Última revisión
09/01/2025
Sentencia Civil 747/2024 Audiencia Provincial Civil de Barcelona nº 11, Rec. 623/2023 de 15 de noviembre del 2024
GPT Iberley IA
Copiloto jurídico
Relacionados:
Tiempo de lectura: 26 min
Orden: Civil
Fecha: 15 de Noviembre de 2024
Tribunal: Audiencia Provincial Civil nº 11
Ponente: JOSE MARIA BACHS ESTANY
Nº de sentencia: 747/2024
Núm. Cendoj: 08019370112024100664
Núm. Ecli: ES:APB:2024:12749
Núm. Roj: SAP B 12749:2024
Encabezamiento
Passeig Lluís Companys, 14-16, pl. 2a - Barcelona
08018 Barcelona
Tel. 934866150
Fax: 934867109
A/e: aps11.barcelona@xij.gencat.cat
NIG 0810242120208067551
Matèria: Judici verbal
Òrgan d'origen: Secció Civil. Jutjat de Primera Instància i Instrucció núm. 4 d'Igualada (UPSD)
Procediment d'origen: Judici verbal (250.2) (VRB) 174/2020
Entitat bancària:
Per a ingressos en caixa, concepte: 0657000012062323
Pagaments per transferència bancària: IBAN ES55 0049 3569 9200 0500 1274
Beneficiari: Secció núm. 11 de l'Audiència Provincial de Barcelona. Civil
Concepte: 0657000012062323
Part recurrent / Sol·licitant: Blanca
Procurador/a: Jose Castro Carnero
Advocat/ada: PABLO CRISTOBAL GONZALEZ
Part contra la qual s'interposa el recurs: Jose Antonio
Procurador/a: Jose Maria Ramirez Bercero
Advocat/ada:
Barcelona, 15 de novembre de 2024
HAVENT ESTAT VISTES per la Secció Onzena de l' Audiència de Barcelona, constituïda per un sol magistrat en aplicació de l' art. 82.2, 1º LOPJ reformada per LO 1/2009 de 3 de novembre, les actuacions de recurs d' apel·lació núm. 623/2023, interposat per la procuradora Sra. García del Puerto, en nom i representació de la Sra. Blanca, part demandant, contra la sentència dictada pel Jutjat de Primera Instància i Instrucció núm. 4 d'Igualada a les actuacions de procediment declaratiu verbal núm. 174/2020, ha estat dictada la següent Sentència.
Antecedentes
Ha comparegut en aquesta alçada la part oponent a través del procurador Sr. Ramírez i Bercero.
Ha estat assenyalada per a deliberació, votació i decisió del recurs l'audiència del dia 13 de novembre de 2024, el que ha tingut lloc a l'hora prevista.
HA ESTAT VIST, essent ponent l'Il·lm. Sr. Magistrat Josep Mª Bachs i Estany, President de la Secció.
Fundamentos
1er) Errònia valoració de la prova: en tant que el Jutjat considera que no hi ha controvèrsia entre les parts; i error quant a la quantitat que se suposa pagada per l'actora del préstec que li va fer el demandat. Sosté la sentència que aquesta part ha tornat 1.500 € en tres pagaments de 500 e els dies 29-9-2014, 20-10-2014 i 1-12-2014. Però això és un error, ja que de la documentació aportada amb l'oposició i compensació el que va quedar acreditat és que la Sra. Blanca va tornar la quantitat total de 5.000 e (docs. 2-11 oposició). A raó de 500 e entre 29 de setembre de 2014 i 29 de juliol de 2015. De manera que la quantitat deguda seria de 27.150 € i no de 30.650 e com indica la sentència.
2on) L'abús de Dret no és apreciable d'ofici: indeguda aplicació de dita doctrina ( sents. TS 31-10-1989 i 30-7-1999, sent. AP Girona -2a- de 16-9-2016. Mai ho ha invocat la part demandada. L'apreciació d'ofici aquí ha generat indefensió a aquesta part. El que va oposar la demandada fou l'excepció de compensació i ho va reiterar a conclusions.
