114 i següents del text refós de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris (TRLGDCU).
Al·lega, en síntesi, que el vehicle va patir una avaria al motor en el mes de setembre de 2019 i que, després de recórrer diferents tallers per indicació del venedor i de la garantia addicional que aquest últim havia contractat, les parts varen signar un acord, en què es reconeixia l'avaria del motor i que el venedor assumiria el cost de la substitució del motor -material i mà d'obra- i el comprador abonaria 1.500 euros, a més d'una garantia addicional i una garantia de reparació.
El venedor va incomplir l'acord sense arranjar el vehicle, per la qual cosa, un cop transcorregut un temps raonable sense reparar el vehicle en els termes obligats, en aplicació de l'article 121 del text refós de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris, es demana la resolució del contracte de compravenda i la devolució del preu i les despeses assumides.
Es diu que l'actor no ha pogut disposar del vehicle des de setembre de 2019 ni a data de la demanda -març de 2021-, sense ni tan sols saber on es troba.
Defensa que l'actor hauria d'haver sol·licitat en la demanda el compliment de l'obligació de reparar el vehicle en els termes acordats, sense que pugui modificar-los per demanar la resolució del contracte de compravenda, la qual cosa ha de comportar la desestimació de la demanda.
Critica que la Sentència no hagi citat ni valorat el citat acord i s'hagi centrat només en la factura del taller CBF Navarro i en l'informe pericial, quan aquests últims varen ser emesos amb anterioritat a que les parts resolguessin la controvèrsia extrajudicialment amb l'acord assolit, l'incompliment del qual constitueix el fonament de la demanda.
Insisteix que l'avaria del motor del vehicle està reconeguda en l'acord subscrit, sense que sigui necessari analitzar-ne l'origen, així com l'obligació de reparació assumida pel venedor, la qual cosa es reconeix en la pròpia contestació. Recorda que el demandat s'oposa a la demanda perquè considera que no es pot demanar la resolució de la compravenda sinó el compliment de l'acord i, en concret, el compliment de l'obligació de reparar en els termes acordats.
Considera que la Sentència ha resolt el debat en uns termes diferents dels plantejats per les parts.
No obstant això, és aplicable la Llei 3/2017, de 15 de febrer, del llibre sisè del Codi civil de Catalunya (DOGC de 22-02-2017, BOE de 16 d'octubre de 2017 i entrada en vigor l'1 de gener de 2018), relatiu a les obligacions i els contractes, i de modificació dels llibres primer, segon, tercer, quart i cinquè (d'ara endavant, Llibre sisè), atès que es tracta d'un contracte de compravenda (de consum) formalitzat a Catalunya, lloc del domicili de les parts, el 22 de juliol de 2019, quan ja estava en vigor aquest text legal.
Segons l'exposició motius,
Pel que fa a la regulació d'aquest contracte de compravenda, la Sentència esmentada de 30 de juny de 2022 segueix dient:
No obstant això, en la compravenda de consum, l'excepció de responsabilitat del venedor per la falta de conformitat exigeix, a més del fet que el comprador la conegués, que l'hagués acceptat expressament. I s'eximeix al comprador d'haver d'examinar el bé venut.
A continuació, farem una relació dels fets no controvertits i dels fets provats per tal de poder abordar i resoldre el recurs interposat pel comprador davant de la desestimació de la seva demanda en primera instància, perquè entén la Sentència que no existia una falta de conformitat ni un incompliment de les obligacions del venedor, perquè el venedor ja va assumir una factura de reparació inicial i perquè la causa de l'avaria del motor era imputable al comprador per una barreja de combustible.
Així mateix, el venedor va subscriure un contracte de prestació de serveis de
A l'esmentada factura del taller de BMW, de data 19 de setembre de 2019, es diu que
Aquest informe pericial fou aportat per la part demandada a requeriment de la part actora formulat en l'audiència prèvia, arran dels fets fixats com a controvertits pel jutjador.
En aquest informe pericial, juntament amb les declaracions testificals del Sr. Pedro Miguel (encarregat de l'empresa de la garantia) i del Sr. Jesús María (mecànic, advocat i encarregat del departament d'assessorament extern a l'empresa de la garantia), s'explica el recorregut de tallers pel qual va passar el vehicle venut.
En primer lloc, s'indica que al
En aquest taller es diagnostica una avaria al tensor de la distribució i se substitueix per un de nou. També es troben dos taquets i empenyedors de vàlvules trencats i se substitueixen per uns de nous. Després d'aquesta primera reparació, el vehicle continua sense arrencar.
Es procedeix a desmuntar els injectors i a enviar-los a un especialista per a la seva comprovació. Aquest revisa els injectors i diagnostica que estaven una mica descalibrats, però que el motor hauria d'arrencar. El motor continua sense arrencar i en aquest taller realitzen una prova de pressió per verificar el combustible que subministren els injectors. En realitzar aquesta prova detecten que el combustible és oliós, per la qual cosa consideren que s'ha repostat erròniament amb gasoil. S'hi fa constar que, atès que el propietari del vehicle no vol autoritzar les comprovacions del combustible, la reparació queda aturada i el taller se'n desentén, sol·licitant que s'abonin les operacions realitzades fins a la data i que s'enduguin el vehicle.
En el judici, el testimoni Claudio, treballador del taller CBF Navarro, explica que, després de revisar diferents elements i veure que el motor no arrencava, va examinar amb detall els injectors i hi va advertir restes de gasoil. Explica que se li varen embrutar les mans d'un element oliós i greixós propi del gasoil i que li va caure combustible a terra i va marxar a dinar. En tornar, va veure que no s'havia evaporat, com hauria ocorregut si fos benzina, i va concloure que s'hi havia posat gasoil, si bé no es va arribar a comprovar. Declara que va treure tot el combustible, però no es va fer cap prova. Reconeix que el vehicle va arribar al taller desmuntat i sense funcionar. Va arribar i marxar en grua.
En la factura del taller CBF Navarro de data 25 d'octubre de 2019 s'hi fa constar que es fa una diagnosis, es munta part del motor que apareix desmuntat, es revisen els injectors i la distribució i s'afegeix literalment:
Aquesta factura de 604,40 euros la va pagar el venedor i en ella hi consta:
Finalment, el vehicle es trasllada al
El taller Top Gas indica que
L'informe pericial és de data 2 de març de 2020.
En la vista, declara el testimoni Jesús María que hem esmentat abans, el qual és mecànic, advocat i l'encarregat del departament extern que assessora l'empresa de la garantia. Explica que va mediar entre les parts per tal de trobar una solució al problema del vehicle, arran de les versions contradictòries amb que es trobaven, a saber, el comprador al·legava que el vehicle tenia una avaria, que ningú no li donava cap solució i que ell gairebé no va utilitzar-lo; per la seva part, el venedor sostenia que un taller deia que hi havia hagut una barreja de combustible.
Sobre l'al·legada barreja de combustible, el testimoni declara que el pèrit li va fer saber que tenien, d'una banda, el vehicle que havia arribat desmuntat (així ho indicava també el taller CBF Navarro) i, d'una altra banda, una ampolla amb combustible que podria ser del vehicle. El testimoni explica que, posats en contacte amb el taller CBF Navarro, aquest li va fer saber que el treballador Claudio ja no hi treballava i que no li podia assegurar ni garantir que el combustible de l'ampolla fos d'aquest vehicle.
Afegeix el testimoni que el combustible calia haver-lo extret davant del pèrit, però, si ja s'ha tret i es deixa un mes en una ampolla, no es pot concloure res. És per aquest motiu que es va proposar
El testimoni Jesús María explica que la prova del combustible no és cara i que el comprador va delegar-la en el venedor, atès que era ell qui volia demostrar la barreja. El venedor es va comprometre a assumir-la, segons consta a l'informe pericial, però afegeix que no li consta que s'arribés a dur a terme, perquè no es va arribar a "autoritzar". Explica que, en aquest àmbit d'actuació, autoritzar-la suposava donar permís i assumir el cost de la prova al laboratori.