3er) Tampoc concorren els requisits de tal abús de dret. El Jutjat desestima la compensació del deute d'aquesta part amb el Sr. Jose Antonio en no ser vençuda ni líquida, ni exigible, estima abusiva la nostra reclamació i la refusa . tampoc ens permet reclamar la meitat de les quotes. Totalment improcedent, ja que no ens permet recuperar el diner pagat de més de les quotes hipotecàries (la part que li corresponia pagar al demandat), de manera que aquest podrà reclamar-nos el que li devem i nosaltres mai podrem compensar-ho amb el que ens deu. Aquesta part ha exercitat el dret que la Llei li atorga. Cap abús de dret hem fet. Cap extralimitació. S'està exercitant l'acció de regrés de l' art. 1145 CC. El nostre deute amb el demandat no és vençut ni exigible; però arribat el moment ho serà i haurem de pagar el deute i ara se'ns impedeix cobrar allò que sí se'ns deu. Que haver-nos de pagar el que ens deu seria un daltabaix econòmic per al demandat no és un argument jurídic. I no és així, perquè el préstec si bé no ha vençut ho farà el 2023, ; s'ha limitat a 6.000 € la reclamació perquè és el límit del verbal; li devem a dia d'avui 27.150 €. A qui realment danya la situació actual és a aquesta part. El demandat no està en situació de precarietat econòmica. És autònom i a la sentència de guarda i custòdia es va establir una pensió de 300 € al mes al seu càrrec. Si hagués invocat abús de dret, aquesta part hauria aportat prova de que la nostra situació és pitjor que la seva. Encara que aquí no s'ha d'acreditar la situació econòmica de cap de les parts sinó establir si aquesta part té dret o no a rescabalar-se del que ha pagat per compte de l'altra. Indica el Jutjat que ens hem negat a compensar però això està plenament justificat ja que tenim 9 anys per retornar el préstec segons el pactat. I si hem decidit ara reclamar el pagat de més per raó de la hipoteca és perquè necessitem aquest diner. Treballa aquesta part a l'Ajuntament de DIRECCION000 i el negoci d'equinoteràpia no dona guanys sinó pèrdues (doc. 1, declaració d'IRPF de 2021).
Postula la revocació total i l'estimació total de la demanda, amb imposició de costes al demandat.
Consta consignat el dipòsit per recórrer (EJCat).
S'oposa la part demandada (EJCat) pels següents motius:
1er) Quant al pretès error sobre la quantitat abonada per l'actora: no és objecte del plet què li estigui devent l'actora al demandat. El que sí és rellevant és que l'actora li deu una suma molt major que la que reclama al demandat i que venç el 18-8-2023, essent un préstec sense interessos fet quan convivien; en aquetes circumstàncies, negar-se a compensar invocant il·liquiditat i no venciment del deute quan a la clàusula cinquena del contracte es permet fer pagaments parcials a compte, està fora de tota lògica; el que cerca l'actora és perjudicar encara més la situació econòmica del demandat.
2on) L'abús de dret és clar. Podent pagar avançadament no ho fa i invoca que no hi ha venciment per a perjudicar aquesta part. Invoca la situació econòmicament molt millor de l'actora i fa consideracions sobre l'activitat d'equinoteràpia que du a terme en una finca que prové dels seus pares. Discrepa de que no es pugui apreciar d'ofici l'abús de dret i esmenta com a exemples la sent. TS 9-3-2007.
3er) Concorren els requisits de l'abús de dret: la reclamació no és de bona fe ni equitativa. Reclamar 6.000 e és un perjudici important per a l'economia del demandat.
Postula la confirmació amb costes.
a) A la seva demanda (EJCat) l'actora reclama 4.477'12 € al demandat, corresponents a la meitat de les quotes hipotecàries satisfetes en solitari per l'actora, així com les comissions per descobert aplicades al seu moment. Relata que van mantenir una relació de parella estable entre 2007 i 2017, que una sentència de 15-2-2019 del Jutjat de Primera Instància i Instrucció núm. 5 d'Igualada en el procediment de guarda i custòdia núm. 631/2017 ( doc. 1) i Acte complementari de 26-3-2019 (doc. 2) va atribuir l'ús de l'habitatge familiar a l'actora (i una pensió alimentària per al fill menor de 250 € al mes). Dit habitatge està gravat amb un préstec hipotecari titularitat dels dos litigants, atorgat el 22-10-2009 per l'aleshores Caixa d'Estalvis de Terrassa (doc. 3, nota simple informativa sobre la finca), que dita hipoteca es va anar pagant per meitats fins desembre de 2018 i en solitari per la demandant des de gener de 2019 (docs. 4 i 4 bis,
b) A la seva contestació (EJCat) el demandat oposa en primer lloc
En segon lloc invoca, sense reconvenir ia l'empara de l' art. 408 LEC,
En tercer lloc, sense reconvenir, considera que la millor opció és la divisió de la cosa comuna, adquirint l'actora el seu 50% i lliurant-lo del pagament de la hipoteca. Considera no necessària la celebració de la vista.