El testimoni Sr. Jesús María declara que no es podia considerar provada la responsabilitat del comprador, és a dir, que hi hagués una barreja de combustible i que fos imputable al comprador, arran de tot el que havia explicat i així ho va exposar a les dues parts. Arran d'això, varen valorar diferents possibilitats per solventar la controvèrsia. Es va descartar la reparació del motor, perquè resultava molt cara, atès que el vehicle venia desmuntat i amb peces que no li corresponien. Per tant, el Sr. Jesús María va proposar, com a solució, la substitució del motor perquè, si bé hi hauria una millora, solventaria el problema.
En ser preguntat per la defensa de la part actora, qui havia d'assumir el seu cost, el Sr. Jesús María va explicar que, com a director del departament d'assessorament extern de l'empresa de la garantia, ell entenia que havia de ser el venedor, perquè l'avaria del vehicle havia aparegut dins dels 6 mesos següents a la data de la compravenda i, per tant, es trobava dins la presumpció legal de preexistència i, d'una altra banda, perquè no s'havia pogut demostrar la responsabilitat del comprador en la invocada barreja de combustible.
En aquest sentit ho va exposar a les parts, les qual varen acceptar firmar l'Acord de data 17 de juny de 2020, aportat de document 7 de la demanda, en l'incompliment del qual la part actora fonamenta la seva demanda i sol·licita la resolució del contracte de compravenda, com veurem, i la Sentència ha obviat totalment.
A continuació, s'inclouen els pactes als quals arriben les parts fent constar que
Seguidament, s'hi fa constar que les parts acorden que el venedor assumirà el cost de substituir el motor per un
Un cop reparat el vehicle i comprovat que funciona correctament, el comprador abonarà 1.500 euros. Així es va acordar per tal de compensar la millora del motor, tal i com ho va explicar el Sr. Jesús María a la vista.
La resolució impugnada valora únicament -i ho fa malament, com raonarem- els fets anteriors a la subscripció de l'Acord de 17 de juny de 2020 que les parts varen acceptar com a resolució de la controvèrsia per tal d'evitar la via judicial, sense esmentar ni valorar el citat Acord, malgrat tots els intents frustrats de l'advocada de la part actora a l'audiència prèvia, al judici i en fase de conclusions finals, atès que fou l'incompliment de l'Acord per part del demandat el que fonamentava la seva demanda per sol·licitar la resolució del contracte de compravenda i la devolució del preu pagat, així com l'import de la factura del taller, l'assegurança i els impostos que havia assumit el comprador, sense tenir mai més el vehicle a la seva disposició des de setembre de 2019.
La Sentència no analitza l'Acord assolit per les parts -de fet, a la vista el jutjador va dir que no l'interessava l'acord- ni, per tant, la conseqüència jurídica del seu incompliment -provat, com veurem-. Aquesta conseqüència jurídica, segons la part actora, havia de ser la resolució del contracte de compravenda, sense ser necessari analitzar la falta de conformitat ja reconeguda en l'Acord i, segons la part demandada, l'actor només podia demanar el compliment forçós de l'Acord, això és, la reparació pel venedor en els termes acordats, però no pas la resolució del contracte de compravenda i la devolució del preu.
A més de no centrar bé la controvèrsia el jutjador de la instància, ni a l'audiència prèvia ni a la Sentència, s'equivoca a l'hora de valorar la prova, com veurem més endavant.
Així mateix, cal concloure que
Segons la declaració testifical del Sr. Jesús María es varen iniciar els treballs per acomplir l'Acord, atès que es va enviar per l'empresa de la garantia -que podia obtenir dels seus proveïdors un motor més econòmic- un primer motor per ser instal·lat, fins i tot, abans que el venedor el pagués, però el taller va demanar-ne un altre perquè al que es va enviar li faltaven uns elements. L'empresa de la garantia tenia intenció d'enviar un altre motor amb tots els elements demanats pel taller, però va demanar prèviament el seu pagament al venedor, el qual no ho va fer, i això va impedir que s'enviés el motor i s'instal·lés.