c) L'actora va demanar poder contestar l'oposició de compensació. Una diligència d'11-11-2020 va tenir per no contestada la demanda. Es va recórrer. S'hi oposà l'actora. El decret de data 1-3-2021 estimà la reposició i va tenir per contestada la demanda. I donà 10 dies a l'actora per oposar-se a la compensació i tres dies per manifestar si volia celebrar vista.
d) La contestació o oposició a la compensació es basa en que
Acompanya (docs. 2-11 -transferències de 500 € cadascuna els dies 29-10-2014, 1-12-2014, 29-1-2015, 2-3-2015, 30-3-2015, 29-4-2015, 29-5-2015, 29-6-2015, 29-7-2015 i 29-9-2016, total 5.000 €) els justificants dels pagaments a compte fets. I es referma en que el demandat ha de pagar el seu 50% del préstec hipotecari vençut i abonat per l'actora.
e) La diligència de 27-4-2021 va convocar les parts a vista per al 26-10-2021. Es va celebrar a la data prevista. Cada part va mantenir la seva tesi. L'actora va demanar la citació del demandat per a ser interrogat. Se'l va citar com a interrogat per diligència de 20-5-2021. Es va demanar com a prova certificació bancària de les quotes efectivament abonades fins a 31-8-2021 al compte de Caixa terrassa acabat en NUM000.
f) La vista es va celebrar a la data prevista (DVD itinerat).
Cada part es ratifica en el seu escrit. L'actor especifica que amb posterioritat a la demanda s'han abonat un total de des d'abril 5.115'21 €. Amb el límit del judici verbal de 6.000 € en aquest litigi.
Es ratifica el demandat en la contestació, s'oposa al quadre que presenta l'actora i demana rebuts.
No es discuteix que han estat pagats per l'actora.
L'actora aporta els rebuts.
Aporta els extractes del compte d'ella i dels extractes de la hipoteca i on consten els traspassos.
L'actora demana com a prova la documental per reproduïda i l'aportada a l'acte de la vista.
La demandada demana com a prova la documental per reproduïda i un certificat del banc dels pagaments efectuats, a la vista de que els extractes no són prou aclaridors. El Jutjat ho va deixar com a possible diligència final. Amb conclusions escrites.
g) Com a diligència final es va acordar per provisió de 28-10-2021 reiterar l'ofici bancari. BBVA va informar dels pagaments fets entre 22-10-2009 i 22-1-2011; entre 22-2-2011 i 22-6-2012; entre 22-7-2012 i 22-11-2013; entre 22-12-2013 i 1-5-2015; entre 22-5-2015 i 22-10-2016; entre 1-11-2016 i 22-2-2018; entre 22-3-2018 i 22-7-2019 i entre 22-8-2019 i 22-12-2020; entre 22-1-2021 i 22-8-2021. A dit informe no consta el cobrament de comissions (llevat de 1.726,12 € a data 22-10-2009, que coincideix amb la relativa a la subrogació del promotor) ni saldos pendents o morosos.
h) Consten les conclusions escrites de cada part (EJCat).
i) L'Acte d'aquesta secció, de 19-5-2023 va admetre la presentació per la part actora de la declaració d'IRPF de 2021 que no es podia aportar ni amb la demanda ni a la vista (que revela una base imposable de 23.215'78 € i una liquidable general de 21.065,78 €). I la presentació per part del demandat d'una baixa mèdica entre 5-8-2022 i 4-11-2022 per malaltia comuna.
Entén que no hi ha controvèrsia entre les parts quant a la seva passada relació
Entén que el total no pagat per la part demandada representa un total de 9.390'52 € per bé que l'actora en limita la pretensió a un màxim de 6.000 € -per a poder-ho vehicular per un declaratiu verbal, per bé que el reclamat són 4.477'12 €-.
Entén que tampoc hi ha controvèrsia quant a que l'ara demandat li va prestar a l'ara actora 32.150 € -que ha de retornar com a màxim el 18-8-2023-.
Entén també que l'ara actora només n'ha pagat a compte 1.500 € en tres pagaments de 500 e els dies 29-9-2014, 29-10-2014 i 1-12-2014 (docs. 3-5- contestació) -no fa cap referència als docs. 2-11 de la contestació a la compensació d'on resulten pagats 5.000 €-.
Quant a la compensabilitat les parts discrepen.
El Jutjat parteix de que l'actora és perfectament coneixedora de la mala situació econòmica del demandat (afirmada, no acreditada) i entén que negar-se a compensar el que se li deu amb el que ella està devent (tot i que el préstec no és exigible fins agost de 2023) és mala fe i aprecia en la reclamació un evident abús de dret ( art. 7.1 CC) . Ningú ha invocat abús de dret ni mala fe.
Conseqüentment, desestima la demanda.
I absol el demandat.
Amb costes a l'actor.
Donarem resposta als motius de recurs alterant-ne l'ordre en que venen plantejats, en el seu cas, per raons de sistemàtica.
S'ha d'acollir.
Nogensmenys es tracti d'un error d'apreciació de prova que no acaba transcendint a la part dispositiva i que es podia rectificar en base a l' art. 214 LEC. Però quina esmena no té cap transcendència, com es veurà més endavant, per a la resolució d'aquest litigi. De manera que no ens hem de pronunciar en realitat sobre quant ha pagat a compte de l'esmentat préstec l'ara demandada.
S'ha d'acollir el tercer i refusar el segon.
L'abús de Dret és apreciable d'ofici, contra allò que sosté el recurrent, tota vegada que forma part de la qualificació jurídica dels actes de les parts que correspon al Tribunal
No concorre, en canvi, aquest abús de Dret en el cas que ens ocupa. Precisament perquè no és compensable el deute reclamat en base a l' art. 1145 CC amb el deute futur i encara inexigible que deriva del préstec entre parts, quin venciment, a 18-8-2023, encara no s'ha produït. Venciment que generaria l'obligació de retornar la totalitat del capital prestat.
És irrellevant que es facultés a l'ara actora a retornar anticipadament quantitats a compte, cosa que consta ha fet.
Com ho és que hagi pagat 5.000 € fins al moment.
És obvi que de l'extracte bancari que obra aportat amb la demanda resulta que, a data març de 2020, l'actora havia satisfet la totalitat de les quotes hipotecàries en solitari, des de gener de 2019, per un import total de 4.275,31 €. I de la documentació tramesa per BBVA SA resulta que va abonar, també en solitari, des de l'abril de 2020 a agost de 2021, inclosos ambdós, un total d'altres 10.145,98 €. De manera que del total, 14.421,29 €, la meitat realment deguda per l'actora és de solament de 7.211,145 €.
És evident que no pertoca incloure-hi les comissions que hagi hagut d'abonar per retards o altres motius, ni l'assegurança de la llar perquè correspon el seu pagament, com a càrrega de l'ús atribuït, a la titular de l'ús exclusiu de l'habitatge, que no és altra persona que l'actora.
Ara bé, en base a l' art. 1145.2 CC, havent suplert l'actora l'obligació de l'ara demandat vers el banc creditor, té tot el dret a rescabalar-se de la meitat del pagat. 7.211,14 € que en realitat es redueixen a 6.000 e pel fet que l'actora ha escollit fer la reclamació fins a dit màxim pel solc del judici verbal i renunciant la resta. Aquest topall també afecta els terminis pagats durant el plet i no tinguts en compte en base a la prova practicada, perquè sumarien una quantitat que l'excedeix de ben segur.
Quantitat que no és compensable, com hem avançat amb cap deute d'aquesta front del demandat per raó d'un préstec que encara no és exigible en no haver vençut, segons els propis termes en que fou pactat.
Cap abús de dret comet qui el seu dret exigeix. Sense perjudici, a més, de tercer.
El fet que el demandat estigui essent executat per impagament de la pensió d'aliments del fill comú no pressuposa una mala situació econòmica ni un acarnissament de l'ara actora. Aquesta situació econòmica adversa aquí només resulta afirmada, no pas provada. No donar lloc a aquesta reclamació generaria un enriquiment injust del demandat intolerable. Com, en el seu dia, res podrà oposar-se a que exigeixi el compliment del préstec que ha estat esventat aquí.
Cal, per tant, revocar la sentència, estimar substancialment la demanda i condemnar el demandat a abonar a l'actora 6.000 € més els interessos processals de dita suma atès allò que disposa l' art. 576 LEC.
Fallo