Efectivament, segons l'Acord assolit, era el venedor qui havia d'assumir el cost del motor de substitució, a més de la mà d'obra, i, només, un cop reparat el vehicle i comprovat el seu correcte funcionament, el comprador pagaria 1.500 euros per compensar la millora que suposava la col·locació d'un millor motor amb menys quilometratge.
Tanmateix, el venedor no va acomplir l'Acord de 17 de juny de 2020 com s'ha exposat, i passats més de 6 mesos, sense fer-ho, en concret, el 21 de gener de 2021, la defensa de l'actor li envià per correu la proposta d'un nou acord, pel qual el venedor assumiria el deure d'esbrinar on estava el vehicle, perquè l'actor ho desconeixia, així com el compromís de reparar-lo íntegrament tot assumint-ne el seu cost i sota la seva responsabilitat i l'hauria d'entregar perfectament reparat en el termini d'un mes (documents 9 i 10 de la demanda).
En la conversa de WhatsApp de la mateixa data de 21 de gener de 2021, el demandat escriu a l'advocada de l'actor per dir-li diu que no està disposat a signar aquest nou acord, perquè no pot assegurar que el taller el tingui reparat en un mes. L'advocada li proposa que canviï del nou acord el que consideri oportú. El demandat afegeix que ell creia que el vehicle ja estava reparat i que el comprador se n'havia desentès durant aquest temps. L'advocada ho nega rotundament referint-se als 87 correus dirigits al seu advocat i a més de 80 trucades per arreglar el tema amistosament (document 8 de la demanda).
Finalment el demandat li diu que a la tarda anirà al taller on portarà el vehicle per parlar amb ells. El dia següent, 22 de gener de 2021, el demandat li escriu per dir-li que no ha pogut fer res encara perquè tenia molta feina però que, sense falta, el dilluns ho gestionarà tot amb el taller; afegeix que no s'oblida i demana disculpes. L'advocada de l'actor indica que d'acord i que queden a l'espera (document 8 de la demanda).
Tanmateix, res més no va fer el demandat i, en data 23 de març de 2021, el comprador interposa la present demanda, en que demana la resolució del contracte de compravenda perquè ha passat un temps prudencial sense que el venedor l'hagi reparat, tal i com es va obligar en l'Acord de juny de 2020, en aplicació de l'article 121 del text refós de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris.
Al respecte, hem de concloure que l'Acord assolit constitueix un negoci jurídic vinculant per a les parts, l'incompliment del qual, de conformitat amb les normes generals de les obligacions i contractes, ha de permetre demanar-ne el seu compliment forçós, com ho al·lega el demandat en la seva contestació, però també la seva resolució, la qual es troba implícita i permet demanar la resolució del contracte de compravenda, com a altre remei davant la falta de conformitat denunciada que cal que quedi, en tot cas, demostrada.
En aquest sentit l' article 121 de la Llei general de defensa de consumidors i usuaris, vigent a la data del contracte preveu que:
Aquest precepte resulta també aplicable com a regulació complementària, atès que el Codi civil de Catalunya no tenia encara un equivalent directe, sinó només la regulació de la compravenda i els remeis generals d'incompliment (arts. 621-37 i ss.), la qual cosa arriba posteriorment amb la reforma que entra en vigor l'1 de gener de 2022.
Aquesta falta de conformitat cal concloure que preexistia a la data de la compravenda per la presumpció no desvirtuada de l' article 621-23 CCCat, atès que apareix dins dels 6 meses posteriors a l'entrega del vehicle. La compravenda va tenir lloc el 22 de juliol de 2019 i la llum de motor i el diagnòstic d'un problema en l'injector es constata el 19 de setembre de 2019.
En aquest sentit l' article 621-23 CCCat sobre l'"
Aquesta conclusió no la pot obviar la invocada barreja de combustible imputada al comprador que es posa de manifest a les actuacions, perquè no es pot considerar acreditada, en contra també del criteri de la Sentència.
Si bé el testimoni del Sr. Claudio del taller CBF Navarro va afirmar amb seguretat que el que li va tacar les mans i va caure a terra havia de ser gasoil pel seu aspecte greixós i perquè no s'evaporà com ho hauria fet la benzina, hi ha moltes raons que impedeixen considerar provat que l'actor hagués dut a terme una barreja de combustible.
En primer lloc, a la factura del taller CBF Navarro només es diu
A més, fou el venedor qui es va comprometre a dur a terme la prova del combustible quan el vehicle va arribar, posteriorment, al taller Top Gas, segons es fa constar al final de l'informe pericial. Tanmateix, no hi ha constància que la dugués a terme. La prova no era cara, segons el testimoni, i el venedor era qui tenia interès en demostrar l'existència de gasoil al dipòsit del motor.
En segon lloc, compartim la raonada i lògica conclusió exposada pel Sr. Jesús María, mecànic i advocat que va mediar entre les parts, segons la qual no es pot assegurar que el combustible que contenia l'ampolla que va arribar al taller on el pèrit examinà el vehicle fos d'aquest vehicle, atès el temps transcorregut i atès que, un cop posat en contacte amb el taller CBF Navarro, aquest li va indicar que tampoc no ho podia assegurar i que el Sr. Claudio ja no hi treballava. En aquest sentit, ho explica el Sr. Jesús María amb tot detall en la seva declaració a la vista.
En tercer lloc, tampoc no es pot considerar provat que el comprador barregés, per error, gasoil, quan el vehicle va arribar al taller CBF Navarro tot desmuntat i faltant-li peces, és a dir, havent patit una prèvia i important manipulació.
Pel que fa a això, la Sentència conclou que "(...)
Tanmateix, no podem compartir aquesta conclusió de la Sentència, perquè l'únic taller al qual traslladà el vehicle l'actor fou l'oficial de la marca BMW, en el qual només es fa un test del vehicle i es comprova el funcionament de l'electrònica digital del motor per acabar recomanant, atès que no s'autoritza l'actuació, canviar un injector i programar (factura del taller BMW de 164,28 euros, aportada com a document 5 de la demanda de data 19 de setembre de 2019).
Tal com va declarar el testimoni Pedro Miguel, legal representant de l'empresa de la garantia addicional Talleres Decide S.L., amb nom comercial Ibérica Garantías, el primer diagnòstic fou un injector (taller oficial de la marca), però tot es va complicar quan el vehicle es va traslladar a un taller de confiança del Sr. Aurelio que el va desmuntar, el va manipular, i al qual li faltaven peces, afegint que aquest taller va tancar. Efectivament, a l'informe pericial es fa constar que el vehicle, abans d'arribar al taller CBF Navarro -on ja arriba desmuntat, segons es fa constar a la seva factura analitzada-, va entrar en un altre taller, el nom del qual es desconeix, així com en un de Terrassa.
En conclusió, l'incompliment de l'obligació de reparar assumida pel venedor en l'Acord de 17 de juny de 2020, en els termes analitzats, permet demanar-ne, no només el seu compliment forçós -com ho invocava la part demandada- sinó també la seva resolució que, a la vegada, comporta la resolució del contracte de compravenda, davant la falta de conformitat acreditada, atès que consta provat que el vehicle venut va patir una avaria en el motor, apareguda dins dels 6 mesos posteriors a la compravenda i al seu lliurament, la qual cosa permet presumir-ne la preexistència, sense que hagi quedat demostrada que sigui imputable a una actuació del comprador. Aquesta falta de conformitat ha impedit que el comprador hagi pogut usar el vehicle des del mes de setembre de 2019, i, a més, ha assumit el cost de l'assegurança i del corresponent impost sense poder-lo emprar, així com el cost de factura sobre el diagnòstic del problema.
En conseqüència, és procedent estimar la demanda i disposar la resolució del contracte de compravenda amb condemna al demandat a tornar el preu abonat de 8.500 euros, així com les despeses assumides pel comprador en concepte de danys i perjudicis, que comprenen la factura abonada al taller de la marca, l'assegurança i l'impost del vehicle, que es quantifiquen en 1.510,29 euros (164,28 euros de la factura del taller BMW, 978,61 euros de l'assegurança, 188,18 euros i 179,22 euros de l'impost, segons els documents 5, 11 i 12 de la demanda i el document que acredita el darrer pagament aportat en l'audiència prèvia, en què l'actora va actualitzar la quantitat total reclamada, respecte de la qual la part demandada va dir que no tenia res a manifestar).
En total, la quantitat a abonar pel demandat ascendeix a 10.010,29 euros més els interessos legals des de la interposició de la demanda.
Pel que fa a la devolució del vehicle, a la demanda de data 23 març de 2021, la part actora indicava que desconeixia on es trobava el vehicle adquirit el juliol de 2019. A l'inici del judici, va indicar com a fet de nova notícia, que havia rebut una trucada de la Policia Local d'Esplugues de Llobregat per tal que retirés el vehicle que estava en un determinat carrer, davant d'un taller (taller Alonso), amb ocasió d'una festa local que obligava a deixar el carrer lliure de vehicles. Amb la intervenció de l'advocada, que va exposar la situació judicial existent respecte del vehicle, es diu que va aconseguir que, en lloc de dur-lo al dipòsit de vehicles amb les despeses que això comportaria, el deixessin en un altre carrer.
L'estimació el recurs comporta l'estimació de la demanda i aquesta a la vegada la imposició de les costes de la instància al demandat, d'acord amb l' article 394.1 de la LEC.
En estimar-se el recurs, no és procedent condemnar a costes d'aquesta alçada la recurrent, d'acord amb l' article 398 de la LEC.
Fallo
Estimem el recurs d'apel·lació interposat per Sixto contra la Sentència de 9 de desembre de 2022, dictada pel Jutjat de Primera Instància núm. 7 de Sant Feliu de Llobregat, que revoquem i, en el seu lloc, estimem la demanda interposada per Sixto contra Aurelio i declarem resolt el contracte de compravenda de data 22 de juliol de 2019 i condemnem el demandat a pagar la quantitat 10.010,29 euros, més els interessos legals des de la interposició de la demanda, en concepte de devolució del preu i danys i perjudicis. Les costes de la primera instància s'imposen a la part demandada.
No és procedent condemnar a costes en aquesta alçada.
S'acorda la devolució del dipòsit per recórrer.
També es pot interposar recurs de cassació en relació amb el dret civil català en els supòsits de l' article 3 de la Llei 4/2012, del 5 de març, del recurs de cassació en matèria de dret civil a Catalunya.
El/s recurs/os s'ha/n d'interposar mitjançant un escrit que s'ha de presentar en aquest òrgan judicial dins el termini de
Així ho acordem i ho signem.
Les magistrades.
Podeu consultar l'estat del vostre expedient a l'àrea privada de seujudicial.gencat.cat.
Les persones interessades queden informades que les seves dades personals s'han incorporat al fitxer d'assumptes de l'oficina judicial, sota la custòdia i responsabilitat d'aquesta, on es conservaran amb caràcter confidencial i es tractaran amb la màxima diligència.
Així mateix, queden informades que les dades que conté aquesta documentació són reservades o confidencials i que el tractament que se'n pugui fer queda sotmès a la legalitat vigent.
Les parts han de tractar les dades personals que coneguin a través del procés de conformitat amb la normativa general de protecció de dades. Aquesta obligació incumbeix als professionals que representen i assisteixen les parts, així com a qualsevol altra persona que intervingui en el procediment.
L'ús il·legítim de les dades pot donar lloc a les responsabilitats establertes legalment.
Amb relació al tractament de les dades amb finalitat jurisdiccional, els drets d'informació, accés, rectificació, supressió, oposició i limitació s'han de tramitar conforme a les normes que siguin aplicables en el procés en què s'obtinguin les dades. Aquests drets s'han d'exercir a l'òrgan o oficina judicial en què es tramita el procediment i n'ha de resoldre la petició qui en tingui la competència atribuïda en la normativa orgànica i processal.
Tot això de conformitat amb el Reglament EU 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, la Llei orgànica 3/2018, de 6 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i el capítol I bis del títol III del llibre III de la Llei orgànica 6/1985, de l'1 de juliol, del poder judicial.
